Ako ste jedan od onih tipova ljudi koji se deset dana nakon plaće pitaju gdje im je novac, vrijeme je da provjerite na što sve odlazi vaša zarada. Vrlo vjerojatno dio vaše mjesečne plaće odlazi na fiksne troškove, poput kućanskih režija, kredita za automobil ili stan i slično. Ako ostatak novaca uspijete potrošiti u prebrzom roku pa ste primorani poneke troškove ili planove odgoditi do iduće plaće, informirajte se o lošim financijskim navikama koje su ujedno najčešći uzrok lošeg upravljanja novcem. Razmislite o njima, kao i o savjetima kako biti discipliniran u upravljanju novcem, a koje vam donosimo u nastavku teksta.
Impulzivna kupnja
Svi imamo vrlo dobre i vrlo loše dane. Ponekad poneseni raznim emocijama ne razmišljamo racionalno u trenutku te sami sebe želimo počastiti ili utješiti kupovinom stvari za koje tek kasnije shvatimo da nam nisu bile potrebne. Pokušajte u ovoj situaciji „prespavati“ svoju konačnu odluku, odnosno dati si vremena da se slegnu određene emocije u vama. Ne kaže se bez razloga da je jutro pametnije od noći.
Naručivanje hrane i odlasci u restorane
Došli ste kasno s posla, preumorni ste za kuhanje pa naručujete hranu. Ili petkom navečer imate dogovor s prijateljima za večeru u restoranu, a vaš je red na čašćenje. Nema ništa loše u navedenom sve dok povremene situacije ne postanu učestale navike i time preveliko opterećenje za vaša primanja. Pokušajte smanjiti ove troškove na način da planirate unaprijed svoje obroke ili kuhate za više dana. Također, umjesto čestih odlazaka u restoran, društvo možete pozvati i na kućno druženje. Trošak će zasigurno biti manji.
Neplanirana kupovina namirnica
Ako svakog dana odlazite u trgovinu tek po nekoliko sitnica koje vam nedostaju da završite ručak ili večeru, vrlo vjerojatno ćete u takvim situacijama kupiti i stvari koje niste planirali jer ste ih primijetili usput. Zašto ne biste probali kupovinu kućanskih potrepština i namirnica odraditi jednom tjedno prema unaprijed napravljenom popisu? Uz to, možete pratiti i kataloge trgovačkih centara te popis formirati prema stvarima koje su na popustu. Jednostavan način kako uštedjeti, zar ne?
Ignoriranje trenutnog stanja na bankovnom računu
Ako u svakom trenutku ne znate s koliko novca raspolažete, kako ćete onda znati koliko uopće možete potrošiti u datom trenutku? Pokušajte s vremena na vrijeme provjeriti svoj bankovni račun i prema trenutnom stanju planirati svoje daljnje troškove. Na taj ćete način smanjiti mogućnost neplaniranog ulaska u minuse.
Ne štedite uopće ili premalo
Zlatno pravilo štednje je odvojiti svakog mjeseca 10 posto svoje plaće „sa strane“. Naravno da to ponekad neće biti moguće, ali pokušajte štednju uvesti kao svoj fiksni trošak, kao što su vam primjerice režije za tekući mjesec. Na taj način umanjujete mogućnost ulaska u minuse u slučaju neplaniranih troškova koje ćete onda moći pokriti iz štednje.
Neevidentiranje troškova
Ako ne vodite evidenciju prihoda i troškova, vrlo vjerojatno ste manje svjesni svojih financija i mogućnosti. Kontinuiranim bilježenjem svih troškova imat ćete realniji uvid u vlastite financije i tako otkriti gdje „curi“ vaš novac. Možda vam evidencija troškova pomogne pronaći dodatnog prostora za nove uštede. Evidenciju možete voditi na razne načine – u papirnatom obliku, kao i u brojnim besplatnim aplikacijama za ovu namjenu dostupnima na pametnim telefonima. Što god vam se više svidi, pokušajte ovom metodom unaprijediti svoje kućne financije.