Povežite se s nama

Hi, what are you looking for?

Profitiraj.hr

Upravljanje biznisom

Gospodarska diplomacija kao potpora hrvatskim izvoznicima

Kada govorimo o pojmu „gospodarska diplomacija“, moglo bi se reći da se radi o organiziranim aktivnostima države, prvenstveno Ministarstva vanjskih poslova, ali i širokog kruga institucija i organizacija koje bi trebale međusobno i povezano, organizirano, djelovati na promociji trgovinske razmjene vlastite države i ostalih država, a prvenstveno djelovati kao potpora izvozu iz vlastite države u druge države. Posebno bi trebala biti značajna uloga gospodarskih komora, a u slučaju Hrvatske, naše Hrvatske gospodarske komore.

Kada govorimo o pojmu „gospodarska diplomacija“, moglo bi se reći da se radi o organiziranim aktivnostima države, prvenstveno Ministarstva vanjskih poslova, ali i širokog kruga institucija i organizacija koje bi trebale međusobno i povezano, organizirano, djelovati na promociji trgovinske razmjene vlastite države i ostalih država, a prvenstveno djelovati kao potpora izvozu iz vlastite države u druge države. Posebno bi trebala biti značajna uloga gospodarskih komora, a u slučaju Hrvatske, naše Hrvatske gospodarske komore.

Možda je i među najboljim primjerima „gospodarske diplomacije“, u nekom drugom vremenu i na potpuno drugačijim osnovama, koje danas ne vrijede niti se uglavnom mogu primjenjivati, primjer nečega što bi se moglo nazvati gospodarskom diplomacijom, a postojalo je u bivšoj Jugoslaviji. Tada je prvenstveno hrvatski ekonomski potencijal, ponajviše zajedno sa slovenskim, u okvirima bivše države dolazio do izražaja, uspješno plasiravši svoje proizvode u zemlje tzv. Trećeg svijeta, ponajviše u okviru zemalja Pokreta nesvrstanih.

Hrvatski izvoz u “Nesvrstane”

Ako ne računamo proizvodnju i prodaju naoružanja, u čemu su više učestvovale druge republike bivše države, upravo je Hrvatska imala veliki dio „kolača“ u izvozu u roba i usluga u zemlje članice Pokreta nesvrstanih. Dovoljno je spomenuti samo naftne bušotine, bunare za vodu, bolnice i razne druge vrste objekata koje su naše tvrtke i naša građevinska operativa izgradile u inozemstvu. Izvoz roba, počevši od hrane i industrijskih proizvoda, dosizao je velike razmjere. Naravno, treba uzeti u obzir da su na uspješnost tadašnjeg izvoza uvelike utjecali politički razlozi, jer su se države odlučivale prema političkim kriterijima od koga će uvoziti, te nije postojala slobodna razmjena dobara i usluga kakva postoji sada u globalnoj kapitalističkoj ekonomiji.

No, bez obzira na sve moguće zamjerke i negativne konotacije, očito je da je postojala pozitivna klima i sposobnost naših tvrtki i naših političara i diplomata (gospodarske diplomacije) koji su omogućavali izvoznu klimu.

Premijeri – lobisti

No, da biste mogli negdje putem gospodarske diplomacije nešto plasirati, izvesti, morate prvo imati što izvesti, morate imati dobar, kvalitetan proizvod po konkurentnoj cijeni. Ako je taj proizvod skuplji od drugih na tržištu, onda mora zaista biti kvalitetniji i/ili imati marketinšku podlogu tj. mora biti brand. Nažalost, hrvatski proizvodi su uglavnom skuplji od konkurentskih proizvoda, tj. za približno jednaku razinu kvalitete hrvatski proizvod ćete platiti više nego proizvode iz drugih država, pa čak i država Europske unije.

