Kako prepoznati karakteristike kreativne ličnosti?

Jedna od definicija kreativnosti kaže da je kreativnost „mentalni proces koji uključuje stvaranje novih ideja ili koncepata, ili novih veza između postojećih ideja ili koncepata.“

Odlično! Znamo što je kreativnost (barem otprilike). Znamo i da je kreativnost danas vrlo cijenjena osobina. No, što su, odnosno kakve su kreativne osobe? Poznavajući osobine kreativnih osoba i sami možemo graditi svoju osobnost s ciljem povećanja stupnja kreativnosti.

U svojem nastojanju da ovlada kreativnošću, svaka osoba može raditi na sebi i razvijati vlastitu kreativnost. Kreativna osoba može biti svatko, no kreativne osobe ipak posjeduju određene zajedničke osobine. Te su osobine teško mjerljive, tako da nije moguće konkretno reći koliko je netko npr. hrabar ili fleksibilan, ali ipak se za osobu može reći da li jest ili nije hrabra ili kreativna. Kompleksnost karaktera, osobnosti bilo koje osobe onemogućava da se precizno i točno definiraju sve dimenzije kreativne osobe, tako da se ovdje navode samo one najizraženije. Pored toga, neke od tih osobina su kod nekih kreativnih osoba jače, a kod nekoga manje izražene, što znači da ovaj pregled osobina nije strogi propis, već samo putokaz, mapa koja usmjerava na put prema cilju zvanom kreativnost.

HRABROST

Kreativna osoba je hrabra, nema strah od promjena i nepoznatog. Naprotiv, znatiželja ju vuče u nepoznata i nova područja. Hrabrost se ogleda i u tome što se ne boji odbaciti tradicionalne vrijednosti i strategije i općeprihvaćene ciljeve, pa će davati nove prijedloge i ideje, bez obzira na to što tko o tome misli. Za kreativnu osobu rečenica „to se ovdje oduvijek radi ovako“ ne postoji, jer promjena onoga što je bilo dovodi do poboljšanja.

Ljudi koji se boje prezentirati svoje ideje također mogu biti kreativni, no razlika između njih i hrabrih je u tome što se te ideje neće realizirati i ta će kreativnost ostati sakrivena i neiskorištena. Jednako tako ne možemo tvrditi da su hrabre osobe uvijek i kreativne – hrabrost je samo jedna od dimenzija kreativnih osoba.

TOLERANCIJA NA NEPOZNATO I NEJASNO

Kreativne osobe toleriraju nejasnoće i dvosmislenosti, sve ono što se može shvatiti na više načina. Za njih je to teren za igru, kombinaciju i pronalaženje novih rješenja. Novim i neuobičajenim situacijama ili stvarima kreativne osobe pristupaju sa znatiželjom i zanimanjem, a ne sa strahom.

Za kreativne osobe opisi „čudno“ i „neuobičajeno“ imaju pozitivnu dimenziju i privlačni su, a ne odbojni. Karakteristika kreativaca je u tome što iz takvih nejasnih situacija uspijevaju izvući bitno, pronaći smisao i stvoriti temelje za novi projekt.

ENERGIJA

Kreativne osobe posjeduju određenu psihičku, mentalnu i fizičku energiju koja ih potiče i motivira na drugačije, produktivnije i kreativnije pronalaženje rješenja. Istovremeno im ta nova i bolja rješenja ulijevaju i daju novu energiju, tako da možemo reći da se ti ljudi nalaze u začaranom krugu.

To su ljudi koji zrače zadovoljstvom i uvijek imaju vremena i volje za razgovor s drugima. Oni svoju energiju usmjeravaju u sve aktivnosti koje rade, te se tako izražavaju i ostvaruju svoje ciljeve. Osobe s niskom razinom energije, iscrpljene od posla i života nemaju snage i motivacije za kreativnost, one se zadovoljavaju s postojećim.

SKLONOST PREMA RIZIKU

Sklonost prema riziku je osobina koja ukazuje na spremnost da se osoba odmakne od područja sigurnosti, da se upusti u rizik, da svoju kreativnu ideju pokuša provesti u stvarnost, često čak i bez obzira na posljedice. Sigurnost je jedna od temeljnih ljudskih potreba, tako da se postavlja pitanje kako netko može biti sklon prema riziku.

Činjenica je da dvije različite osobe u istim okolnostima reagiraju drugačije, ovisno o tome koliko su sklone riziku. Nekoga će rizična situacija paralizirati, nekoga motivirati na aktivnost. Naravno, razmatranje ove osobine ne uključuje ekstremne oblike ponašanja, već svakodnevne situacije.

TOLERIRANJE POGREŠAKA

Kreativne osobe toleriraju tuđe i vlastite pogreške, one nisu robovi savršenstva. Kreativni proces jednostavno podrazumijeva pokušaje i pogreške, oni su neizbježni pratitelji kreativca na putu do kreativnog rješenja. Težnja ka savršenstvu stoji na putu takvim rješenjima, jer „tko radi, taj i griješi“.

Različite osobe različito reagiraju na pogreške, neke će osobe pred sebe postavljati još veće zahtjeve, dok će druge puno jednostavnije prijeći preko njih. Ako si osoba dozvoli da pogriješi, umjesto da se zbog toga kažnjava ili odustane od cilja, ako iz grešaka uči, onda se može reći da posjeduje jednu od osobina kreativne osobe.

