Povežite se s nama

Hi, what are you looking for?

Profitiraj.hr

Osobne financije

Kupnja karticom – sigurna kupnja iz udobnosti vlastita doma

Intervju sa Silvijem Krznarom, voditeljem Odjela razvoja proizvoda i usluga PBZ Carda i stručnjakom za kartično poslovanje, koji čitateljima portala Profitiraj.hr objašnjava koliko je internetska kupnja prisutna u Hrvatskoj, koje su njezine prednosti i je li sigurna.

Intervju sa Silvijem Krznarom, voditeljem Odjela razvoja proizvoda i usluga PBZ Carda i stručnjakom za kartično poslovanje, koji čitateljima portala Profitiraj.hr objašnjava koliko je internetska kupnja prisutna u Hrvatskoj, koje su njezine prednosti i je li sigurna.

Nemate vremena za odlazak u kupnju, rado biste je obavili kod kuće, iz udobnosti vlastita doma, ali niste sigurni je li to najsigurniji način i hoće li vas želja za nekom modnom krpicom ili najnovijim CD-om omiljena benda zapravo stajati mnogo više, hoće li netko dok plaćate zloupotrijebiti podatke s vaše kartice.

Koliko je internetska kupnja prisutna u Hrvatskoj, koje su njezine prednosti i je li sigurna, objašnjava Silvije Krznar, voditelj Odjela razvoja proizvoda i usluga u PBZ Cardu, našoj najvećoj kartičarskoj organizaciji, ujedno i najvećem davatelju usluga internetskog prihvata i autorizacije kreditnih kartica u Republici Hrvatskoj.

Koliko je e-trgovina raširena u Hrvatskoj, tko najviše kupuje na internetu?

– Prema nekim istraživanjima i procjenama, 86 posto građana Hrvatske nikada nije kupovalo preko interneta. Prema dostupnim podacima, oko 38 posto stanovnika Hrvatske starijih od 15 godina služi se internetom. Prosječnom je internetskom korisniku danas između 15 i 54 godine, što znači da većinu internetskih korisnika u Hrvatskoj više ne čine učenici i studenti, već zaposleni srednji sloj. Ako se tome doda podatak da od ukupnog broja internetskih korisnika njih samo sedam posto rabi internet za kupnju, ne možemo reći da je internetska kupnja u Hrvatskoj jako raširena iako se bilježe visoke stope rasta. Ipak, postoji velik broj internetskih trgovaca koji nude svoje proizvode i usluge putem interneta i koji su našli svoje mjesto u virtualnom svijetu, a to su ponajprije tvrtke iz turističke djelatnosti, koja prema iskustvima PBZ Carda ostvaruje odlične rezultate.

Koje se robe i usluge najviše traže u e-trgovini u Hrvatskoj?

– Od proizvoda koje hrvatski kupci najviše kupuju putem interneta možemo ubrojiti knjige, CD-ove, DVD-ove, čak i odjeću. Velik udio imaju i računala i računalna oprema, audiooprema i videooprema te zrakoplovne karte. Nešto se manje kupuje hrana, ulaznice za kino i koncerte te roba koja se naravno ne može kupiti u Hrvatskoj. Svi ti proizvodi i usluge i u svjetskim se okvirima također najviše prodaju putem interneta, s tim da su ta tržišta prema standardu i kupovnoj moći kupaca ispred Hrvatske pa je i e-trgovina razvijenija. Hrvatska u svakom slučaju prati svjetske trendove kad je u pitanju e-trgovina.

Koja je vrsta plaćanja u web-trgovinama najzanimljivija hrvatskim potrošačima i zašto?

– Prema istraživanjima, od ukupnog broja internetskih korisnika u Hrvatskoj oko sedam posto korisnika služi se internetom za obavljanje kupnje. Plaćanje pouzećem još je najzanimljivije. Jedan od razloga, a ujedno i specifičnost hrvatskog tržišta, jest da se ponuda i proizvodi mogu pregledati putem interneta, čak i obaviti narudžba, ali se plaćanje i preuzimanje robe obavlja na fizičkom prodajnom mjestu trgovca.

Razlikujemo se u tome od kupaca s druge strane granice?

– Po navikama plaćanja u web-trgovinama vrlo smo slični korisnicima iz drugih zemalja. Kada se sredinom 90-ih na globalnoj razini prognoziralo da će internetska trgovina potpuno zamijeniti odlazak korisnika u trgovinu, dogodilo se suprotno. Najveći porast, naravno uz neke iznimke, doživjeli su trgovci koji su uz ulaganja u internetski kanal i dalje podržavali kanal fizičke prodaje. Trgovci koji su ulagali isključivo u internetski kanal najmanje su profitirali. Primjerice, kupac može u trgovini pogledati proizvod koji ga zanima te ga eventualno isprobati, a ako preko interneta može ostvariti popust ili neku drugu pogodnost, vratit će se u svoj dom i u web-trgovini naručiti željeni proizvod. Također, kupci na internetskim prodajnim mjestima razgledavaju ponudu različitih trgovina, odaberu nekoliko artikala koje odlaze pogledati u trgovinu te kupuju gdje je najbolja ponuda, na samom prodajnom mjestu ili putem interneta. I trgovci i kupci podjednako rabe internet kao katalog jer broj artikala koji trgovac može staviti na svoje internetsko prodajno mjesto mnogo je veći od onoga što može postaviti u fizičkoj trgovini, a kupci u miru pregledavaju ponudu iz svog doma. Kod nas još prevladava taj drugi model, u kojem kupcima internetske trgovine služe kao katalog, a kupnju realiziraju na fizičkim prodajnim mjestima. To je pogotovo evidentno kod mlađe populacije.

