Hrvatska maloprodaja kreće se u skladu s europskim i svjetskim trendovima, nastojeći što učinkovitije i uspješnije odgovoriti na želje i potrebe kupaca. To je vidljivo i iz hrvatskih i europskih makroekonomskih pokazatelja koji potvrđuju važan utjecaj trgovine na ukupno gospodarstvo EU.
Primjerice, udio trgovine na malo u BDP-u kreće se prosječno na godišnjoj razini oko 10 % (posljednji raspoloživi podatak odnosi se na 2012. godinu, kada je udio trgovine u BDP-u iznosio 9,6 %). Na razini Europske unije, trgovina prosječno sudjeluje u BDP-u s udjelom od 10,9 %. Na razini EU, u trgovini posluje 5,5 milijuna subjekata, odnosno svaki je četvrti poduzetnik u Uniji registriran u djelatnosti trgovine.
U Hrvatskoj je više od četvrtine poduzetnika registrirano u djelatnostima trgovine, odnosno 26,03 % iznosi udio poduzetnika u djelatnosti trgovine u ukupnom broju poduzetnika. Broj zaposlenih u djelatnostima trgovine u Hrvatskoj i Europskoj uniji upućuje na činjenicu da je trgovina vodeći odnosno drugi najveći poslodavac u gospodarstvu. Tako u Hrvatskoj oko 15 % svih zaposlenih radi u trgovini.
Podaci za 19 zemalja Europske unije za 2012. godinu pokazuju da je Hrvatska imala 20,2 tisuće prodavaonica u trgovini na malo. U Hrvatskoj na jednu prodavaonicu prosječno dolazi 211 stanovnika. Trgovina je zrcalna slika svih makroekonomskih kretanja, što pokazuju i kretanja u trgovini, budući da je ona prva u doticaju s potrošačima te osjeti sve promjene u odnosu na njihove navike u kupovini. Pod utjecajem svjetske krize od 2008. godine, dolazi do stabilizacije potrošnje, takva kretanja nastavljena su i tijekom proteklih godina, uz iznimku u 2011. godini, kada je promet u trgovini na malo rastao na godišnjoj razini od 1 %. Nakon blagog oporavka u 2011. godini, ponovo dolazi do stabilizacije potrošnje i pada prometa na godišnjoj razini u 2012. godini od -4,2 %, odnosno u 2013. godini od -0,6 %. Tijekom 2014. godine dolazi do blagog oporavka, pa se kumulativno na godišnjoj razini bilježi rast prometa za 0,4 % u odnosu na isto razdoblje u 2013. godini.
Promet u trgovini na malo u razdoblju 2008. – 2014.
Godina | 2008. | 2009. | 2010. | 2011. | 2012. | 2013. | 2014. |
Trgovina na malo % |
-0,5 |
-15,3 |
-1,8 |
1 |
-4,2 |
-0,6 |
0,4 |
Izvor: DZS; Obrada: Sektor za trgovinu HGK
Više na: hgk.hr