Povežite se s nama

Hi, what are you looking for?

Profitiraj.hr

Izdvojeno

Sve tajne franšiznog poslovanja!

Znate li što je franšiza? Poznajete li sve vrste i prednosti franšiznog poslovanja? Dr.sc. Mirela Alpeza, voditeljica Centra za franšizu, Centra za poduzetništvo Osijek, otkriva vam sve tajne ovog u Hrvatskoj nedovoljno zastupljenog poslovnog modela

Znate li što je franšiza? Poznajete li sve vrste i prednosti franšiznog poslovanja? Dr.sc. Mirela Alpeza, voditeljica Centra za franšizu, Centra za poduzetništvo Osijek, otkriva vam sve tajne ovog u Hrvatskoj nedovoljno zastupljenog poslovnog modela

Franšizno poslovanje je model poslovanja u kojem neko poduzeće (davatelj franšize) poduzetniku na određenom teritoriju daje pravo korištenja svog trgovačkog imena (branda) i u praksi provjerenog sistema poslovanja. Zauzvrat, kupac franšize obvezuje se  platiti franšiznu pristojbu (fiksni iznos koji se plaća po potpisivanju ugovora) i tantijeme (postotak od ukupnog prometa ostvarenog na lokaciji kupca franšize koji se najčešće plaća mjesečno).

Postoji nekoliko vrsta franšize zbog čega vjerojatno i vlada zbrka oko toga koje poduzeće posluje po principu franšize, a koje ne. Najgrublje pravilo kaže da ukoliko je ispred maloprodajnog objekta izvješeno jedno ime (npr. Benetton), a djelatnici su zaposlenici nekog drugog poduzeća – najvjerojatnije je riječ o nekoj vrsti franšize.

Franšiza poslovnog formata (engl. business format franchise) –  tipična franšiza čiji je pravi primjer McDonald’s. Kupci McDonald’sove franšize kupujući franšizu stječu pravo korištenja McDonald’sovog imena (branda) i znanja – kako uspješno poslovati u toj djelatnosti.

Franšiza distribucije – franšiza kod koje kupac  stječe pravo distribucije proizvoda pod nekim poznatim brandom, na određenom području. Od ovih kupaca franšize najčešće se traži da samu distribuciju nadopune nekim pred ili postprodajnim aktivnostima (npr. usluge servisa kod Forda).

Master franšiza –  kupac, pored prava korištenja branda i sistema poslovanja stječe pravo prodaje podfranšiza na nekom, geografski većem području. Mnogi inozemni franšizni lanci prilikom ulaska na područje Hrvatske ulaze preko master-franšizera (npr. Caribu, ReMax, Redac Point).

Franšiza razvoja područja kupac franšize, pored prava korištenja branda i sistema poslovanja, preuzima obvezu otvaranja određenog broja novih lokacija na određenom teritoriju u određenom vremenskom razdoblju. Po isteku dogovorenog vremenskog perioda ima pravo te lokacije prodavati u podfranšizu.

Prednosti ulaska u poduzetničke vode kupovinom franšize u odnosu na samostalno poslovanje su brojne: poslovanje pod već poznatim brandom, korištenje najefikasnijeg modela poslovanja koji je provjeren u praksi, pomoć prilikom odabira lokacije, odabira i obuke zaposlenika, pristup renomiranim dobavljačima po konkurentnim cijenama, pristup najnovijim dostignućima u djelatnosti koje prati davatelj franšize, a novine implementira na svim franšiznim lokacijama…

Ključ uspjeha franšiznog poslovanja je u interesu koji je dobro izbalansiran. Naime, pošto davatelj franšize zarađuje kroz postotak od ostvarenog prihoda kupca franšize – davatelju franšize je u izuzetnom interesu da kupac franšize posluje što bolje kako bi i on više zaradio.

Međutim, svaka franšiza je specifična. Činjenica da nešto izuzetno dobro funkcionira na nekom području (npr. u Italiji) nije garancija da će biti jednako uspješno i na nekom drugom području (npr. Osijeku, Zagrebu ili Karlovcu). Svaki poslovni model kada ga repliciramo na nekom drugom području (što zapravo i je bit franšize), na tom novom području nailazi na neku novu konkurenciju, neki novi standard potrošača, neki drugi mentalitet i navike u potrošnji.

Svaki potencijalni kupac franšize kada razmatra neku franšiznu ponudu mora dobro istražiti lokalno tržište i vidjeti da li neka poslovna ideja uistinu predstavlja dobru priliku i na njegovom području. Većina kupaca ne provede kvalitetno istraživanje tržišta i ne napravi procjenu prihoda odnosno kalkulaciju ulaska u poslovni pothvat koja, u slučaju kupovine franšize, treba uključivati i neke druge elemente.

U sljedećem članku pročitajte sve o frnašiznom poslovanju u Hrvatskoj! Koje su tvrtke uspješno prihvatile ovakav model poslovanja, te koliko su hrvatski poduzetnici upoznati s prednostima franšiza.

Centar za franšizu Centra za poduzetništvo Osijek

Centar za poduzetništvo djeluje u Osijeku već deset godina s glavnim ciljem – pružanja informacija, savjeta i nedostajućih znanja poduzetnicima, i onima koji se to tek odlučuju postati. Od 2003. godine, u sklopu Centra za poduzetništvo djeluje Centar za franšizu čiji je cilj edukacija poduzetnika o prednostima i mogućnostima koje nudi franšizno poslovanje.


Napisao

Pročitajte još:

Lifestyle

Postoje određene navike i osobine koje svi vrhunski vođe imaju, od kojih je Inc.com izabrao 12 najbitnijih.

Ljudski resursi

Uvijek imajte na umu da vam je cilj postići dogovor. Svakako ne pristajte na prvu ponudu, no pazite a vaše ne u konačnici ne...

Lifestyle

Svijetu ne treba još jedan loš vođa koji negativno utječe na zaposlenike, njihovo zdravlje, klijente i tvrtku.

Lifestyle

Vi ste odgovorni za sebe i morate odlučiti kako ćete živjeti, jer ako nećete vi tada će to učiniti netko drugi za vas.

Oglasi

Medijski mali servis j.d.o.o. Sva prava pridržana.