U današnjem vremenu i teškim tržišnim uvjetima, važno je osvijestiti i razviti duhovnu inteligenciju. Duhovna inteligencija je unutarnja mudrost svakog pojedinca da razmišlja izvan uhodanih životnih staza i okvira. Duhovna inteligencija na Zapadu spominje se posljednjih petnaestak godina. Ako razvijamo duhovnu inteligenciju bit ćemo u miru sa samim sobom i uspješno graditi odnose s drugim ljudima, truditi se ostvarivati sve svoje snove, znati uživati u svakom dijelu svog životnog puta, kako privatnom, tako i poslovnom.
Stručnjaci Zohar i Marshall su definirali duhovni kvocijent inteligencije kroz ljudsku potrebu za smislom i vrijednostima u životu. Naša uvjerenja i vrijednosni sustav utječe na naše poslovne odluke, a istovremeno i ljude oko nas. Obzirom da na poslu provodimo najmanje 8 sati dnevno, duhovna inteligencija je od velike važnosti za razvoj uspješnih timova i postavljanje poslovnih ciljeva u koje zaposlenici, suradnici i klijenti vjeruju i koji ih motiviraju.
Baš u teškim vremenima, ljudi počinju sve više razmišljati o smislu. Kažu da je najtamnije prije svitanja. Upravo o tome govorim na svojoj radionici Pogled s distance. Kada se pogledamo s distance, u stanju smo sebe i sve oko nas pogledati iz druge perspektive. Kroz život i stresne situacije ne zastajemo dovoljno dugo da to svjesno učinimo. Brz tempo života i brojni neugodni događaji često nam „ne daju“ da obratimo pažnju na procese i životne zakonitosti. Stephen R. Covey je zaključio da ljudi polako dolaze u dodir sa sviješću o potrebi da njihov rad bude vrijedan, da uistinu ostave nešto za sobom te da postave vrijednosti kako bi za sobom mogli ostaviti trag. Ciljevi i sredstva ne mogu se odvajati, jer su ciljevi unaprijed sadržani u sredstvima. Niti jedan vrijedan cilj nikada ne možemo ostvariti bezvrijednim sredstvima.
Dakle, ako smo fokusirani na negativnosti i sve ružno što se događa, to će biti naša stvarnost. Ako pogledamo s distance i ugledamo drugi smisao, pozitivan preokret će se sigurno dogoditi! Važno je samo svjesno procijeniti stanje i vidjeti što možemo s tim u vezi učiniti, a za one koji žele nešto poduzeti, uvijek postoji način.
Vrijeme u kojem živimo potiče nas na donošenje novih etičkih mjerila koja su prije nekoliko desetljeća bila nezamisliva i suvišna. Etika i gospodarstvo mogu i trebaju biti u uzajamnom odnosu. Etičnost u poslovanju dugoročno je isplativa, jer daje osjećaj sigurnosti i stvara priliku za razvoj. Međutim, nije lako i jednostavno pred današnjim svjetskim gospodarstvom i rastućom konkurencijom najprije misliti na lijepo ponašanje. Koncentracija na profitabilnost dovodi do brojnih prigovora pa tvrtke smatraju da konkurencija određuje oblik borbe na tržištu, a da slijepo i temeljito održanje etičkih principa usporava razvoj. Međutim, poslovna etika i društveno odgovorno poslovanje imaju brojne prednosti u odnosu na kratkoročni uspjeh. One se posebno odnose na stvaranje pozitivne slike u javnosti i društvu, stvaranje pozitivnog ozračja unutar poduzeća te jačanje povjerenja i lojalnosti među zaposlenicima i potrošačima.
dr. sc. Elvira Mlivić Budeš
U tijeku su upisi u 12. generaciju polaznika verificiranih programa usavršavanja Poslovnog učilišta Filaks. Provjerite uvjete na www.filaks.hr