Povežite se s nama

Hi, what are you looking for?

Profitiraj.hr

Ekonomija

Obiteljska poduzeća: Stagnacija zbog strateškog planiranja, a ne nepovoljna gospodarska kretanja

Unatoč gospodarskoj nesigurnosti, gotovo dvije trećine (64 %) obiteljskih poduzeća zabilježile su rast u proteklih godinu dana, navodi se u PwC-ovom novom globalnom istraživanju više od 2800 obiteljskih poduzeća u 50 zemalja.

U sektoru postoje ambiciozni planovi za daljnji rast u idućih pet godina unatoč nepovoljnim globalnim gospodarskim kretanjima i zabilježenom padu prodaje u posljednje dvije godine u jednom od pet obiteljskih poduzeća.

Obiteljska poduzeća u Aziji i Pacifičkoj regiji imaju najveće ambicije jer čak 21 % traži način za najbrži i najagresivniji rast, zaključuje se u PwC-ovom globalnom dvogodišnjem istraživanju obiteljskih poduzeća: The ‘Missing Middle’: Bridging the strategy gap in family firms.

Obiteljska poduzeća u zapadnoj Europi (10 %) i sjevernoj Americi (12 %) manje su ambiciozna u pogledu brzog i agresivnog rasta s obzirom na to da su ispitanici u tim regijama uglavnom predviđali „stabilan rast”. Na globalnoj je razini 15 % ispitanika ima za cilj brz i agresivan rast u idućih pet godina, a 70% njih ima za cilj stabilan rast.

Ispitanici smatraju da Brexit neće u kratkom roku utjecati na njihove ambicije rasta (samo 15 % na globalnoj razini smatra da će imati negativan utjecaj). Ne začuđuje da je zabrinutost oko potencijalnog utjecaja Brexita u iduće 1-2 godine bila najveća u Ujedinjenom Kraljevstvu (38 % – više nego dvostruko od globalnog prosjeka od 15 %) i zemljama EU-a (22 %). Na globalnoj je razini 83 % izjavilo da ne planiraju poduzeti nikakve radnje u pogledu Brexita.

Iako je u izvješću predviđena relativno stabilna budućnost, ipak se upozorava da bi budući rast obiteljskih poduzeća mogao biti ograničen nedostatkom strateškog planiranja same organizacije, a ne gospodarskim ili drugim zabrinjavajućim vanjskim faktorima. Zapravo se uzrok mnogih problema s kojima se suočavaju obiteljska poduzeća može pronaći u nedostatku strateškog planiranja, odnosno nedostatku strateškog plana koji povezuje sadašnje stanje poduzeća s dugoročnim ciljevima i idejom o njegovoj budućnosti. To dovodi do situacije u kojoj mnoge obitelji neće moći pretvoriti ranija obećanja u održivi uspjeh.

Dok neka obiteljska poduzeća uspješno upravljaju strateškim planiranjem, mnoga se utapaju u svakodnevnim problemima i opterećena su međugeneracijskim očekivanjima. PwC je otkrio da se u razdoblju između dva istraživanja nitko nije bavio područjima kao što su nasljeđivanje, diversifikacija, digitalne tehnologije, kibernetička sigurnost i inovacije.

Stephanie Hyde, globalna liderica PwC-a za usluge poduzetništvu i privatnim društvima , rekla je:

„Očito je da su obiteljska poduzeća i dalje ključan dio gospodarstva diljem svijeta te da na njih otpada većina BDP-a u mnogim zemalja, a usto su i vodeći u stvaranju novih poslova.

Općenito gledano, njihovi rezultati i predviđanja rasta i dalje su snažni s posebnim napretkom u profesionalizaciji, ali manjim u strateškom planiranju. Ambicija rasta bez strateškog plana za njegovo postizanje tek je pusta nada. Ne samo da ograničava ambicije širenja i rasta, nego bi ih mogla izložiti dodatnim rizicima za koja se poduzeća nisu učinkovito pripremila.”

U već tri istraživanja za redom, u prosjeku četvrtina prodaje obiteljskih poduzeća otpada na inozemstvo, a ambicija im je podići to na trećinu. No u svakom je istraživanju inozemna prodaja ostala na otprilike 25 %. Jedno od tri obiteljska poduzeća i dalje posluje samo u jednom sektoru i samo na domaćem tržištu, no nešto manje od 80 % planira izvoziti/prodavati svoje proizvode na inozemnim tržištima unutar pet godina.

Niz ključnih izazova koje su naveli ispitanici iz više od 2800 poduzeća u 50 zemalja povezano je s njihovim strateškim planiranjem.

  • Nasljeđivanje: samo 16 % obiteljskih poduzeća ima plan za postupak nasljeđivanja za sve više rukovoditelje: njih 43% nema plan.
  • Inovacije: 64 % smatra da su inovacije ključni izazov kako bi se napredovalo u idućih pet godina.
  • Digitalne tehnologije: 47 % smatra da im je jedan od ključnih izazova držanje koraka s digitalnim i novim tehnologijama, no samo četvrtina smatra da njihova poduzeća mogu biti pogođena digitalnim inovacijama.
  • Profesionalizacija: tri od pet ispitanika smatra da će zaposliti stručnjake koji nisu dio obitelji kako bi im pomogli u vođenju poslovanja.
  • Vještine: 58 % smatra da im je ključni izazov u idućih pet godina njihova sposobnost privlačenja i zadržavanja pravog talentiranog kadra. Gotovo polovica smatra da moraju uložiti više truda u zapošljavanje i zadržavanje vrhunskog kadra (48 %) od poduzeća koja nisu obiteljska.
  • Financiranje: trećina je izjavila da im je teže doći do kapitala (32 %) nego njihovim pandanima koji nisu obiteljska poduzeća. Tri četvrtine (76 %) smatra da će iskoristiti vlastiti kapital za financiranje rasta.
  • Kibernetička sigurnost: manje od polovice (45 %) smatra da je njihovo poslovanje spremno na rješavanje povrede povjerljivosti podataka ili kibernetičkih napada.
  • Geopolitički kontekst: većina obiteljskih poduzeća smatrala je da su politička i gospodarska stabilnost važnije od potencijala za rast kada su u pitanju nova izvozna tržišta.
  • Poslovni život: nova generacija članova obitelji sigurnija je da će morati raditi više kako bi se dokazala nego što to misli trenutna generacija (88 % prema 66 %). Gotovo dvije trećine smatra da su pravilno ocijenjeni (65 % prema 59 % u trenutnoj generaciji).


Pročitajte još:

Lifestyle

Blog Lifehack tvrdi da su ljudi koji piju kavu uspješniji.

Lifestyle

Uspješni ljudi znaju iskoristiti svoje vrijeme i ustaju rano. Ne zato što to rade svi uspješni ljudi, nego zato što je to mudro.

Komentari

Excel je postao neizostavan alat u poslovnim okruženjima diljem svijeta zbog svoje sposobnosti organizacije, analize i prezentacije podataka u raznolikim industrijama.

Komunikacija

Taj početni dojam nije uvijek najtočniji, ali ga je obično teško preokrenuti ili poništiti i često bude temelj za daljnji odnos između dvije osobe.

Oglasi

Medijski mali servis j.d.o.o. Sva prava pridržana.