Povežite se s nama

Hi, what are you looking for?

Profitiraj.hr

Komunikacija

Manipulacija u komunikaciji – kako vas navode da učinite što ne želite

Jeste li nekada imali osjećaj da ste donijeli neku odluku ili postupili protiv svoje volje pod utjecajem ponašanja ili riječi nekog drugoga, a samo sjećanje na tu situaciju vam izaziva gorak okus u ustima?

Jeste li nekada imali osjećaj da ste donijeli neku odluku ili postupili protiv svoje volje pod utjecajem ponašanja ili riječi nekog drugoga, a samo sjećanje na tu situaciju vam izaziva gorak okus u ustima?

Nemoguće je izbjeći ovakve situacije jer manipulatori su svuda oko nas – na radnim mjestima, u obitelji, u ljubavnim vezama, među prijateljima. Kako uopće razlučiti gdje počinje normalan i zdrav utjecaj, a gdje počine manipulacija?

Gdje je granica?

Ako ćemo biti posve iskreni i objektivni,  i sami ponekad manipuliramo jer ljudska komunikacija nije posve neutralna. To može biti za dobrobit drugoga (prijatelj nas želi potaknuti da promijenimo nezdrav način ponašanja, roditelj svom djetetu želi dati lijek i sl.). U tim slučajevima manipulacija nije ni zlonamjerna ni razorna, sve dok poštujemo drugu osobu i imamo u vidu zdrave granice i dobrobit pojedinca. No ako je posrijedi zauzimanje moći jednog nad drugim ili iskorištavanje drugoga kako bi se postigao (prikriveni) cilj, ona tada postaje sredstvo zloupotrebe.

Pa što je onda manipulacija?

Manipulacija je kada osoba skriva svoje prave namjere te uz pomoć obmana, taktika zamagljivanja, odvlačenja pažnje i laži nastoji pridobiti osobu kojom manipulira na ponašanje koje želi izazvati ili doći do cilja koji je zamislila. Kako bi postigao svoj cilj manipulator će selektivno prezentirati informacije, žonglirati činjenicama, davati nepotpune informacije i lagati.

Na početku svake manipulacije je laž. Manipulator nastoji izgraditi lažni odnos te pridobiti drugoga na ponašanje koje svojevoljno ne bi bilo njegovo. Primjerice osoba kojoj dajete do znanja da niste za nju zainteresirani u romantičnom smislu prikazuje vam se kao vaš prijatelj. Govori da su joj namjere prijateljske, uvijek je na vašoj strani i spremna pomoći, a zapravo vas svojim postupcima (komplimentima, darovima, pažnjom i sl.) nastoji zavesti jer joj stvarne namjere zapravo nisu niti bile prijateljstvo nego ljubavna veza.

Manipulator ne čuje vaše „ne“ jer on ima svoju skrivenu agendu. Kada mu postane jasno da su njegova nastojanja bila uzaludna, odnosno da ne vode cilju koji je on odredio, u potpunosti mijenja taktiku. Od pažljivog prijatelja punog razumijevanja za vas i vaše potrebe odjednom postaje verbalni i emotivni nasilnik.

Manipulacijske taktike

Ovakve su situacije česte i u poslovnom okruženju, a manipulacijske su taktike jednake i u privatnim i u poslovnim situacijama. Primjerice, ako vam je nadređena osoba, klijent ili kolegica manipulator, a vi ne postupite u skladu s njihovim očekivanjima i niste voljni pristati na ustupke koji su protivni vašim interesima, grubim će vas optužbama navoditi da preispitujete sebe i svoje postupke, pokušat će narušiti vaše samopouzdanje prikazujući vas kao lošu osobu te će vam nametati osjećaj krivnje kako biste u konačnici popustili i udovoljili njihovim zahtjevima.

