Zora Bjelousov i Marko Raspor – tandem koji stoji iza uspješnog portala Femina.hr

Web platformu Femina.hr osnovali su 2009. godine zagrebačka novinarka, urednica i spisateljica Zora Bjelousov i informatički stručnjak i poduzetnik Marko Raspor. U to doba, kada Facebook još nije bio toliko popularan, kada Instagram nije postojao i kada je Youtube kanal služio za slušanje muzike, Femina.hr bila je među pionirima digitalnih lifestyle medija u Hrvatskoj. Objedinila je široki spektar tema zanimljivih prije svega ženama, iz sfere mode, ljepote, zdravlja, kulture, putovanja, prehrane… i donijela jedan sasvim novi pristup prezentaciji brendova prema čitateljima.

Femina.hr trenutno je jedini ženski portal iz prvog vala, koji je ostao u originalnoj vlasničkoj strukturi i koji je uspješno uhvatio korak s rastućim platformama nove generacije, prije svega Instagramom. S obzirom da je Femina.hr prošlog tjedna proslavila 10. rođendan, o izazovima u branši razgovarali smo s glavnom urednicom portala, Zorom Bjelousov, i razvojnim menadžerom projekta, Markom Rasporom…

U vrijeme kada je većina portala koristila WordPress i slične predefinirane alate s već gotovim layoutima web stranica, vi ste portal Femina.hr kompletno sami isprogramirali i povezali s originalnim dizajnom… Kako su tekle te pripreme? Je li bilo komplicirano?

Marko Raspor: – Istina, danas većina portala, kako manjih tako i većih, koristi predefinirane alate za upravljanjem sadržajem. Taj put nije sam po sebi loš, ali 2009. godine kada smo mi kretali, WordPress i slični alati bili su još relativno novi te nisu imali funkcionalnosti koje smo mi zahtijevali. Stoga smo se odlučili na izradu vlastitog alata za upravljanje sadržajem (CMS) te vlastiti dizajn. Naravno, što se tiče dizajna, najlakše je kupiti neku od gotovih tema na Internetu po $10-$20, ali mi smo uvijek htjeli izgledati jedinstveno i pričati svoju vlastitu priču – pa tako i izgledom. Izrada vlastitog CMS sustava je kompliciran proces i ovisi o kompleksnosti sustava koji želite izgraditi – koliko zapravo želite mogućnosti i koliko želite da vam sam sadržaj bude interno povezan s drugim sadržajima na vašem portalu. Dizajn (u našem slučaju izrađen po vlastitim željama), se onda spoji sa CMS sustavom te se sve postavi na odgovarajući server i poveže s bazom podataka. Mi smo krenuli te 2009. godine s 50 već pripremljenih članaka i posjetitelji su bili iznimno iznenađeni činjenicom da je već prvog dana dostupno toliko pisanog teksta i slikovnog materijala jer to tada nije bilo uobičajeno.

Kako je Femina.hr bila zamišljena tada – 2009. – i kako je uopće nastala?

Zora Bjelousov: – Osobno, kao novinar, svoju sam karijeru započela u tiskanim medijima, u tada vodećim ženskim magazinima koji su postojali u Hrvatskoj, ali su svi predstavljali franšizna izdanja (dakle, strana) – Elle, Cosmopolitan i sl. Pokrivala sam teme iz područja kulture i lifestylea. Kako biti urednik naučila sam također u tisku – nekoliko godina radila sam kao zamjenica glavnog urednika jednog od najcjenjenijih hrvatskih kulturnih magazina – Gordogan. Njega je vodio (i dan danas vodi), čovjek kojeg iznimno cijenim u profesionalnom smislu i od kojeg sam puno naučila, a to je – Branko Matan. Dakle, tijekom fakulteta i pred njegov kraj, bila sam već kuhana i pečena u tiskanim medijima te, iako sam uživala u tom poslu, već sam tada bila jako zainteresirana za nove tendencije u novinarstvu i pratila nekolicinu stranih ženskih portala koji su me tada fascinirali. Nedugo nakon toga, kada je recesija iz 2008. uzela maha, situacija se u tiskanim medijima znatno pogoršala i ja sam odlučila otići te svoj talent i znanje fokusirati u vlastiti projekt, čiji sam koncept do tančina izradila skupa s Markom. Željeli smo pred hrvatske čitatelje donijeti jedan moderan, dinamičan, edukativan, živ i profinjen digitalni medij za modernu ženu, koji će biti njena svakodnevna rutina, njena oaza dobrih vibracija, korisnih informacija, međusobne razmjene iskustava… Tako je nastala Femina.hr – web platforma kojoj smo dali ime po latinskoj riječi – žena – femina. Tijekom 10 godina Femina.hr se mijenjala vizualno, nadograđivala do najsitnijih detalja, i naravno, doživjela određene ključne promjene u skladu s novim tendencijama koje su izdominirale ovom branšom unazad 3-4 godine.

