Ulaskom Hrvatske u Europsku uniju očekuju se povoljnije cijene novih automobila iz skupine onih s manjom emisijom ugljičnog dioksida, a pojeftiniti bi trebao i uvoz rabljenih automobila iz zemalja EU-a.
Ulaskom u EU, hrvatske građane čeka potpuna primjena Zakona o posebnom porezu na motorna vozila na temelju kojeg pojeftinjuju automobili s niskom emisijom ugljičnog dioksida. Istodobno, značajnim povećanjem trošarina destimulira se kupnja vozila koja imaju emisiju ugljičnog dioksida veću od 120 grama na kilometar. Zakon o posebnom porezu na motorna vozila je djelomično stupio na snagu 14. veljače 2013., a preostale njegove odredbe stupaju na snagu na dan prijema Hrvatske u EU.
Posebni porez plaćat će se prije prve registracije u Hrvatskoj, a povrat tog poreza bit će moguć ako se vozila nakon toga izvezu iz Hrvatske.
Da bi se izašlo ususret manjim zagađivačima i poticala kupnja vozila sa smanjenom emisijom CO2, propisano je oslobođenje od plaćanja posebnog poreza na motorna vozila na temelju emisije CO2 koje vrijedi za vozila koja za pogon koriste dizelsko gorivo i čija prosječna emisija CO2 iznosi do najviše 85 grama po kilometru kao i vozila koja za pogon koriste benzin, ukapljeni naftni plin ili prirodni plin i čija prosječna emisija CO2 iznosi do najviše 90 grama po kilometru. Od oporezivanja posebnim porezom na motorna vozila izuzeta su i sanitetska vozila, dostavna vozila koja se registriraju kao teretna vozila, kao i vozila posebno prilagođena za prijevoz osoba s invaliditetom.
Za “plug-in” hibridna električna vozila iznos posebnog poreza umanjuje se za postotni iznos koji odgovara dosegu vozila u potpuno električnom načinu rada, dok se za kamper vozila iznos posebnog poreza umanjuje za 85 posto.
Što se tiče rabljenih automobila, njihov uvoz iz zemalja EU-a pojeftinit će jer se više neće plaćati trošarina koja je sada za vozila do 1.600 kubika uvećana 50 posto u odnosu na trošarine za nove automobile, a dvostruko je veća za automobile s motorom obujma većeg od 1.600 kubika.
Kada hrvatski građani budu kupovali rabljeni osobni automobil od građanina neke druge države članice EU-a, neće platiti PDV ni u Hrvatskoj ni u državi članici u kojoj je rabljeni osobni automobil kupljen. Rabljenim osobnim automobilom smatra se onaj koji je stariji od 6 mjeseci i koji je prešao više od šest tisuća kilometara.
Hrvatski građani koji budu prodavali rabljeni osobni automobil građaninu u nekoj drugoj državi članici neće imati obvezu platiti PDV u Hrvatskoj.
Danom pristupanja Hrvatske Europskoj uniji značajno se povećavaju najniže osigurane svote osiguranja u prometu pa će tako najniža osigurana svota na temelju ugovora o osiguranju od automobilske odgovornosti u slučaju štete zbog smrti, tjelesne ozljede i oštećenja zdravlja iznositi do 42 milijuna kuna po štetnom događaju bez obzira na broj oštećenika, a u slučaju uništenja ili oštećenja stvari do 8,4 milijuna kuna po štetnom događaju bez obzira na broj oštećenika.
U odnosu na sadašnje stanje, minimalne osigurane svote povećavaju se višestruko, čak četiri do deset puta.