Povežite se s nama

Hi, what are you looking for?

Profitiraj.hr

Komentari

Borovo: Od 22.000 radnika do uništenog kulturno-povijesnog elementa

Borovo

Iako se Borovo u posljednje vrijeme spominje poglavito u pozitivnom kontekstu osvježavanja proizvodnje i revitaliziranja starih hrvatskih tvornica, važno je sagledati i drugu stranu priče koja je ipak ponešto mračnija. S jedne je strane velika modna popularnost nekoliko modela Borovo obuće, te povezivanje nekih od njih i s ljetnim festivalima, a s druge su strane svjedočanstva ljudi koja upozoravaju kako je u Borovu nekoć radilo 22.000 radnika i da se proizvodilo 25 milijuna pari cipela godišnje, dok današnje brojke govore o 70 ljudi i oko 400.000 pari cipela.

Neosporno je kako je redizajn i revitalizacija ponude Borova uključila i brojne mlade hrvatske dizajnere/ice i kako su na reklamnim kampanjama radili hrvatski stručnjaci, da se naglasak stavio i na neke sasvim svježe trendove kao što je Ultra festival u Splitu, da je Startasicama odana počast Hajduku, no u pozadini svega toga nalazi se jedna vrlo kompleksna priča koja ima i svoju kako vremensku, tako i geografsku dimenziju.

Snježana Ivčić, Jasna Račić i Sven Cvek autori su istraživanja “Kontinuitet društvenih sukoba u Hrvatskoj 1987.-1991.: slučaj Borova” koje je započelo 2013. godine pri Centru za mirovne studije. Polazište istraživanja sadržano je u tezi da etničke sukobe devedesetih treba proučavati u kontekstu socijalno motiviranih društvenih nemira i radničkih štrajkova osamdesetih. U prvoj fazi istraživanja, na kojem je radila i studentica Filozofskog fakulteta Martina Nekić, fokusirali su se na slučaj vukovarskog kombinata Borovo koji je 1989. zapošljavao više od 22.000 ljudi i svojim značajem bio ključan modernizacijski faktor čitavog vukovarskog društva. Istraživanje – provedeno intervjuiranjem bivših radnika te iščitavanjem tjednika kombinata – vrvi brojnim zanimljivostima, na primjer podatkom da su pojedini fizički radnici – u skladu sa simboličkom hijerarhijom jugoslavenskog društva – zarađivali veće plaće od direktora kombinata, istaknuto je u intervjuu za portal Novosti.

Iz njihovog je istraživanja važno izvući nekoliko bitnih informacija vezanih uz općedruštvenu funkciju tvornica poput Borova. Primjerice, kraj osamdesetih godina u Vukovaru prvenstveno je obilježen posljedicama koje ekonomska kriza i privredna reforma savezne Vlade imaju na kombinat Borovo, motor razvoja grada i regije. Zbog inflacije i mjera štednje, preko dvadeset tisuća radnika Borova sve teže spaja kraj s krajem. Počinje se govoriti i o tehnološkom višku, koji se u 1990. službeno procjenjuje na oko 6000. Ovakva situacija dovodi do štrajkova, od kojih se najpoznatiji i najveći odigrao na ljeto 1988., kada Borovčani zauzimaju Saveznu skupštinu u Beogradu.

Zatim, zaključke koji vrijede u borovskom slučaju ne možemo apsolutno po-općiti na sredine koje ne dijele specifičnosti Vukovara (tradicionalni suživot 23 različite nacije, velik broj međuetničkih brakova i sl.). Na neki način, nezahvalno je i govoriti o pomaku; bavimo se ustvari analizom mehanizama i okolnosti koje su omogućile povezivanje nacionalističkih elemenata s radničkim zahtjevima. Tu se radi o ekonomskoj krizi, čekanjima, prijetnjama otkazima, slaboj sindikalnoj podršci i, prije svega, ideji da promjene koje se događaju nemaju alternative. Sve je ovo među radnicima izazvalo osjećaj nepovjerenja, nesigurnosti i straha za vlastitu materijalnu egzistenciju.

Lijepo je vidjeti obuću Borova na nogama, i po gradskim pločnicima ono silno mnoštvo Startas tensica i/ili Boromina, odnosno, činjenicu kako je marka poput Borova postala dio nacionalnog modnog trenda. Ovo je primjer kako je domaći brend uspješniji ili makar jednako uspješan i atraktivan kao neki inozemni, no Borovo je puno više od toga. Ovdje je riječ o jednom vrlo važnom kulturno-povijesnom elementu koji je neposredno vezan i uz puno više – on sa sobom nosi i važnost očuvanja nekih dokazanih kvaliteta.

Zahvaljujući istraživanju koje su proveli gore navedeni autori i videu kojeg je BRID (Baza za radničku inicijativu i demokratizaciju) zamislio kao razgovor s nekoliko ljudi koji su direktno povezani s Borovom, svi imamo priliku naučiti nešto više o nekoć najvažnijoj hrvatskoj tvornici.

Foto: cro-eu.com

[box style=”0″]

Izvor: www.poticaji.infoAna Maria Filipović Grčić

Na Filozofskom fakultetu u Zagrebu završava diplomski studij hrvatskog jezika i književnosti. Područje interesa: ljudska prava, mladi i poduzetništvo, nezaposlenost mladih, žene u poslovnom svijetu – ravnopravnost na tržištu rada, diskriminacija na dobnoj/rodnoj osnovi, obrazovanje, kultura i umjetnost.

[/box]


Pročitajte još:

Lifestyle

Postoje određene navike i osobine koje svi vrhunski vođe imaju, od kojih je Inc.com izabrao 12 najbitnijih.

Lifestyle

Vi ste odgovorni za sebe i morate odlučiti kako ćete živjeti, jer ako nećete vi tada će to učiniti netko drugi za vas.

Lifestyle

Blog Lifehack tvrdi da su ljudi koji piju kavu uspješniji.

Lifestyle

Uspješni ljudi znaju iskoristiti svoje vrijeme i ustaju rano. Ne zato što to rade svi uspješni ljudi, nego zato što je to mudro.

Oglasi

Medijski mali servis j.d.o.o. Sva prava pridržana.