Povežite se s nama

Hi, what are you looking for?

Profitiraj.hr

Ekonomija

Povećanje ulaganja hrvatskih tvrtki u istraživanje i razvoj u nadolazećim godinama

istraživanje i razvoj
pixabay.com

Prema trećem „Izvještaju o aktivnostima istraživanja i razvoja“ [1], kojeg je objavila konzultantsko-revizorska tvrtka Deloitte, većina tvrtki planira zadržati postojeću ili povećati razinu ulaganja u istraživanje i razvoj u budućem razdoblju.

Deloitteov Izvještaj pokazuje da su u protekloj godini tvrtke u istraživanje i razvoj (I&R) najčešće ulagale manje od 1 % prihoda iz redovitog poslovanja (23 %), dok ih je čak 21 % uložilo više od 10% prihoda, što je približno na istoj razini u odnosu na prošlogodišnjih 23 %.

Što se tiče ove godine ohrabruje činjenica da gotovo 90 % hrvatskih tvrtki namjerava razinu ulaganja u istraživanje i razvoj kratkoročno povećati. Taj postotak je nešto veći od postotka u cjelokupnoj regiji u kojoj je istraživanje provedeno i gdje u prosjeku 85 % tvrtki planira kratkoročan porast ulaganja.“ navodi Sonja Ifković, direktorica u Deloitteu zadužena za istraživanje i razvoj te nastavlja: „Hrvatska bi se trebala fokusirati na jačanje aktivnosti istraživanja i razvoja uvođenjem atraktivnih mjera za poticanje daljnjeg ulaganja u istraživanje i razvoj od strane poslovnog sektora.“

Istraživanjem se htjelo ispitati koji vanjski faktori mogu potaknuti hrvatske gospodarstvenike da ulažu više u I&R u kratkoročnom periodu. Po pitanju vanjskih čimbenika koji će utjecati na povećanje ulaganja u I&R u nadolazećoj godini ili dvije oni čimbenici koji su se činili tvrtkama najznačajniji su dostupnost više vrsta potpora (novčane potpore, porezne olakšice, itd.) s naglaskom na novčane potpore, uz zadržavanje poreznih poticaja.

Istovremeno, izvještaj pokazuje da je najzastupljenija mjera zaštite intelektualnog vlasništva u Hrvatskoj politika tajnosti tvrtke, odnosno poslovna tajna (75 % ispitanika), potom slijede autorsko pravo (42 %), zaštićeni znak odnosno žig (40 %), industrijski dizajn (21 %), dok svega 19 % ispitanika primjenjuje patente kao mjeru zaštite intelektualnog vlasništva. Patenti i dalje imaju značajno niži postotak u odnosu na regiju gdje oko 37 % ispitanih tvrtki patentira rezultate vlastitih istraživačko-razvojnih projekata.

Patent se kao mjera zaštite koristi 100 % jedino u prirodnim znanostima, dok je u svim ostalim područjima ta mjera zaštite znatno manja.“ ističe Ifković, te nastavlja:“ To još uvijek pokazuje da se intelektualno vlasništvo ne štiti dovoljno mjerama koje su na raspolaganju, nego su to pretežito interne mjere predostrožnosti pred vlastitim zaposlenicima, kupcima i izvođačima.“

Za razliku od većine drugih pravnih instrumenata zaštite, autorska prava ne zahtijevaju posebne radnje ili registraciju. Unatoč tome samo 42 % ispitanih tvrtki navelo je da ih koristi kao mjeru zaštite intelektualnog vlasništva, pa je taj podatak i dalje snažan indikator kako tvrtke u Hrvatskoj nisu u potpunosti svjesne ove mjere zaštite.

S obzirom na mogućnosti korištenja bespovratnih novčanih potpora za istraživanje i razvoj, 33 % tvrtki nije upoznato s mogućnostima korištenja bespovratnih sredstava što je znatno manji postotak u odnosu na prošlogodišnje pokazatelje. Iako trend pozitivno raste u smjeru smanjenja  neinformiranosti tvrtki o mogućnostima bespovratnih potpora, još uvijek se ne može govoriti o zadovoljavajućem postotku s obzirom da je među zemljama Srednje Europe, jedino u Bugarskoj (39 %) i Rumunjskoj (38 %) veća neinformiranost tvrtki o bespovratnim sredstvima.

Prema ovogodišnjem istraživanju, čak i od onih koji su upoznati s novčanim potporama za istraživanje i razvoj, znatan dio uopće ne koristi sredstva ili nemaju dovoljno resursa za praćenje mogućnosti i pripremu uspješne prijave, a manji dio smatra da prilike koje zahtijevaju kooperaciju i konzorcije ne odgovaraju njihovim poslovnim interesima.

Dio tvrtki koji koristi novčane potpore iznosi 21 %, što pokazuje trend smanjivanja u odnosu na prošlogodišnje istraživanje gdje je postotak onih koji su koristili potpore iznosio 26 %.

