Teško da će Vladinu odluku o povećanju PDV-a na 23 posto gotovo preko noći do 1. kolovoza uspjeti provesti baš svih 50.000 trgovačkih objekata u RH. Budu li njihovi radnici danonoćno radili, to bi mogli samo mali trgovci. No koliko god prilagodba trajala, činjenica jest da će i to, a i očekivano povećanje cijena u maloprodaji, ponovo osjetiti najranjiviji – potrošači.
Kupci će se preseliti u dućančiće
– Veći PDV značit će dalje smanjenje kupovne moći i psihološki udar na spremnost potrošača za impulzivnom potrošnjom, karakterističnom u šoping-centrima. To znači da će i marketinške aktivnosti trgovaca i proizvođača biti manje efikasne. Krajnji kupci preselit će se pak u manje objekte, kupovat će češće, ali s potrošnjom orijentiranom na osnovne životne namirnice – misli Dragan Munjiza, predsjednik uprave Gastro-grupe.
Trgovci će, dodaje, to iskoristiti da nadoknade maržu, koja je do sada investirana u popuste i akcije. Povećat će se cijene neprehrambenih proizvoda te proizvoda koji nisu u osnovnoj potrošačkoj košarici jer će se na njih preliti trošak izmjene informatičkih programa i cjenika na prodajnim mjestima te prekovremenog ljudskog rada zbog izvanredne situacije, što će trgovce stajati otprilike dodatnih jedan posto ukupnog prometa, prenosi Večernji list.
Trgovci u početku neće mijenjati cijene
Boris Vukelić, predsjednik Ceha trgovaca HOK-a, kaže da se u početku neće dirati cijene proizvoda. U trgovini neprehrambenom i luksuznom robom, gdje su marže veće od 30 posto, još ima prostora za rezanje. No slijedi vruća jesen, pogotovo u maloprodaji prehrambene robe, gdje više nema mogućnosti za smanjenje prosječnih marži oko 12 posto.
– Kada pada vrijednost pojedinačne kupnje, dolazi do promjene strukture potrošnje. Upravo se pad osobne potrošnje od oko deset posto odrazio na pad prometa u trgovini na malo pa rast PDV-a ne mora rezultirati linearnim povećanjem cijena – veli pak Milica Rakuša Martulaš, direktorica Sektora trgovine HGK.
Drži da bi trgovci mogli reagirati diferencirano pri tomu koje će proizvode poskupiti, a kojima zadržati cijenu na štetu vlastita profita s obzirom na to da je bitka za svakog kupca, posebno nelojalnog, jedna od najvažnijih strategija trgovaca u borbi protiv krize.
