Povežite se s nama

Hi, what are you looking for?

Profitiraj.hr

Financije

Kako analizirati financijske izvještaje?

Analiza financijskih izvještaja usmjerena je na kvantitativne financijske informacije i zbog toga se često naziva još i financijskom analizom. Analiza financijskih izvještaja može se opisati kao proces primjene različitih analitičkih sredstava i tehnika, pomoću kojih se podaci iz financijskih izvještaja obrađuju u informacije pomoću kojih možemo donositi odluke o upravljanju.

Analiza financijskih izvještaja usmjerena je na kvantitativne financijske informacije i zbog toga se često naziva još i financijskom analizom. Analiza financijskih izvještaja može se opisati kao proces primjene različitih analitičkih sredstava i tehnika, pomoću kojih se podaci iz financijskih izvještaja obrađuju u informacije pomoću kojih možemo donositi odluke o upravljanju.

Pojam, vrste i sadržaj financijskih izvještaja

Financijsko izvještavanje predstavlja završni korak u računovodstvenom procesu.Financijski izvještaji sastavljaju se na kraju poslovne godine, a koji moraju pružiti istinit i objektivan prikaz financijskog položaja i uspješnosti poslovanja poduzetnika.

Prema Zakonu o računovodstvu, temeljni godišnji financijski izvještaji su:

1. bilanca,

2. račun dobiti i gubitka,

3. izvještaj o novčanom tijeku,

4. izvještaj o promjenama kapitala i

5. bilješke uz financijske izvještaje.

Cilj financijskih izvještaja je da oni moraju zadovoljavati informacijske potrebe korisnika financijskih izvještaja, tj. ponajprije donositelja odluka.

Svrhu financijskih izvještaja je korisnicima učiniti informacije dostupne o financijskom položaju, uspješnosti i novčanom tijeku društva za godišnje poslovanje. Dobivene informacije korisnici rabe za donošenje odluka o daljnjim odnosima s društvom.

Pojam i značenje analize financijskih izvještaja

Analiza  financijskih izvještaja je orijentirana na vrijednosne ili novčane podatke i informacije i u uskoj je svezi s financijskih upravljanjem, upravljačkim računovodstvom i financijskim računovodstvom.

Da bi financijski izvještaji ispunili navedene ciljeve i svrhu moraju biti objektivni i realni, što se osigurava njihovom revizijom, koju provode neovisni revizori. Osim pretpostavljene realnosti i objektivnosti, financijski izvještaji trebaju se pripremiti i staviti na raspolaganje pravodobno kako bi se ispunili utvrđeni ciljevi i svrha izvještavanja.

1.1. Pokazatelji analize financijskih izvještaja

Pokazatelji analize financijskih izvještaja, koji se temelje na analizi bilance i računa dobiti i gubitka, uobičajeno se klasificiraju na sljedeći način:

1. Pokazatelje likvidnosti – pokazuju sposobnost poduzeća da podmiri svoje dospjele kratkoročne obveze.

2. Pokazatelji zaduženosti – pokazuju u kojoj mjeri se poduzeće financira iz tuđih izvora sredstava.

3. Pokazatelji aktivnosti – pokazuju uspješnost upotrebe raspoloživih resursa.

4. Pokazatelji ekonomičnosti – pokazuju odnos iskazanih prihoda i rashoda, odnosno koliko se prihoda ostvari po jedinici rashoda.

5. Pokazatelji profitabilnosti – pokazuju sposobnost povrata uložene imovine i vlastitog kapitala.

6. Pokazatelji investiranja – pokazuju uspješnost ulaganja u redovne dionice.

Kako bi stekli jasniju sliku o uspješnosti poslovanja i financijskom stanju poduzetnika, prilikom financijske analize poželjno je raspolagati s financijskim pokazateljima kroz više obračunskih razdoblja. Međutim, također treba staviti naglasak na odnos ostvarenih pokazatelja i planiranih, te, usporediti ih sa prosjekom gospodarstva, te, prosjekom konkurenata na tržištu. Za pravilnu interpretaciju pokazatelja i ocjenu poslovanja i financijskog stanja društva neophodno je poznavati i teorijski poželjne veličine, uz uvažavanje posebnosti pojedine djelatnosti.

Temeljni kriterij dobrog poslovanja su kriterij sigurnosti i kriterij uspješnosti.

– Pokazatelji likvidnosti, zaduženosti i aktivnosti- pokazatelji sigurnosti poslovanja

– Pokazatelji ekonomičnosti, profitabilnosti, investiranja i aktivnosti – pokazatelji uspješnosti poslovanja.