Komunikacijska taktika manipulatora je da vam daje samo dio informacije tako da ga zapravo ne razumijete (niti ne možete razumjeti jer nemate potpunu informaciju), a kada manipulatora pitate za pojašnjenje dat će vam neodređeni odgovor tipa „Pametna si žena, znaš ti to i sama zaključiti“  ili će šutjeti – još jedna taktika, manipulacija šutnjom. Tim postupcima nastoji vas zbuniti i natjerati da posumnjate u sebe te vas psihički oslabiti i navesti da osjećate krivnju i/ili sram. Opet, ili kako bi vas naveo da se predomislite i popustite ili kako bi vas kaznio.

A što ako manipulator nije svjestan da manipulira? Moguće je da je takav način komunikacije naučen još u djetinjstvu od važnih bliskih osoba. I, ako nisu imali zdrav uzor, nisu niti mogli naučiti jasno izražavati svoje želje i osjećaje. Manipulacija je nezreli oblik komunikacije. Zato je odgovornost na svakom pojedincu da radi na unapređenju svojih komunikacijskih vještina te nauči jasno i nedvosmisleno, bez zamagljivanja, izražavati svoje namjere i htijenja.

Kako se obraniti i zaštititi?

Prije svega važno je razotkriti manipulatora. Ovo može biti bolno iskustvo kada otkrijete da je osoba kojoj ste poklonili svoje povjerenje vama zapravo manipulirala. Nije to lako za prihvatiti, nitko se od nas ne voli osjećati izigran, zar ne? Ali nema drugog načina nego prihvatiti istinu takvu kakva je. Manipulativna karakterna crta teško se mijenja, osoba mora biti spremna promijeniti se, a za promjenu je nužan dugotrajan tad s psihoterapeutom i psihologom.

Ako se ne možete potpuno distancirati od manipulatora ovo može pomoći:

  • ne otkrivajte previše informacija o sebi,
  • uvijek nastojte ostati ravnodušni i mirni,
  • izražavajte se neodređeno,
  • kad god je primjereno, okrenite sve na šalu,
  • ne nasjedajte na laskanje,
  • diplomatski odbijte ono što ne želite,
  • ne upuštajte se u sukob
  • i ono najvažnije vjerujte u sebe (i sebi) i postavite zdrave granice.

Dugotrajno održavanje bliskog odnosa s manipulatorom može izazvati simptome anksioznosti, depresije ili druge psihičke smetnje. Stoga se od manipulacije treba obraniti, zaštititi ili potpuno distancirati. Imajte na umu da manipulacija može poprimiti zaista ozbiljne i štetna razmjere ne samo po zdravlje nego i po vaša materijalna dobra kojima raspolažete.

Nezdravu manipulaciju vrlo često prati izrazita emotivna obojenost, osobito ako vama manipulira bliska osoba, netko kome ste poklonili svoje povjerenje. U takvim situacijama nije jednostavno racionalno sagledati i prepoznati što se događa ispod površine komunikacijskog procesa. Ali osvjetljavanjem i razumijevanjem ovog raširenog obrasca ponašanja i komunikacije prvi je korak na tom putu.

Autorica: Sanja Sabo


Napisao

Poslovna konzultantica, komunikacijska trenerica i edukatorica s 10 godina radnog iskustva. Pomažem tvrtkama, pojedincima i organizacijama da unaprijede poslovnu komunikaciju kroz savjetovanje, edukacije i treninge poslovne komunikacije za javni nastup, poslovno prezentiranje, uvjeravanje, medijski nastup…

Pročitajte još:

Lifestyle

Postoje određene navike i osobine koje svi vrhunski vođe imaju, od kojih je Inc.com izabrao 12 najbitnijih.

Ljudski resursi

Uvijek imajte na umu da vam je cilj postići dogovor. Svakako ne pristajte na prvu ponudu, no pazite a vaše ne u konačnici ne...

Lifestyle

Ako želite napredovati u životu, morate se riješiti određenih stvari i trebate zamijeniti trenutne životne poglede novima.

Lifestyle

Svijetu ne treba još jedan loš vođa koji negativno utječe na zaposlenike, njihovo zdravlje, klijente i tvrtku.

Oglasi

Medijski mali servis j.d.o.o. Sva prava pridržana.