Važno je napomenuti da uvjeti nisu standardizirani, te da svaka banka pristupa odobravanju moratorija na kreditne obveze individualno. Tako na primjer ZABA “jasno definira”: “Moratorij po stambenom kreditu se može odobriti klijentima koji su kredit iskoristili za kupnju, izgradnju ili uređenje nekretnine na kojoj imaju prijavljeno prebivalište.”. Isto bi se moglo čitati, već kada banka to navodi, da će oni koji imaju stambeni kredit za nekretninu u kojoj nemaju prebivalište, malo teže doći do moratorija za stambeni kredit za nekretninu u kojoj ne žive.
Koliko može trajati moratorij?
U načelu, sve banke u Hrvatskoj su u svojim uputama definirale da se moratorij ugovara na maksimalno 6 mjeseci (ili 6 rata), a da se prvotni dogovor tj. ugovor, ako je zahtjev odobren primjenjuje na 3 mjeseca.
Ako zadovoljavam uvjete, kako da prijavim zahtjev za odobrenje moratorija?
Svaka banka definirala je različite kanale kako se pravna ili fizička osoba mogu prijaviti za moratorij.
Banka | Razdoblje prijave | Email kontakt | Telefon kontakt | Web – fiz.osobe |
ZABA | 02.04-30.06.2020. . | [email protected] | 0800 0024 | Link za ZABA klijente |
PBZ | 15.04 -31.05. 2020. | [email protected] | 0800 365 365 | Link za PBZ klijente |
Erste | od 01.04.2020. | [email protected] | 0800 7890 | Link za Erste klijente |
RBA | 06.04- 30.04.2020. | nije navedeno za fiz.osobe | 072 62 62 62 | Link za RBA klijente |
Addiko | od 02.04.2020. | [email protected] | 0160 60 275 | Link za Addiko klijente |
OTP | od 01.04.2020. | preporuča se online ili telefon | 0800 21 00 21 | Link za OTP klijente |
Sberbank | 01.04-30.06. 2020. | [email protected] | 0800 0600 | Link za Sberbank klijente |
Izvor: banke, analiza moj-bankar.hr
Kao i kriteriji i period podnošenja zahtjeva su različiti, tako na primjer PBZ zaprima zahtjeve “tek” od 15. travnja. Neke banke, kao npr. OTP već i primaju zahtjev koji je već dostupan na internet stranicama. Preporučujemo da kontaktirate navedene banke jednim od gore navedenih kanala kako bi dobili podrobnije informacije. Tako na primjer, Erste navodi da je prije podnošenja zahtjeva, važno da sve eventualne sudionike u kreditu (sudužnike, jamce, založne dužnike) upoznate sa zahtjevom za odgodom plaćanja.
U ovoj akciji nedostaju mjere prema najsiromašnijima
Gledajući kako su se uvjeti definirali, dojma smo da je mjera povoljna za uredne platiše kredita koji su ostali bez posla ili kojima je smanjena plaća. Velika rupa, tj. problem je kod neurednih platiša (ili ovršenika) gdje se radi o onom segmentu stanovništva koji je ionako imao niska primanja, pa je samim time kasnio s redovitim servisiranjem svojih obaveza, a koji su također ostali bez posla ili kojima su plaće smanjenje. Što reći o, na primjer, samohranoj majci, koja je radila kao čistačica naravno preko nekog servisa, u nekoj bogatoj korporaciji, koja je ionako muku mučila sa sklapanjem kraja s krajem i uvijek kasnila jednu ratu kredita? Tko će takvim osobama omogućiti moratorij kada ne zadovoljava ni prvi kriterij?
Općenito, nadamo se da su trenutna neusklađenost i različite “politike” banaka samo rezultat početne ne-koordinacije banaka. Nadam se da će se kriteriji iskristalizirati, tj. standardizirati tijekom vremena, te da će se intencija ove mjere, a to je rasterećenje pravnih i fizičkih osoba, obaviti na dobrobiti cjelokupne ekonomije Republike Hrvatske na kraju i pravedno ostvariti. Također se nadamo da će država direktno uskočiti za one najteže pogođene te da takve, nećemo ostaviti na milost i nemilost politikama banaka.
Ako je ikada potrebno zajedništvo to je sada, i nadamo se da će se svi dionici ponašati dostojanstveno, moralno i na dobrobit sljedećih generacija.
Ivona Mijatović Dautović , moj-bankar.hr