Među tvrtkama koje koriste potpore, 71 % njih koriste EU potpore Strukturnih i investicijskih fondova, a podjednak broj tvrtki (43 %) koristi potpore Hrvatske agencije za malo gospodarstvo, inovacije i investicije (HAMAG-BICRO) i EU potpore koje se dodjeljuju na centralnoj razini (npr. Obzor 2020 i Eurostars).

„Ovaj trend bi se svakako trebao mijenjati ka povećanju participiranja tvrtki u projektima koji će biti sufinancirani bespovratnim sredstvima s obzirom na mogućnosti koje se Hrvatskoj nude u trenutnoj financijskoj perspektivi od 2014.-2020., posebice od sredine 2015. kada se intenzivnije otvaraju natječaji za istraživanje i razvoj.“ navodi Ivan Andrišek, viši savjetnik u Deloitteovom Odjelu poreznog savjetovanja.

Hrvatskoj je kroz Operativni program Konkurentnost i kohezija, točnije kroz Prioritetnu os 1, pod nazivom Jačanje gospodarstva primjenom istraživanja i inovacija, alocirano 665 milijuna eura (za privatni i javni sektor). Pored EU sredstava koja se dodjeljuju putem nacionalnih nadležnih tijela, Hrvatskoj su na raspolaganju i centralno financirana sredstva koja se dodjeljuju kroz okvirne programe poput Obzora 2020.

„Glavni cilj agencije HAMAG-BICRO ogleda se u strateškom kreiranju jedinstvenog sustava koji će poduzetnicima pružiti podršku kroz sve razvojne faze poslovanja – od istraživanja i razvoja ideje pa sve do komercijalizacije i plasmana na tržište. Veseli nas činjenica kako čak 43 % tvrtki ispitanika ovog istraživanja, koristi HAMAG-BICRO potpore. Pokazatelj istog je i sve veći broj prijava na naše ovogodišnje inovacijske programe potpore za koje smo u prvoj polovici 2015. godine osigurali 68 milijuna kuna.“ izjavio je Darko Liović, predsjednik Uprave HAMAG-BICRO-a.

Identificiranje aktivnosti koje zadovoljavaju zahtjeve za ostvarivanje prava na poticaje i olakšice za istraživanje i razvoj još uvijek predstavlja veliki problem i to za 42 % tvrtki, što ukazuje na veliku prepreku pri internom razmatranju unutar tvrtki o prijavljivanju aktivnosti istraživanja i razvoja na programe potpora. Neke tvrtke, njih 23 % smatra da su nejasno utvrđeni kriteriji za procjenjivanje poreznih olakšica i potpora u nadležnosti poreznih i drugih vlasti, dok manji broj tvrtki vidi probleme i u odvojenom praćenju troškova za istraživanje i razvoj. Također nejasnim se smatraju smjernice za određivanje troškova koji mogu biti uključeni u troškove za istraživanje i razvoj i njihov izračun.

U svrhu daljnjeg unapređenja aktivnosti istraživanja i razvoja, većina tvrtki sudionika istraživanja, njih 66 %, daje prednost financijskim potporama. Slijedi potreba za savjetodavnim potporama vezano za mogućnosti financiranja istraživačko razvojnih aktivnosti, te je dio ispitanika odgovorio i da bi im bila potrebna potpora u samoj fazi iniciranja i razvoja novih ideja vezanih za istraživanje i razvoj.

Samo 34 % ispitanika je potvrdilo kako samostalno, unutar tvrtke dolaze do novih ideja osmišljavanja i provedbe istraživačko-razvojnih projekata. Iz tog podatka se iščitavaju nedostatna interna znanja tvrtki pri identificiranju istraživačko-razvojnih aktivnosti. Stoga bi se informiranost tvrtki u narednom razdoblju morala intenzivno mijenjati kako bi sredstva namijenjena privatnom sektoru za istraživanje i razvoj bila što bolje iskorištena kroz projekte koji će pored aktivnosti istraživanja i razvoja, omogućavati i komercijalizaciju proizvoda i usluga hrvatskih tvrtki na europskom tržištu.

###

Više informacija možete pronaći na sljedećem linku: www.deloitte.com/hr/istrazivanje-razvoj

 

[1] U istraživanju, koje je provedeno tijekom prve polovice 2015. godine, sudjelovalo je 411 tvrtki iz Bugarske, Češke, Estonije, Hrvatske, Latvije, Litve, Mađarske, Poljske, Rumunjske, Slovenije i Slovačke.


Pročitajte još:

Lifestyle

Postoje određene navike i osobine koje svi vrhunski vođe imaju, od kojih je Inc.com izabrao 12 najbitnijih.

Lifestyle

Vi ste odgovorni za sebe i morate odlučiti kako ćete živjeti, jer ako nećete vi tada će to učiniti netko drugi za vas.

Lifestyle

Blog Lifehack tvrdi da su ljudi koji piju kavu uspješniji.

Lifestyle

Uspješni ljudi znaju iskoristiti svoje vrijeme i ustaju rano. Ne zato što to rade svi uspješni ljudi, nego zato što je to mudro.

Oglasi

Medijski mali servis j.d.o.o. Sva prava pridržana.