Potpuno transparentno poslovanje
Jedna od prvih stavki koje će potencijalni investitor analizirati jest računovodstvena povijest. Ako tu zakažete, teško ćete prijeći na drugi korak. Bilancu dobiti i gubitka i korespondenciju s poslovnom bankom nužno je prikazati u pravom svjetlu. U malom i srednjem biznisu običavaju se gledati zadnje tri godine poslovanja. One moraju biti transparentne ako želite prodati kompaniju po željenoj cijeni.
Trend rasta
Rastući trendovi vrlo su važni. Kupac će procjenu buduće zarade temeljiti na prošlim rezultatima. Ako grafikon pokazuje rast, kupac će očekivati nastavak rasta u budućnosti, a samim time bit će spreman više platiti za vaše poduzeće. Uložite u marketing i oglašavanje, pronađite i platite stručnjake koji će povećati prodaju. Neka vaše poduzeće u trenutku pregovora bude na najvišoj razini.
Sav novac u banci
Mnogi kupci vrednuju samo vidljive prihode. Gledaju samo ono što je u banci i povrat poreza. Iz toga proizlazi da ćete danas morati platiti više poreza, no to će vam se prilikom prodaje zasigurno vratiti.
Pravilno upravljanje i dobar menadžment
Obiteljski pokrenut posao teško će pronaći novog vlasnika. Kupac u većini slučajeva želi postojeće radnike, dovoljno iskusne, zadržati. Stoga, ako ste u vlasništvu poslovanja koje se temelji na obitelji, polagano veći obim posla prebacite na radnike koji će ostati u tvrtki i nakon prodaje. Ako pak radite šezdeset i više sati tjedno, nemojte očekivati od kupca isto. Prije prodaje potrebno je zaposliti i obučiti menadžera koji će kompaniju voditi onako kako ste vi to činili prije prodaje.
Ima li prostora za rast?
Ako je poslovanje vašeg poduzeća dosegnulo maksimalne kapacitete i daljnji je rast ograničen nedostatkom strojeva ili malom površinom, to će se negativno odraziti na procjenu vrijednosti. U tom slučaju nameću se dva rješenja. Ili prodajte kompaniju prije nego što dođe do popunjenosti kapaciteta ili nabavite potrebnu opremu i preselite se na adekvatnu lokaciju.
Izgled objekta
Vrijednost vašeg poduzeća bit će veća ako je sve u funkciji i izgleda uredno. To će kupcu predstavljati sliku kompanije koja pazi na detalje i koja je to radila i u prošlosti. Poželjno je da je sve u funkciji, čak i stari komad opreme koji više ne rabite.