Upravljanje biznisom

Strategija izvoza na strana tržišta

Nakon što smo u prethodna tri članka teorijom Porterovih sila analizirali tržište, konkurenciju i našu poziciju u sljedećih nekoliko članaka bavit ćemo se različitim modelima izlaska na strano tržište s primjerima iz prakse.

Nakon što smo u prethodna tri članka teorijom Porterovih sila analizirali tržište, konkurenciju i našu poziciju u sljedećih nekoliko članaka bavit ćemo se različitim modelima izlaska na strano tržište s primjerima iz prakse.

Procesi globalizacije i internacionalizacije smatraju se vladajućim trendom koji vodi prema većoj samostalnosti ekonomija i nacionalnih institucija. Glavna karakteristika globalizacije jest „denacionalizacija“ odnosno smanjivanje barijera i granica te sve veća potreba za međunarodnom suradnjom.

Širenje poslovanja neizbježno

U takvim uvjetima očito je da djelovanje u izolaciji više nije moguće. Poduzeća su pod neprestanim utjecajem konkurencije na globalnoj razini, ona koja se ne uspiju nositi s globalnom konkurencijom propadaju i bivaju nadomještena.

Budući da je širenje poslovanja na inozemna tržišta postalo neizbježno, nakon što poduzeće odluči izaći na odabrano strano tržište sljedeći korak jest izrada strategije izlaska koja, između ostalog, sadržava i tri važne odluke vezane uz:

1. ciljeve ulaska na strano tržište

2. vrijeme ulaska na strano tržište

3. način izlaska, odnosno ulaska na strano tržište.

Ciljevi ulaska na strano tržište mogu biti razvoj tržišta, pristup resursima, širenje znanja dostupnog u zemlji i uspostava regionalnih ili globalnih centara za koordinaciju različitih aktivnosti i sl.

Vrijeme ulaska jedna je od ključnih odluka za formiranje održivih konkurentskih prednosti. Oni koji učine prvi korak imat će početne prednosti, ali se također suočavaju s većim rizikom.

Način ulaska na strano tržište jedna je od odluka ovisna o mnogim unutarnjim i vanjskim čimbenicima. U nastavku će se razmotriti sljedeće strategije izlaska na strano tržište: izvoz, prodaja licence, leasing, franšiza, izravna strana ulaganja, strateški savezi i zajednička ulaganja.

Izvoz kao oblik izlaska na strana tržišta

Danas je izvoz jedan od najvažnijih čimbenika razvoja globalnih i nacionalnih ekonomija. Izvoz predstavlja prodaju i marketing domaćih proizvoda u inozemstvu. Često se iskorištava kao oblik izlaska na strana tržišta, osobito za poduzeća koja su u ranim fazama osvajanja inozemnih tržišta. Predstavlja najjednostavniji, najjeftiniji i najlakši način. Izvoz omogućuje poduzeću da vodi svoje ustaljene operacije bez većih promjena ili intervencija u organizaciji i manje je rizičan od bilo kojeg drugog nastupa na tržištu.

Postoje mnoge prednosti, ali i određeni nedostaci izvoza. Kao jedna od prednosti spominje se smanjeni rizik, budući da nema potrebe za dodatnim investicijama u proizvodnju u inozemstvu. Također, strategija izvoza omogućuje poduzećima da proizvode i opskrbljuju nekoliko različitih tržišta iz jedne centralne točke (poduzeća), postižući tako ekonomiju opsega i smanjujući troškove proizvodnje. Kraj prošlog te početak ovog stoljeća obilježen je značajnom liberalizacijom i otvaranjem tržišta te se u skladu s time može zaključiti da su carinske stope i transportni troškovi također znatno niži nego prije, a to ide u prilog izvozu kao cjenovno efektivnoj strategiji izlaska na strana tržišta.

Konkurentska utakmica izvoznih poduzeća i prekomorskih agenata jedna je od otežavajućih okolnosti izvoza. Također, iako su carine i transportni troškovi niži nego prije, svejedno se pribrajaju ostalim troškovima izlaska na strana tržišta. Nedostatak je strategije izvoza što često postoje ograničene informacije o stranim tržištima. Poduzeće može biti smatrano autsajderom na lokalnim tržištima te se može suočiti s neprijateljskom atmosferom i odbijanjem potražnje za svojim proizvodima. Pravni su problemi još jedan od negativnih aspekata izvoza, odnosno problemi vezani uz licence, obveze, ugovore i sl.

Uloga izvoza

Jedna od barijera izvozu kao strategiji izlaska na strana tržišta jest i nedostatak inicijative. Nedostatak inicijative može se pojaviti kada je poduzeće previše fokusirano na domaće tržište, kada ne postoje inozemne veze u distribucijskom kanalu, kada ne postoji dovoljno znanja ili financijskih resursa u poduzeću. Komercijalni i tržišni rizici, različitost kultura, rizik deviznog tečaja i sl. samo su neke od mogućih barijera izvozu.

Međutim, unatoč barijerama koje otežavaju izvoz, danas je njegova uloga toliko važna da on predstavlja jednu od ključnih determinanti gospodarskog uspjeha zemlje te je stoga još uvijek jedna od najjeftinijih i često biranih strategija osvajanja stranih tržišta.

Izvoz se može organizirati na nekoliko načina. Poduzeće može samo obavljati izvoz robe koju proizvodi ili to može prepustiti nekoj neovisnoj tvrtki u svojoj zemlji. U prvom slučaju govorimo o izravnom izvozu, a u drugom o neizravnom izvozu.

(Nastavak sljedeći tjedan.)

Click to comment

Pročitajte još:

Lifestyle

Postoje određene navike i osobine koje svi vrhunski vođe imaju, od kojih je Inc.com izabrao 12 najbitnijih.

Lifestyle

Vi ste odgovorni za sebe i morate odlučiti kako ćete živjeti, jer ako nećete vi tada će to učiniti netko drugi za vas.

Lifestyle

Blog Lifehack tvrdi da su ljudi koji piju kavu uspješniji.

Lifestyle

Uspješni ljudi znaju iskoristiti svoje vrijeme i ustaju rano. Ne zato što to rade svi uspješni ljudi, nego zato što je to mudro.

Medijski mali servis j.d.o.o. Sva prava pridržana.

Exit mobile version