Povežite se s nama

Hi, what are you looking for?

Profitiraj.hr

Turizam

Mogu li mladi mijenjati budućnosti povijesnih gradova Republike Hrvatske?

Kulturni turizam oduvijek je bio neizostavan dio hrvatske turističke ponude, ali i turističke ponude brojnih europskih i svjetskih zemalja pa stoga ne čudi interes i prepoznavanje potencijala ovog segmenta od strane predstavnika generacije Z, koja i ovdje postaje sve vidljiviji pokretač promjena.

Kulturni turizam oduvijek je bio neizostavan dio hrvatske turističke ponude, ali i turističke ponude brojnih europskih i svjetskih zemalja pa stoga ne čudi interes i prepoznavanje potencijala ovog segmenta od strane predstavnika generacije Z, koja i ovdje postaje sve vidljiviji pokretač promjena.

Slušajući na svojim veleučilištima i fakultetima predmete ove tematike, mladi svojim uključenjem donose svježu perspektivu, kreativne ideje i sposobnost povezivanja tradicije s modernim trendovima, što im omogućuje da budu kvalitetni dionici daljnjeg razvoja, ali i zaštite kulturne baštine. Edukacija i aktivno uključivanje i sudjelovanje mladih u projektima kulturnog turizma, na stručnim skupovima i konferencijama rezultira priznanjima na međunarodnim forumima, dok postaju primjeri dobre prakse.

Primjer navedenog jest i ove godine održan 11. Međunarodni kongres povijesnih gradova 2025. godine, s panelima koji su temom „Kulturni turizam i generacija Z“, dodatno potaknuli sudjelovanje studenata. Ovaj događaj konkretno je potvrdio ključnu ulogu mladih u promjenama koje donose nove tehnologije i inovativni pristupi u kulturnom turizmu, osobito u povijesnim gradovima bogatim naslijeđem i tradicijom.

„Sudjelovanje na ovom događaju bilo je za mene izuzetno vrijedno i inspirativno iskustvo. Bila je to prilika da, zajedno s drugim mladima, izrazim svoje stavove o ulozi naše generacije u oblikovanju budućnosti kulturnog turizma, posebno u povijesnim gradovima koji su često zanemareni u suvremenim turističkim strategijama,” ističe Bruno Kulić, panelist i student diplomskog studija Veleučilišta Aspira te dodaje: „Mladi imaju svježe ideje, drugačije perspektive i duboko razumijevanje digitalnog okruženja koje sve više oblikuje način na koji se kultura doživljava i konzumira. Naša uključenost u kreiranje kulturnih i turističkih strategija ne bi trebala biti iznimka, već pravilo. Posebno je važno istaknuti ulogu novih tehnologija i umjetne inteligencije u prezentiranju kulturnih sadržaja. Interaktivne aplikacije, virtualna i proširena stvarnost (VR i AR), digitalni vodiči, chatbotovi u muzejima i personalizirani AI asistenti mogu značajno unaprijediti korisničko iskustvo te kulturne sadržaje približiti mlađim generacijama na način koji im je blizak i prirodan. Umjetna inteligencija može, primjerice, analizirati interese posjetitelja i preporučiti im individualizirane kulturne rute, povezivati sadržaje s edukativnim i zabavnim elementima te tako potaknuti veći angažman i zanimanje za baštinu. Vjerujem da upravo generacija Z ima potencijal ponuditi rješenja koja će pomiriti očuvanje kulturne baštine s inovativnim pristupima turizmu, osiguravajući tako održivost i relevantnost povijesnih gradova za buduće generacije. Upravo zato bi glas mladih trebao biti aktivno uključen u dijalog s donositeljima odluka, stručnjacima i lokalnim zajednicama, osobito kada se radi o uvođenju tehnologija koje će oblikovati turističko iskustvo budućnosti.“

Veleučilište Aspira je poznato po kontinuiranoj podršci studentima u realizaciji inovativnih projekata, što rezultira priznanjima i nagradama na nacionalnim i međunarodnim natjecanjima. Nastavnice Petra Mandac i Sandra Kovačević, upisane u evidenciju sektorskih stručnjaka Ministarstva znanosti, obrazovanja i mladih, dodatno potvrđuju stručnost i predanost razvoju ovog područja. Profesorica Mandac na prethodno spomenutoj kongresu imala je zapaženo javno izlaganje na temu „Pristupačnost u kulturnom turizmu“, za što je nagrađena za izniman doprinos kongresu i dugogodišnje zalaganje u području međunarodne akademske i kulturne suradnje.

Pripadnici generacije Z naglašavaju kako im je rad na kulturnom turizmu omogućio razvoj praktičnih vještina, stjecanje novih znanja i motivaciju za daljnje djelovanje u zajednici. „Važnost mentorstva i podrške koju dobivam od svog Veleučilišta omogućila mi je da svoju ideju pretvorim u konkretan doprinos očuvanju baštine,” kaže Ivana Sivro, studentica nagrađena za projekt valorizacije tradicijskog vinogradarstva.

Profesori i studenti Aspire ovog su mjeseca sudjelovali i na ERASMUS+ BLENDED INTENSIVE PROGRAMU na Bratislava University of Economics and Management (BUEM), pod nazivom “Innovative Horizons: Integrating Global Connectivity and AI in Modern University Education”. Program je bio usmjeren na praćenje i razvoj studentskog inovacijskog potencijala kroz projekte s fokusom na izazove umjetne inteligencije i koncepte Economy 5.0, čime se dodatno naglašava važnost integracije novih tehnologija u sve sfere kulture, obrazovanja i gospodarstva.

Generacija Z, uz kvalitetnu podršku visokoobrazovnih institucija, stoga ima stvarni potencijal biti ključni akter u razvoju kulturnog turizma i očuvanju povijesnih gradova. Kroz edukaciju, inovativne projekte i implementaciju novih tehnologija, mladi mijenjaju način na koji se doživljava i promiče kultura, osiguravajući održivu budućnost hrvatskih i svjetskih kulturnih destinacija.


Turizam

Prema istom istraživanju 62% navodi da izbjegava masovni turizam te bira manje poznate lokacije i prirodna okruženja.

Turizam

Decanter 2025 Winners Showcase by Vinistra potvrdio zvjezdani status na hrvatskoj vinskoj sceni. Srebrni i zlatni hrvatski vinari s ovogodišnjeg Decantera promovirali vina na...

Nekretnine

Podaci s portala Nekretnine.hr za svibanj 2025. pokazuju jasnu povezanost između turističke privlačnosti pojedinih hrvatskih destinacija i rasta cijena stambenih nekretnina.

Turizam

Planirana ulaganja Valamara u 2026. godini u najvećem dijelu usmjerena su na nastavak izgradnje ljetovališta Pical 5* u Poreču, najznačajnijeg projekta u hrvatskom turizmu.

Oglasi

Medijski mali servis j.d.o.o. Sva prava pridržana.