Iako se definicija krize razlikuje od sektora do sektora, možemo se složiti da kriza ne diskriminira. Gotovo svi poslovni lideri (95 %) očekuju da će doživjeti barem jednu krizu u budućnosti, a 69 % ju je u posljednjih pet godina već doživjelo. Financijska likvidnost i kriza uzrokovana tehnološkim neuspjehom najčešći su tipovi krize, pri čemu je i jednu i drugu doživio nemalih 23 % ispitanika. Tvrtke s 5.000 ili više zaposlenika najvjerojatnije će doživjeti krize povezane s kibernetičkim kriminalom (26 %), prirodnim katastrofama (22 %) ili vodstvom (17 %), ili pak neetički ponašanjem (16%), uključujući prijevaru, korupciju i korporativne malverzacije.
PwC-ovo globalno istraživanje o krizi za 2019. godinu Global Crisis Survey temelji se na razgovorima s 2.084 viša rukovoditelja u organizacijama svih veličina u 25 sektora i 43 zemlje.
Istraživanje navodi 19 mogućih pokretača krize koji su razvrstani u sedam širih kategorija – operativni, tehnološki, humanitarni, financijski, zakonski, pokretač koji se odnosi na ljudske resurse i reputacijski. Polovica poslovnih lidera (53 %) navela je da je doživjela operativnu krizu. Krizu povezanu s tehnologijom, izazvanu tehnološkim kvarovima i incidentima kibernetičkog kriminala, navela je trećina ispitanih, a slijede ih kategorije humanitarnih (29 %) i zakonskih (28 %) kriza.
U zemljama u razvoju, financijska likvidnost bilježi viši postotak i predstavlja jedan od najtežih oblika kriza s 35 % u Brazilu i 12 % u Africi. Zakonska/regulatorna kriza izraženija je na razvijenim tržištima, a doživjelo ju je 10 % u SAD-u te 9 % u Kanadi.
Kristin Rivera, globalna voditeljica PwC-a, komentira: „Kriza se može dogoditi svakome, bilo gdje i bilo kada. Ključno je biti spreman za ublažavanje njenog utjecaja na klijente i na Vašu organizaciju. Osim samog odgovora na krizu, ako želite biti spremni na krizu prijeko je potrebno iskoristiti podatke kako biste razumjeli profil Vaše organizacije u odnosu na financijsku likvidnost, neuspjeh proizvoda i ostale tipove krize.“
PwC-ovo istraživanje otkriva kako se osnovni koncept upravljanja krizom može promatrati u novom svjetlu, ali i važnost pripravnosti na krizu. PwC je na temelju rezultata istraživanja utvrdio pet načina na koje podaci otkrivaju kako tvrtke uspijevaju u postizanju konkurentske prednosti nakon krize:
• Izdvojite sredstva za upravljanje krizom prije nego što nastupi
• Izradite plan i testirajte ga
• Usvojite pristup utemeljen na činjenicama i ne zanemarite ključne dionike
• Provedite analizu korijena uzroka i dalje pratite rezultate
• Djelujte kao tim i držite se svojih vrijednosti