Što je zajedničko zabijanju golova u nogometu i osmišljavanju uspješnih poslovnih modela?

“Pričajmo nogomet”, kaže Thorsten Lambertus iz tvrtke Fraunhofer Building & Venture Incubation, ujedno i predavač na WU Executive Academy. Gary Lineker, legendarni engleski napadač 1980-ih, jednom je rekao – Nogomet je jednostavna igra. Loptom se, u 90 minuta igre, dobacuje 22 igrača i na kraju pobijede Nijemci. Bez sumnje, to je vrlo potencirana, iako potpuno pogrešna, definicija nogometa.”

Istina je, kako kaže Thomas Funke, predavač na poslovnoj školi WU Executive Academy, jedan od direktora frankfurtske tvrtke TechQuartier i suosnivač nekoliko start-upova, upravo suprotna:”Nogomet je, zapravo, vrlo složen. Ako bolje pogledate shvatit ćete da postoje bazično važne stvari na koje biste prije nego istrčite na teren, ako želite pobijediti, trebali usmjeriti pažnju. Dobra vijest je da ne morate biti znanstvenik kako biste to napravili. Ista se stvar odnosi i na razvoj poslovnih modela.”

Tri koraka kako biste ostvarili uspjeh (u nogometu i poslovnom modeliranju):

  1. Definirajte strategiju, no fleksibilno s taktikom

U nogometu do uspjeha može dovesti širok raspon sasvim različitih strategija uključujući, na primjer, tiki-taka stil Španjolaca koji imaju nepropusnu obranu i oslanjaju se na brzi protunapad poput Talijana – kratka dodavanja s puno trčanja, ili pokušavajući zadržati loptu u posjedu što je dulje moguće. Kada je riječ o razvoju novih poslovnih modela prava strategija je ono što će vas odvesti uspjehu ili neuspjehu. Također, dobro je netom prije utakmice ne mijenjati temeljne taktike. “To, međutim, ne znači da tijekom igre ne biste trebali biti što fleksibilniji. Postoje bezbrojne varijacije formiranja 4-4-2, a brzo se i lako prilagoditi u skladu s okolnostima – agresivna obrana, pritiskanje, premještanje igrača, pozicioniranje srednjih igrača prema naprijed, itd. Vaš poslovni model mora biti jednako fleksibilan. Morate uočiti razvoj stvarnosti i predvidljive događaje koji se tijekom vremena pojavljuju kao prilike i kapitalizirati ih”, kaže Thomas Funke.

  1. Odlučite o modelu

U nogometu su, prije utakmice, imena i pozicije pojedinih članova tima dobro čuvana tajna. Thomas Funke kaže da to nimalo ne iznenađuje: “Formiranje, tj. model igranja, suprotnom timu pruža vrijedne informacije o strategiji na terenu, izravno utječući na taktiku druge strane”. U kontekstu poslovnog modeliranja, modeli igraju ključnu ulogu. Za vrijeme konceptualizacije su izvor inspiracije, ali i logika za uređenje građevnih blokova tvrtke. Primjerice, danas se podaci o kupcima smatraju novim “crnim zlatom”, a sutra će imati još veću vrijednost. Ipak, često ni ne znamo da tvrtke svoje glavne izvore prihoda temelje na podacima kupaca i da je stoga čitava logika njihovih poslovnih modela usmjerena na ovaj model.

  1. Poredajte svoj tim

Koliko dobro članovi vašeg tima surađuju i utječu jedan na drugoga izravno ima utjecaja na to hoće li vaša strategija biti uspješna, objašnjava Thorsten Lambertus. “Svih 11 igrača izravno ovise jedan o drugome. Dok Real Madrid gradi svoju strategiju na terenu oko tvrdoglavog, ali sjajnog Cristiana Ronalda, ne može uspjeti bez Casemira – svog veznog igrača i ključne veze. Situacija nije ništa drugačija ni kada govorimo o poslovnim modelima. Članovima svakoga tima treba dodijeliti određene funkcionalne uloge poput napadača, braniča ili vratara. Na kraju dana, velika slika, društvene uloge i suradnja tima u provedbi poslovnog modela čine razliku koja je doista važna.”

Zaključak:

Neophodno je promisliti o svakoj dimenziji poslovnog modela, primjerice segmentima korisnika, resursima ili temeljnim aktivnostima. Te se dimenzije međusobno povezuju i kad je riječ o njihovoj svrsi usko se isprepliću. “Jednostavno rečeno – gledano s poslovne strane. Primjerice, bilo bi mudro vrhunski proizvod ponuditi segmentu kupaca koji je posebno svjestan cijene”, zaključuje Thomas Funke.

Podijeli

Odgovori

Top