Povežite se s nama

Hi, what are you looking for?

Profitiraj.hr

Marketing i prodaja

Sljedivost: pravilno upravljanje neispravnom robom nužnost ili poslovna šminka?

Pojam „sljedivost“ (engl. traceability) danas je u svijetu, a sve više i kod nas, jedan od najčešće spominjanih izraza u modernom poslovanju opskrbnih lanaca. Bez obzira na to jeste li se s tim pojmom već susretali ili ne, sigurno ćete se kao krajnji potrošač prepoznati u nekoj od sljedećih situacija…

Pojam „sljedivost“ (engl. traceability) danas je u svijetu, a sve više i kod nas, jedan od najčešće spominjanih izraza u modernom poslovanju opskrbnih lanaca. Bez obzira na to jeste li se s tim pojmom već susretali ili ne, sigurno ćete se kao krajnji potrošač prepoznati u nekoj od sljedećih situacija...

– Točite u čašu upravo kupljeno mlijeko i umjesto bijele prepoznatljive tekućine, u čaši je nešto drugo čudne boje i mirisa.

– Kušate vrhunsko vino koje ste pomno odabrali (i skupo platili), a ono ima okus po čepu.

– U obližnjoj ljekarni zatražili ste lijek i dobili informaciju da je povučen iz prodaje, a ponuđen vam je zamjenski istog naziva i sastava, ali drugačijeg pakiranja.

– Donijeli ste u trgovinu povratnu ambalažu i bili zamoljeni da odvojite plastične boce od staklenih.

– Nedavno ste postali ponosni vlasnik novog metalnog ljubimca, a već vas zovu u servis da na njemu zamijene neki dio.

– Vrijeme je darivanja i vi ste si odlučili darovati novi PC i sada imate problem – ne znate kako se riješiti „muzejskog“ primjerka njegova prethodnika koji vam zauzima mjesto na radnom stolu.

Kako sljedivost izgleda u praksi?

Odlično, mogli biste reći, od nabrojenih poznate su mi barem dvije situacije, ali kakve to veze ima sa sljedivošću? Slažemo se s vama kao krajnjim potrošačem da možda i nije odmah vidljivo zašto je sljedivost u takvim situacijama važna. No pokušajmo stvar promotriti s druge strane, iz pozicije trgovca ili davatelja usluge.

Što će biti s neispravnim proizvodom koji smo vratili u trgovinu? Što znači da je lijek „povučen iz prodaje“, odnosno kako znati u kojim ljekarnama se nalazi neispravan lijek? Kako u servisu znaju da se upravo u mojem vozilu nalazi neispravan dio? Zašto je potrebno sortirati povratnu ambalažu prema vrsti materijala? Što učiniti s dotrajalom i neispravnom elektroničkom opremom?

Ta i slična pitanja s kojima se susreću svi koji su u opskrbnom lancu „s druge strane blagajne“ mogu imati kvalitetne odgovore samo ako se u opskrbnom lancu primjenjuje proces sljedivosti.

Definicija

Stoga, prije nego što „potražimo“ sljedivost u spomenutim situacijama, recimo definiciju sljedivosti: sljedivost je mogućnost praćenja povijesti, primjene ili lokacije onoga što razmatramo.

Pogledajmo sada što će se dogoditi s mlijekom koje smo vratili u trgovinu. Uz pretpostavku da trgovac nije, zbog neodgovarajućeg skladištenja, sam uzrokovao lošu kvalitetu (pokvarenost) proizvoda (taj problem trgovac rješava interno), prvo što mora učiniti jest ukloniti s polica preostalo istovrsno mlijeko kako bi isključio daljnju mogućnost prodaje neispravnog proizvoda. Ako je riječ o većem opskrbnom centru, postoji velika vjerojatnost da na zalihi ima veće količine sporne vrste mlijeka koje su mu isporučene sukcesivno (što znači da nisu proizvedene u istom proizvodnom ciklusu).

Naravno da trgovac ne želi obustaviti prodaju ukupno raspoložive količine sporne vrste mlijeka, no kako će znati koji dio treba povući iz prodaje? Ako nije primjenjivan proces sljedivosti, nikako – mora povući iz prodaje čitavu zalihu spornog mlijeka! No ako je proces sljedivosti ispravno proveden, na ambalaži vraćenog mlijeka, uz rok valjanosti, otisnut je i serijski broj koji označava točno određeni proizvodni ciklus u kojem je to mlijeko proizvedeno.

S obzirom na to da je isti podatak otisnut i na skupnom pakiranju, trgovac će lako ustanoviti koji je to dio ukupne zalihe koji mora povući iz prodaje. Taj isti serijski broj trgovac će dojaviti i proizvođaču, koji će pak s jedne strane obavijestiti ostale trgovce kojima je isporučeno mlijeko s tim serijskim brojem, te i sam obustaviti isporuku, a s druge će strane prema serijskom broju ustanoviti točno vrijeme, proizvodnu liniju i dobavljača sirovne spornog mlijeka, te na taj način ukloniti propust u proizvodnom procesu i tako spriječiti da se događaj ponovi.

(Nastavak teksta sljedeći utorak.)


Napisao

Pročitajte još:

Lifestyle

Postoje određene navike i osobine koje svi vrhunski vođe imaju, od kojih je Inc.com izabrao 12 najbitnijih.

Lifestyle

Vi ste odgovorni za sebe i morate odlučiti kako ćete živjeti, jer ako nećete vi tada će to učiniti netko drugi za vas.

Lifestyle

Blog Lifehack tvrdi da su ljudi koji piju kavu uspješniji.

Lifestyle

Uspješni ljudi znaju iskoristiti svoje vrijeme i ustaju rano. Ne zato što to rade svi uspješni ljudi, nego zato što je to mudro.

Oglasi

Medijski mali servis j.d.o.o. Sva prava pridržana.