Posebni i prepoznatljivi, s individualnim pristupom svakom gostu i 24-satnom uslugom, tako bi se mogli opisati obiteljski i mali hoteli, nositelji suvremenog trenda u hrvatskom turizmu. Do prije petnaestak godina jedva da su bili prisutni na tržištu, no danas njihova gospodarska važnost nije nezanemariva s obzirom na to da njihov broj svakodnevno raste.
Dokaz je tome i podatak da je Nacionalna udruga obiteljskih i malih hotela u vrijeme osnutka 2004. u Splitu imala svega 30 članova, dok danas ima četiri puta više. Za razliku od Hrvatske, u razvijenim turističkim zemljama obiteljski i mali hoteli nisu novost. Hrvatska se razvojem ovog vida malo poduzetništva u turizmu približava Italiji, Francuskoj, Austriji i Grčkoj te nudi ono što te zemlje razvijaju već desetljećima.
Unatoč tome, obiteljski i mali hoteli u Hrvatskoj kvalitetom, sadržajima i ponudom već su i premašili konkurenciju, iako u ukupnim hotelskim kapacitetima čine svega deset posto, dok u spomenutim zemljama dosežu magičnu brojku od 80 posto. Drugim riječima, Hrvatska danas broji oko 400 malih obiteljskih hotela, dok ih Italija ima 23 tisuće, a Grčka i Austrija po deset tisuća.
Investicija u male obiteljske hotele temelj je održivog razvoja hrvatskog turizma
Naime, istraživanja turističkog tržišta odavno su pokazala da je ekonomija malih hotela konkurentna. S druge strane upravo se na primjeru malih hotela afirmira autohtono i autentično, promovira se vlastita kultura, a što je najvažnije, u turističkom proizvodu sudjeluje lokalno stanovništvo. Osim otvaranja znatnog broja novih radnih mjesta, mali obiteljski hoteli angažiraju i upotrebljavaju uglavnom lokalno – od građevinskih tvrtki za njihovu gradnju, pa do opreme i hrane.
Uz sezonsko, omogućuj i cjelogodišnje zaposlenje, mnogi od njih rade tijekom čitave godine te direktno utječu na produžetak turističke sezone. Za razliku od velikih hotela, male hotele karakterizira elastičnost i brzina prilagođavanja promjenama na turističkom tržištu te veća profitabilnost. U razvoju turizma u Hrvatskoj mali hoteli postali su pokretači i nositelji promjene i unaprjeđenja cjelokupne hotelske industrije.
„Gost želi, traži i očekuje kvalitetu, a upravo je kvaliteta ono što mali hoteli mogu ponuditi. Ponuda hrane i pića lako se prilagođava strukturi gostiju te – što je najvažnije – njihovim željama. Vlasnici malih hotela ili njihovi menadžeri neprestano su na usluzi, imaju pregled nad situacijom pa trenutno mogu reagirati na zahtjeve i potrebe gosta. Osoblje je također u stalnom kontaktu s gostima, svakom gostu se pristupa individualno i nastoji mu se udovoljiti bez odgađanja. Gosti, ali i osoblje u malim hotelima nisu anonimni, svatko ima ime, što je preduvjet za iznimno ugodnu atmosferu temeljenu na povjerenju i zadovoljstvu. Upravo su mali obiteljski hoteli našli pravu formulu kao odgovor na zahtjevne i složene tendencije u turizmu – gostu se kroz izvornu atmosferu pruža osjećaj da je važan i da je dobrodošao“, ističe Šime Klarić, predsjednik Nacionalne udruge obiteljskih i malih hotela.