Grad Zagreb i Zagrebačka županija postaju sve više tražene turističke destinacije u kontinentalnog dijela Hrvatske. Ove godine, prema službenim podacima TZ-a, grad Zagreb s ostvarenih 110 tisuća dolazaka i 181 tisućom noćenja u srpnju bilježi porast u dolascima i noćenjima od 8 %. Promatrano kumulativno, od siječnja do srpnja 2015. Zagreb bilježi 540 tisuća dolazaka i 937 tisuća noćenja, što je porast od 12 % u dolascima te 11% u noćenjima u odnosu na isto razdoblje 2014. Zagrebačka županija pak u srpnju 2015. bilježi porast broja dolazaka turista za 43,8 % uz ostvarenih 17 % više noćenja. U razdoblju od siječnja do srpnja 2015. broj dolazaka turista u Zagrebačkoj županiji povećan je za 10,5 % i to uz 9,4 % više ostvarenih noćenja u odnosu na isto razdoblje 2014.
Iako svaki treći gost dolazi u aranžmanu putničkih agencija upravo su one u hrvatskim okvirima često izostavljaju s popisa nositelja razvoja turizma – poručuju iz strukovne skupine putničkih agencija pri Komori Zagreb. Smatraju naime da je agencijski turizam zapostavljen i stavljen u neravnopravan položaj naspram drugih pa se tako primjerice putničkim agencijama PDV računa po stopi od 25 %, a riječ je o drugoj najvišoj poreznoj stopi u EU, odmah iza Mađarske, dok druge djelatnosti u turizmu imaju sniženu stopu od 13 %.
„U razdoblju od 2004. do 2014. godine, turistički dolasci u Grad Zagreb rasli su po prosječnoj godišnjoj stopi od 6,7 %, dok je prosječna stopa rasta noćenja bila 6,5 %. Istodobno, na području Zagrebačke županije prosječna stopa rasta dolazaka kroz to razdoblje bila je 7,3 %, a noćenja 5,8%. No, unatoč višegodišnjem pozitivnom trendu turističkih dolazaka i noćenja te etabliranju Zagreba kao poželjne turističke destinacije, poslovanje turističkih agencija ne prati te trendove“, rekao je Krešimir Opić iz Komore Zagreb. Naime, 324 poduzetnika u djelatnosti putničkih agencija i organizatora putovanja (turoperatora) s područja Zagreba i Zagrebačke županije lani su ostvarili 1,26 milijardi kuna ukupnih prihoda, što je povećanje od 3,1 % u odnosu na godinu prije, uz dosegnut udjel od 28 % na razini te djelatnosti u RH, no na razini djelatnosti zabilježen je negativan konsolidirani financijski rezultat u iznosu od 40,36 milijuna kuna. „Udio dobitaša u ukupnom broju agencija s područja Komore Zagreb iznosi 58 %, dok ih je 42 % poslovalo s gubitkom“, upozorava Opić.
To je, smatra struka, alarm da se nešto poduzme, posebice zbog toga što ta djelatnost u gradu Zagrebu i Zagrebačkoj županiji zapošljava 1500 ljudi s tendencijom rasta pa je lani tako broj zaposlenih porastao za šest posto u odnosu na prethodnu godinu, čime je dosegnut udjel od 28,4 % od ukupnog broja zaposlenih u toj djelatnosti na razini Hrvatske. Problemi su to svih hrvatskih putničkih agencija i turoperatora, pa tako i onih s područja Grada Zagreba i Zagrebačke županije koji će kroz Strukovnu skupinu pri Komori Zagreb lobirati za interese struke jer je, pod postojećim poreznim opterećenjem, gotovo svaka druga agencija lani poslovala s gubitkom. Također, poručuju kako smatraju bitnim izgraditi turistički autobusni terminal, kongresni centar, ali i stručno osposobljavati turističke vodiče. Šansu daljnjeg razvoja vide i u dobrim zakonskim rješenjima, ocijenivši da novi prijedlog Zakona o pružanju usluga i Zakona o turističkim zajednicama to ne donosi, već stanje čini lošijim od postojećeg.
www.hgk.hr