Vlasnici obiteljskih i malih hotela u posao su ušli investirajući milijune eura, založili su vlastitu imovinu, a povrat investicije dulji je od 30 godina, potvrdila je to Strategija održivog razvoja malog i obiteljskog hotelijerstva. U hotelima do 50 soba pad noćenja 2020. iznosio 63 posto, a za usporedbu u velikim hotelima čak 74 posto, stoji u ovom dokumentu koji je za Nacionalnu udrugu obiteljskih i malih hotela u prošloj, koronagodini izradio tim stručnjaka.
Unatoč većoj elastičnosti u odnosu na velike tvrtke, mikro i male tvrtke u hrvatskom hotelijerstvu obilježava ispodprosječni udio EBIT i EBITDA u prihodu. Uz naslijeđeni deficit obrtnog kapitala, iznadprosječnu zaduženost i ispodprosječnu sposobnost pokrivanja obveza iz poslovanja, smanjenje prihoda, a onda i ekonomičnosti poslovanja, povećan je financijski rizik odnosno vjerojatnost da poslovanje neće omogućiti generiranje dovoljnih novčanih tokova za financiranje kamata i otplatu glavnice.
Četiri zahtjeva za prevladavanje krize
Da bi obiteljski i mali hoteli opstali i premostili probleme od presudne je važnosti pomoć države. Strategijom su precizno definirana četiri zahtjeva za spas ovog sektora:
- moratorij na otplatu anuiteta po dugoročnim kreditima do 30. lipnja 2022.,
- restrukturiranja postojećih dugoročnih kredita bez penala za komercijalne banke uz mogućnost dopunskog osiguranja kolaterala preko HAMAG-BICRO-a, ukoliko zbog korona krize procjena tržišne vrijednosti nekretnine ne zadovoljava uvjete poslovnih banaka,
- sufinanciranje obrtnih sredstava te izravno kreditiranje preko HBOR-a i HAMAG-BICRO-a za adekvatnu pripremu sezone 2021.,
- osiguranje dostupnosti novih kredita za likvidnost s jamstvom države u sto postotnom iznosu.
Safe Stay in Croatia
Unatoč iznimno teškoj situaciji, obiteljski i mali hotelijeri se ne predaju. Imaju novi online rezervacijski sustav, u organizaciji Nacionalne udruge u veljači su održane prve dvije online besplatne radionice za šezdesetak članova na temu Sigurnost u hotelu i oznaka Safe Stay in Croatia, a krajem najteže godine u povijesti poslovanja započeo je program edukacije i certifikacije članova za oznaku Eko hotel.
„Mali obiteljski hoteli temelj su održivog razvoja hrvatskog turizma, njihova ekonomija je konkurentna, njihova ponuda je autohtona i autentična, promoviraju vlastitu kulturu, što je najvažnije, u turističkom proizvodu sudjeluje lokalno stanovništvo, a u razvoju turizma u Hrvatskoj mali hoteli su pokretači i nositelji promjene unaprjeđenja cjelokupne hotelske industrije. Nikako ne bismo smjeli dozvoliti da dvije iznimno teške sezone unište male hotelijere, jer se očekuje da se stanje normalizira u sezoni 2022.“, kaže Šime Klarić, predsjednik Nacionalne udruge obiteljskih i malih hotela koja broji nešto više od 200 članova.