Naravno, male države poput Hrvatske ne mogu očekivati da će njihov utjecaj i mogućnosti plasmana proizvoda biti jednake onima velikih država. Ali predsjednici i premijeri velikih, pa i najvećih i najmoćnijih država, kad idu u posjetu nekoj zemlji, ujedno dolazi i kao lobisti na najvišoj razini i lobiraju za svoje tvrtke i proizvode. Sjetimo se samo uloge američke Administracije u doba Clintona i dolaska tvrtke Bechtel u Hrvatsku, potpomognute domaćim lobistima, te svih posljedica donošenja ovakve odluke. Ili implikacija odluke kojom je Hrvatska kasnih 1990-ih godina odlučila kupiti zrakoplove Airbus, a ne Boeing za svoju zrakoplovnu tvrtku, Croatia Airlines.

Gorenje se prodaje cijeloj Istočnoj Europi

Kao dobar primjer suvremene uspješne gospodarske diplomacije malih država možemo uzeti susjednu Sloveniju, te Češku Republiku. Proizvodi tvrtki kao što su Iskra i Gorenje mogu se naći u državama nekadašnjeg socijalističkog bloka i danas. Kao primjer uzimam prodajni salon tvrtke Gorenje, koji sam imao prilike vidjeti u centru ukrajinskog grada Odese 2002. g. A moglo ih se vidjeti i u većini velikih gradova Srednje i Istočne Europe, kao i država bivše Jugoslavije. Hrvatskih izložbenih i prodajnih salona na tim tržištima gotovo da i nije bilo, a čitav naš nastup prema tim, tradicionalnoj izuzetno bitnim tržištima sveo se praktički većinom na Podravkinu Vegetu i Plivin Sumamed, što su proizvodi vrijedni poštovanja, ali nikako ne dovoljni. Kad se prisjetimo činjenice da je Hrvatska odbila članstvo u CEFTA-i prilikom njena osnivanja, a kasnije godinama željela biti primljena, ali joj to nije uspijevalo, počinje biti jasnije koliki su bili promašaji u ekonomskoj politici u cjelini, koji su se onda preslikavali na sve aspekte povezane s gospodarstvom.

Trgovinska razmjena i potpora izvozu ne smiju poznavati barijere poput mogućih političkih nesuglasica ili različitih mišljenja o nekom pitanju, ako žele biti uspješne. Kao primjer pametne politike treba spomenuti, iz današnje perspektive gledano, možda i vizionarski iskorak Hrvatske gospodarske komore, koja je 2000. g. organizirala putovanje naših gospodarstvenika u Beograd, prepoznavši Srbiju (tada još u zajednici s Crnom Gorom) kao veliko potencijalno tržište, koje je prije rata bilo jedno od glavnih za hrvatske proizvode, ali tada unutar socijalističkog uređenja i jedne države. Nove okolnosti i traumatična recentna prošlost zahtijevale su prelazak preko psiholoških barijera i uspostavu gospodarske suradnje, koja je otada bila stalno u usponu. Za gospodarsku diplomaciju svake države važni su stoga dobra organizacija, jasno postavljeni ciljevi i sredstva za njihovo ostvarivanje te pragmatizam.

www.diplomacija.hr


Napisao

Pročitajte još:

Lifestyle

Postoje određene navike i osobine koje svi vrhunski vođe imaju, od kojih je Inc.com izabrao 12 najbitnijih.

Ljudski resursi

Uvijek imajte na umu da vam je cilj postići dogovor. Svakako ne pristajte na prvu ponudu, no pazite a vaše ne u konačnici ne...

Lifestyle

Svijetu ne treba još jedan loš vođa koji negativno utječe na zaposlenike, njihovo zdravlje, klijente i tvrtku.

Lifestyle

Vi ste odgovorni za sebe i morate odlučiti kako ćete živjeti, jer ako nećete vi tada će to učiniti netko drugi za vas.

Oglasi

Medijski mali servis j.d.o.o. Sva prava pridržana.