Kada naručimo određenu robu ili uslugu želimo da onda bude isporučena u dogovorenom terminu. Kašnjenje robe nije nemoguće jer tijekom isporuke mogući su određeni poremećaji bilo kod dobavljača bilo tijekom transporta.
No svjesni smo da kašnjenje nosi sa sobom:
✅ poremećaje u proizvodnji,
✅ kašnjenje prema krajnjim kupcima
✅ nemogućnost dovršetka projekta na vrijeme i sl..
I prsti se tada upiru – u nabavu!
Da, nabava bi svakako trebala imati informacije gdje se roba koja je naručena u svakom trenutku nalazi, međutim stvari nisu uvijek tako jednostavne.
Praksa pokazuje drugačije. I gdje je tu odgovornost nabave?
Nabava određene podatke ponekad ne može imati, jer nije posložen proces same nabave u skladu s traženim odgovornostima.
Neovisno govorimo li o mikro poduzećima i malim poduzećima gdje jedna osoba odrađuje nabavu, uz ostale poslove s kojima se bavi, ili govorimo o odjelu nabave s 10 zaposlenika ili više, mora se točno znati tko i po kojim pravilima naručuje robu i preuzima odgovornost samog procesa nabave. Ja u svom radu sa klijentima koristim PAM©️ inovativnu metodologiju procjene procesa nabave.
Greške najčešće nastaju kada:
✅ interni korisnik prekasno pošalje zahtjeva za nabavu i nabava tada gasi požar i traži brza rješenja kako bi smanjila kašnjenje, ali to ima za posljedicu nemogućnost kvalitetnih pregovora, kupnja robe od neprovjerenog dobavljača ili kupnja robe neodgovarajuće kvalitete.
✅ interni korisnik s dobavljačima dogovara nabavu mimo znanja odjela nabave gdje od nabave očekuje “samo” da pošalje narudžbenice. Nabava je opet u nemogućnosti pregovora, nema kontrole po kojim i kakvim uvjetima je dogovorena nabava
Kada se nabava događa mimo nabave ne očekujte čuda!
Sam proces nabave i uloge internih korisnika potrebno je definirati prije nego do nabave stignu. I to je dio kojem poklanjam veliku pažnju na 1. modulu Nabavne akademije. Uvijek ima izuzetaka no oni su upravo to…izuzeci.
Da, roba kasni i nabava je odjel koji mora imati informaciju zašto je do toga došlo. A to je moguće u uvjetima kada su odgovornosti i obveze unutar procesa nabave jasno posložene.
Jeste li jasno definirali proces nabave u vašem poduzeću? I znate li tko je odgovoran za pravovremenu informaciju o dolasku robe?
Autorica teksta mr. sc. Nataša Cikač dipl. oec. ima dugogodišnje iskustvo u korporativnom okruženju, u području nabave i lanca opskrbe, koje nam omogućuje da razumijemo izazove klijenata i kreiramo odgovarajuća rješenja. Više na natasa-cikac.eu