Forenzika Prima feljton: Ojačajte imunitet vašeg Društva

Imunitet (lat.) sposobnost organizma odupiranju i obrani od infekcija, bolesti ili neke druge biološke ili kemijske opasnosti.  Jednako kao što  razne bolesti i infekcije ugrožavaju ljudski  organizam, tako prijevare stavljaju na kušnju imunitet Vašeg Društva. Upravo zato  Forenzika Prima, prvo hrvatsko društvo specijalizirano za provođenje forenzičkog ispitivanja i nadzora poreznih i računovodstvenih aspekata poslovanja državnih institucija i privatnih društava u svom novom feljtonu opisuje koje je korake potrebno poduzeti kako bi se povećala otpornost na prijevare.

Dio prvi: Rješavanje svakog problema počinje njegovim otkrivanjem

Dijagnoza (grč.) je prepoznavanje bolesti i općenito označava prvu fazu u liječenju svih bolesti. Isto vrijedi za prijevare zaposlenika, na čijem se suzbijanju može početi raditi tek onog trenutka kad se problem otkrije. Rizik od prijevare se sastoji od metode prijevare, učinkovitosti unutarnje kontrole te stupnja nepoštenja i vještine počinitelja. Odgovorni su često usmjereni isključivo na metodu kojom je prijevara počinjenja, dok ih ostali elementi kao što je profil počinitelja ili manjkavosti unutar sigurnosnog sustava Društva mnogo rjeđe zanimaju. Upravo ta činjenica ometa prepoznavanje rizika od prijevare na vrijeme i onemogućuje preventivno djelovanje kojim bi uštedjeli vrijeme odnosno novac.

Protuprijevarna strategija

Jednom kada je problem prijevare ustanovljen, potrebno je donijeti strategiju za upravljanje rizikom od prijevare ili protuprijevarnu strategiju. Implementacija spomenute strategije dugotrajan je i složen proces, a za uspjeh je potrebno znati sljedeće: koliki je stvarni trošak počinjene prijevare te biti svjestan činjenice da su poštenje  i motiv za prijevaru različiti za svakog pojedinca te da ovise o nizu čimbenika iz okoline.

Koliko će nas to koštati?

Financijski iznos za koji je Društvo olakšano prijevarom važno je znati iz razumljivih razloga; počevši od određivanja kaznene odgovornosti počinitelja pa sve do činjenice da će svjesnost uprave da je prijeko potrebno uvesti dodatne kontrole biti proporcionalna razmjerima počinjene štete. Pristup koji podrazumijeva ulaganje u zaštitu od prijevara tek nakon što do njih dođe jasno pokazuje da većina menadžera jednostavno nema dovoljno znanja da se bori s tim ozbiljnim problemom. Objašnjenje za to leži u činjenici da se obuka o prijevarama svodi na nekoliko redaka unutar kolegija poput Poslovna etika, što nikako ne odgovara broju prijevara, otuđenim iznosima, a naročito zastupljenosti takvih tema u medijima.

Fraza da se neke stvari ne mogu kupiti (izraziti) novcem je pomalo izlizana, ali u slučaju nematerijalnih troškova je posve ispravna. Nepovratno narušena reputacija, demoralizirani radnici, vrijeme utrošeno na posljedice prijevare nije uloženo u rast i razvoj Društva te možda i najveći trošak koji se (trenutno) ne mjeri novcem: prijevare koje su u tijeku, a još nisu otkrivene.

Svi smo pošteni; neki više, neki manje  

Svaka osoba na svijetu ima vlastito poimanje moralnosti i poštenja, kako na privatnom, tako i na poslovnom planu. Rješenje za taj problem je vrlo jednostavno, barem kada govorimo u poslovnom aspektu; uprava jednostavno mora jasno definirati pravila ponašanja, odnosno moralni kodeks. Svaki menadžer koji svojim zaposlenicima prepusti postavljanje kriterija riskira da se na vrlo skup način uvjeri u ispravnost izreke Prilika čini lopova. Rupe u zakonu podjednako vole poslodavci i zaposlenici; pa tako sasvim pošteni zaposlenik može krenuti s odnošenjem papira iz ureda. Kako to obično biva, ponestat će mu i toner, da bi mu se na kraju, u najgorem mogućem trenutku, pokvario printer, a baš u uredu ima jedan novi, neraspakirani o kojem nitko ne zna ništa. Mnogi će reći da je printer ništa u odnosu na sline milijune koje kradu krupne ribe. Možda je osoba koja je pronevjerila milijun dolara stvarno nepoštenija od uredskog kradljivca, a možda se radi o tome da neki imaju pristup milijunima, a neki papiru za printanje. Davno je Albert Einstein utvrdio da je sve relativno; i bio je u pravu.

Motivacija pokreće sve, pa tako i prijevare

Motivacija je pojam iz psihologije koji označava utjecaj koji izaziva, usmjerava i održava željeno ponašanje ljudi. Ono što vrijedi istaknuti kada se govori o prijevarama zaposlenika jest da menadžeri moraju biti svjesni činjenice da čak i najpoštenijim zaposlenicima vremenom može drastično porasti motivacija za prijevarom. Naglo pogoršanje financijske situacije pojedinca, upoznatost sa slabostima sigurnosnog sustava Društva, mogućnost opravdanja i racionalizacije neki su od motiva za počinjenje prijevare. Vrlo često se prijevare poduzimaju kako bi društvo ostvarilo korist, barem tako misle počinitelji. Takve su prijevare vrlo česte, a u među njih ubrajamo:

  • Davanje mita kako bi se dobio posao
  • Preuveličavanje prihoda od prodaje
  • Skrivanje dugova ili nepotrebnih zaliha
  • Premještanje sredstava u „ofšor“ kompanije radi izbjegavanja plaćanja poreza
  • Fiksiranje cijena ili organiziranje u kartele
  • Prijavljivanje nižih cijena kako bi se plaćale niže carinske pristojbe
  • Izbjegavanje plaćanja PDV-a i drugih poreza

Navedenih 7 korporativnih grijeha vrlo vjerojatno će povećati vrijednost Društvu, što je sjajno opravdanje za počinjenu prijevaru. Još jedna od grešaka tradicionalnog pristupa prijevarama je ta da je pozornost usmjerena isključivo na nepoštene zaposlenike oštećene tvrtke koji pristaju na golem rizik i ne tako veliku zaradu. S druge strane imamo vanjske suradnike u cijelom procesu kao što su poslovni partneri, konkurenti, kupci ili profesionalni kriminalci infiltrirani u društva radi počinjenja prijevare, koji se izlažu neusporedivo manjem riziku za veliku imovinski korist.

UntitledAutor: Diana Antičić direktorica je i osnivačica društva Forenzika Prima. Društvo je utemeljeno 2012. godine s ciljem pružanja usluga porezne forenzike i drugih srodnih usluga.

Društvo se tako uz forenziku, bavi i poslovima revizije, procjene vrijednosti društava, sudskim vještačenjima te za sve navedeno posjeduje neophodne licence. Društvo za potrebe svojih klijenata pruža i menadžment savjetovanje te specijalizirano savjetovanje u restrukturiranju organizacije računovodstveno-financijskih sektora.

Antičić je kao ovlaštena porezna savjetnica, također i partnerica u javnom trgovačkom društvu za porezno savjetništvo Antičić – Jakovljević – Kušeta te članica Europske mreže žena ambasadorica poduzetništva.

Podijeli

Odgovori

Top