Objasnit ćemo izračun najvažnijih pokazatelja i njihovo tumačenje:

Koeficijent trenutne likvidnosti: pokazuje kolika je pokrivenostkratkoročnih obveza likvidnom kratkotrajnom imovinom, odnosnono včanim sredstvima. Smatra se da ovaj koeficijent ne bi trebao bitimanji od 0,10, odnosno 10%.  ( novac / kratkoročne obveze)

Koeficijent zaduženosti nam govori o odnosu duga i imovine. U pravilu bi vrijednost koeficijenta zaduženosti trebala biti 50% (0,5) ili manja.(uk obveze/uk. imovina)

Pokazatelji  aktivnosti poznati su i kao koeficijenti obrtaja; općenito pravilo govori kako je bolje da je koeficijent obrta što veći broj, tj. da je vrijeme vezivanja ukupne i pojedinih vrsta imovine što kraće.

Koeficijent obrtaja ukupne imovine (ukupni prihod / ukupna imovina)

Koeficijent obrtaja potraživanja (prihod od prodaje / potraživanja)

Trajanje naplate potraživanja u danima =365 dana/Koeficijent obrta potraživanja

Pokazatelji ekonomičnosti izračunavaju se na temelju računa dobiti i gubitka. Mjere odnos prihoda i rashoda i pokazuju koliko se prihoda ostvari po jedinici rashoda. Ukoliko je vrijednost pokazatelja ekonomičnosti manja od 1, to znači da poduzeće posluje s gubitkom.

 Ekonomičnost ukupnog poslovanja (Ukupni prihodi / ukupni rashodi)

Pokazatelji profitabilnosti su odnosi koji povezuju profit s prihodima iz prodaje i investicijama, a ukupno promatrani pokazuju ukupnu učinkovitost poslovanja poduzeća.

EBITDA marža ( (poslovni prihodi – poslovni rashodi) + amortizacija/poslovni prihodi)

Rentabilnost vlastitog kapitala(ROE) (neto dobit / vlastiti kapital)

Koeficijent financijske stabilnosti treba biti manji od 1 jer se iz dijela dugoročnih izvora mora financirati kratkotrajna imovina (npr. zalihe). Ako je veći od 1 znači da je dugotrajna imovina financirana iz kratkoročnih izvora. (dug. imovina/(kapital+dug.obveze)

Pokazatelji investiranja služe za mjerenje uspješnosti ulaganja uredovne (obične) dionice poduzeća. Za izračunavanje ovih pokazatelja, osim podataka iz financijskih izvještaja, potrebni su i podaci o dionicama, posebice o broju i tržišnoj vrijednosti dionica.

Dobit po dionici (EPS) neto dobit / broj dionica

Dividenda po dionici (DPS) dio neto dobiti za dividende/broj dionica

_______________________________________

Mazars Cinotti Audit, Mazars Cinotti Consulting i Mazars Cinotti Accounting su specijalizirana društva koja počivaju na principima profesionalnosti, te pružanja vrijednosti za novac našim klijentima.

Društva Mazars Cinotti su specijalizirana za pružanje revizijskih, poreznih, financijskih te računovodstveno – knjigovodstvenih usluga. Pokrivamo cijeli spektar usluga s navedenih područja te za iste posjedujemo potrebne licence te višegodišnje međunarodno i domaće iskustvo. Mazars Cinotti društva su članovi Mazars grupe. Mazars je međunarodna, neovisna organizacija specijalizirana u područjima poreza, revizije, računovodstva te pravnog i poslovnog savjetovanja (www.mazars.hr i www.mazars.com).

Tekstovi su informativnog karaktera te se isti ne bi trebali koristi za donošenje poslovnih odluka.


Napisao

Pročitajte još:

Marketing i prodaja

Kod vođenja prodajnih razgovora dobro obučen prodavač ne prelazi odmah na stvar tj. ne počinje prodavati odmah jer zna da je za uspješnu prodaju...

Lifestyle

Samopouzdanje, kao i većina drugih vještina, može se naučiti i bitno poboljšati.

Edukacija

Poslodavci se najviše boje toga da ćete otići jednom kada pronađete posao koji više odgovara vašim kvalifikacijama.

Lifestyle

Uspješni poduzetnici su strastveni, inovativni, zahtjevni i brižni. Pročitajte u čemu se krije tajna njihovih uspjeha.

Oglasi

Medijski mali servis j.d.o.o. Sva prava pridržana.