Koje su prednosti i nedostaci upotrebe kartica pri plaćanju na internetu?

– Kao prednosti upotrebe kartica u web-trgovinama možemo navesti sve prednosti internetske kupnje – to je kupnja iz vlastita doma, maksimalna dostupnost, što znači mogućnost plaćanja 365 dana u godini, dvadeset četiri sata dnevno. Dakle, najveća moguća praktičnost, jednostavnost, dostupnost, kontrola troškova, odnosno plaćanje cjelokupnog iznosa karticom bez dodatnih troškova i sve to iz udobnosti vlastita doma.

Kolika je sigurnost plaćanja putem interneta?

– Nažalost, često je mišljenje da je nedostatak upotrebe kartica pri plaćanju na internetu pitanje sigurnosti. U stvarnosti je situacija drugačija. Za internetsku kupnju služe maksimalni sigurnosni standardi kartičarske industrije te je mogućnost kompromitacije kreditne kartice i samog korisnika tijekom internetskog plaćanja gotovo nemoguća. Važno je da prilikom ostavljanja osobnih podataka na internetu imamo povjerenja u web-trgovca. O sigurnosti kupnje brinu se i trgovci, ali i sve vodeće kartičarske kuće u svijetu. Primjerice, PBZ Card putem svog IPG (Internet Payment Gateway) sustava omogućuje siguran prihvat i autorizaciju kreditnih kartica putem interneta.

Imate li neke savjete kako se korisnici mogu zaštititi od mogućih zloporaba prilikom internetske kupnje i plaćanja putem kartica?

– Savjetujemo korisnicima da pri kupnji putem interneta provjere web-prodajno mjesto i sigurnosna jamstva koje pruža, prije svega kako prodajno mjesto štiti osobne podatke i druge povjerljive podatke kartice. Bitno je da se korisnik ponaša u skladu s dobrim pravilima ponašanja na internetu, da izbjegava prodajna mjesta koja nemaju jasno istaknuta sigurnosna jamstva, kao i zahtjeve prodajnog mjesta za davanjem broja kartice elektroničkom poštom ili telefonom. Ako korisnik nema namjeru kupiti određenu robu ili uslugu, savjetujemo da ne odaje broj kartice.

Koja su nova tehnološka rješenja i trendovi prisutni u e-trgovini i kakva je situacija u Hrvatskoj?

– Što se tiče internetske trgovine, aktualan je 3D Secure – program sigurne internetske trgovine koji su pokrenule vodeće svjetske kartične kuće MasterCard Worldwide i Visa International, a koji se vode pod nazivima MasterCard SecureCode i Verified by Visa. Ti sigurnosni programi odnose se kako na internetska prodajna mjesta, tako i na kupce u web-trgovinama, korisnike kartica i omogućuju korisnicima kartica da se autenticiraju (potvrde svoju autentičnost) prodajnom mjestu i svom izdavatelju kartice prilikom internetske kupnje, uz uvjet da i izdavatelj kartice podržava taj sigurnosni program. PBZ Card kao vodeća kartičarska kuća i na području e-trgovine još od 2006. godine podržava 3D Secure-programe MasterCard SecureCode i Verified by Visa za svoje internetske trgovce. U pripremi je omogućivanje MasterCardovim i Visinim korisnicima kartica iz portfelja PBZ-a obavljanje sigurne internetske kupnje uz autentikaciju i potpis svoje internetske transakcije.

PBZ Card uvodi nove programe u kartičnom poslovanje. Što te novine znače za vaše klijente i koje su njihove prednosti za e-trgovinu?

– Prošle godine uveli smo novu uslugu za internetska prodajna mjesta pod nazivom MyCheckOut. MyCheckOut je namijenjen partnerima koji imaju web-trgovinu i kupcima žele na siguran, brz i jednostavan način ponuditi mogućnost plaćanja karticama putem interneta u realnom vremenu. Novost u odnosu na dotadašnji način prihvata kartica za internetska prodajna mjesta jest cjelovito rješenje sa standardiziranom stranicom za plaćanje i pozadinsko sučelje za upravljanje transakcijama. PBZ Card također priprema za korisnike svojih MasterCardovih i Visinih kartica mogućnost sigurne internetske kupnje, odnosno mogućnost autentikacije i potvrde plaćanja prilikom kupnje u web-trgovini. Tijekom internetske kupnje korisnik bilo koje MasterCardove ili Visine kartice iz portfelja PBZ Grupe upotrebom tokena ili smartcard-čitača autenticirat će ili potpisati internetsku transakciju jednokratnom lozinkom. Tako će se povećati i percepcija sigurnosti. Također, uvođenje MasterCard SecureCodea i programa Verified by Visa omogućit će i plaćanje debitnim karticama putem interneta, što do sada nije bilo moguće s obzirom na to da se PIN kao jedinstveni podatak ne smije upotrebljavati na internetu. Time će internetska kupnja biti dostupna i populaciji koja trenutačno nema neku od kreditnih kartica.

Napisao

Pročitajte još:

Industrija

Koliko domaće tvrtke ulažu u sigurnost radnog okruženja najbolje otkriva podatak kako je u posljednjih deset godina osjetno porastao broj slučajeva prijavljenih ozljeda na...

Financije

Kako građani percipiraju rizik, zašto im je važna sigurnost, čega se boje i zašto smatraju da im osiguranje može pružiti sigurniju i bezbrižniju svakodnevicu...

Marketing i prodaja

Koji će trendovi vladati i ovom godinom najviše su odredili sami kupci, koji su bili predmet brojnih istraživanja u posljednjih godinu dana.

Komentari

Svaka ozbiljna tvrtka želi imati zadovoljne kupce.

Oglasi

Medijski mali servis j.d.o.o. Sva prava pridržana.