OSJEĆAJ SLOBODE

Osjećaj slobode vrlo je važan za kreativne osobe. Kreativnosti je potrebna nesputanost i neuvjetovanost. Sloboda, kao uvjet u kojem osoba ima mogućnost djelovati sukladno vlastitim željama, na području kreativnosti prvenstveno se odnosi na slobodu misli. To je sloboda razmišljanja o novim načinima za provođenje određenih postupaka i primjenu postojećih predmeta u nove svrhe.

Kreativna osoba treba mogućnost i uvjete u kojima sama kontrolira svoje aktivnosti i odluke. Na ovom mjestu nije potrebno ulaziti u dublje značenje slobode, ali ga je potrebno dotaknuti. Sloboda kreativne osobe ne smije ugrožavati slobodu drugih ljudi i mora biti usklađena s pozitivnim normama društva. Jednako tako, ako je usmjerena na kreativnost na radnom mjestu, mora se odvijati u okvirima i u skladu s poslovnom politikom poduzeća.

FLEKSIBILNOST

Fleksibilnost kreativnih osoba označava njihovu spremnost i sposobnost na promjenu i prilagodbu nastalim promjenama, a često čak i na iniciranje i izazivanje promjena. Podrazumijeva se i prihvaćanje i rješavanje novih izazova, stjecanje novih vještina i znanja, otvorenost prema svijetu i svemu novome što se događa. Da bi osoba bila fleksibilna, mora biti i samouvjerena i proaktivna. Kreativne osobe i razmišljaju fleksibilno, što znači da imaju paralelan pregled nad različitim područjima koja uzimaju u obzir pri kreiranju rješenja i nisu ograničeni postojećim.

ZNANJE I VJEŠTINE

Jedna od osobina kreativaca je i posjedovanje znanja s različitih područja. Neke predrasude kažu da stručnjaci ili veliki znalci ne mogu biti kreativni, jer ih to znanje ograničava i opterećuje. Stvarnost je drugačija, jer kreativci koji su omogućili najveće svjetske izume bili su stručnjaci, eksperti za područje kojim su se bavili. Do nekih su rješenja možda i došli sasvim slučajno, ali ne bi mogli prepoznati njihovu vrijednost da nisu ZNALI ništa o području kojima se bave.

KREATIVNI NERED?

Osobina, odnosno pojava uz koju se kreativne osobe često vežu je – nered. Neki ga zovu i „kreativni nered“. Međutim, izjava da su kreativni ljudi neuredni predstavlja samo stereotip, a nekim osobama i izgovor za vlastiti nered i šlampavost. Kreativni nered također ne postoji, postoji samo nered. Činjenice ukazuju na to da čvrste strukture i strukturirano razmišljanje ne uništavaju kreativnost, ne sputavaju slobodni tijek misli i ne potiskuju dobre ideje kroz pokušaj da ih se pozicionira unutar neke šablone.

Kreativnost i pretvaranje ideje u konkretan postupak, proizvod ili uslugu, slijedi određeni proces, koji ima svoj tijek. Nered u tom procesu može omesti jasan pregled ideje i onemogućiti njezinu realizaciju. Kada bi bilo istina da kreativnost nastaje iz nereda i kaosa, logika bi bila da su upravo najneuredniji ljudi najkreativniji, a sukladno tome, da biste povećali svoju kreativnost, bilo bi dovoljno da sve razbacate i uneredite. Istina je ipak na strani strukture, poštivanju određenih faza u procesu rješavanja problema, jer to osigurava da se u svakom trenutku zadrži pregled nad cjelokupnim kreativnim procesom.

UPORNOST

Bez upornosti u svladavanju prepreka koje stoje na putu do ostvarenja ideja i visoka tolerancija na probleme, nema niti kreativnosti. Bez tih osobina, kreativna ideja ostaje zatvorena u nekoj ladici i ne realizira se. Pored toga, kreativne osobe ne zadovoljavaju se s prvim rješenjem do kojeg dođu, već pokušavaju naći bolje i drugačije mogućnosti.

Tesla je to rekao ovako: „Ja se ne žurim započeti sa stvarnim poslom. Kada dobijem novu ideju, počinjem ju graditi u svojoj mašti, radim na poboljšanjima i razrađujem uređaj u svojim mislima. Kada sam došao do točke u kojoj mogu sjediniti sve elemente u mojoj invenciji, svako moguće poboljšanje koje mogu zamisliti, i kada više ne vidim greške, tada proizvod mojeg uma pretvaram u konkretno.“

UOČAVANJE MOGUĆNOSTI

Sigurno poznajete neke osobe koje u svakom događaju vide mogućnost da se nešto napravi, dogovori, sklopi novi posao, poboljša… Velika je vjerojatnost da se radi o kreativnim osobama, jer jedna od njihovih osobina je uočavanje mogućnosti za nešto novo i/ili drugačije u svemu što ih okružuje. To je najbolje opisao Thomas Edison, veliki izumitelj: „Da bi nešto izumili, potrebna vam je dobra mašta i hrpa smeća.“ To je rekao čovjek koji je, između ostalog izumio i fonograf, telegrafski aparat koji otipkava tiskana slova te električnu žarulju.

Članak preuzet sa – vrhunskiprojekt.com

Podijeli

Odgovori

Top