Koji su bili poslovni izazovi na početku?

Zora Bjelousov: – Prije 10 godina kada su dominaciju u domaćim medijima (ali zapravo i na globalnoj razini) imali tisak i TV, Femina.hr je hrabro otvorila put za potpuno novu tržišnu igru na medijskom nebu, educirajući i potičući klijente da se odvaže na povjerenje u web kao novi kanal komunikacije prema čitateljima, potencijalnim kupcima i korisnicima. Naš je prvi zadatak zapravo bio educirati klijente o tome zašto je web dobar za plasiranje reklama i informacija o njihovim proizvodima. Drugi zadatak je bio dati težinu (kvalitetu) sadržaju na webu – jer Internet je tada u Hrvatskoj bio percipiran kao golema količina kupusa s dvojbenim i sumnjivim sadržajem koji zapravo nema vrijednost. Pomno smo birali (a to činimo i danas) – kolumniste, autore, fotografe, blogere i općenito suradnike te pazili (i pazimo) da držimo visok nivo pismenosti. U međuvremenu, portal je nekoliko puta osuvremenjen i redizajniran, a njegova se koncepcija neprestano prilagođava i osvježava u skladu s brzom izmjenom modernih trendova. Kada smo pokretali Feminu klijenti nisu u potpunosti (a neki uopće) imali povjerenja i razumijevanja za ovakve novitete i sve je to ponešto usporilo rast na početku. No Femina.hr uspješno je nadrasla sve poslovne probleme i izazove te postavila trendove unutar branše, na temelju kojih se dan danas grade temelji za medijske koncepte u lifestyle sferi.

Koji su najveći izazovi (u tehničkom smislu) u držanju koraka s modernim digitalnim tendencijama?

Marko Raspor: – Upijanje svih digitalnih noviteta koji se pojavljuju na dnevnoj bazi je, iskreno, nemoguća misija. Ono što mi radimo jest da pratimo razvoj jezika u kojemu je kodiran/pisan naš CMS i to ponajviše radi sigurnosti i novih funkcija koje jezik može ponuditi. Također, pratimo razvoj hardvera i oblačnog (cloud) računalstva, budući da ono omogućuje financijske uštede uz kvalitetnije i sigurnije postavljenu cjelokupnu infrastrukturu mrežnog mjesta na Internetu. Naposljetku, vodimo računa kako posjetitelji konzumiraju sadržaj, odnosno način na koji ga konzumiraju – je li to preko mobitela, tableta, računala ili nečeg trećeg. Primjera radi, kada smo uočili povećani trend konzumacije sadržaja kroz mobilne uređaje, učinili smo da se izgled portala automatski prilagođava manjim ekranima, ali smo u isto vrijeme prilagodili i sam sadržaj koji je počeo imati i više slika većeg formata.

Po čemu se razlikujete od drugih sličnih medija?

Zora Bjelousov: – Prije svega po tome da smo bili među prvima i da su suštinski svi kasniji slični projekti u Hrvatskoj imali nas kao nekakav model, uz portale koji su startali otprilike u slično doba kao i mi – Žena.hr i She.hr. Uopće mi ne pada napamet reći kako nas je netko kopirao, ali činjenica jest da mi nismo imali nikakve predloške, a nismo zapravo realno mogli imati niti okvirne poslovne modele – išli smo totalno putem metode pokušaja i pogrešaka. Danas, kada je vrlo snažna scena Influencera i Youtubera, nama je i lakše i teže – lakše jer ne moramo objašnjavati i opravdavati svoj rad, ali teže jer je konkurencija daleko veća i stvari se puno brže mijenjaju. Ono što pokušavamo jest – držati visoki nivo estetike na svim kanalima i društvenim mrežama, ne biti samo isključivo platforma za trendove i inspiraciju, već ostati medij koji ima “težinu” – tekstove koji progovaraju o suštinski važnim temama, educirati o zdravlju, skinuti bilo kakav sram s nekakvih tabuiziranih tema, posebno vezanih za žensko zdravlje i žensku seksualnost i sl.

Koji su najveći izazovi u poslovanju s klijentima?

Marko Raspor: – Svi koji svakodnevno posluju s ljudima u domeni usluga, znaju da to nije lagan zadatak, budući da ne podliježe samo racionalnom razmišljanju i dogovaranju nego i emocijama. Mi smo uvijek držali budno oko na našim financijama i nismo se upuštali u riskantne pothvate s novim klijentima temeljene na “odradite vi sve, mi ćemo vam poslije platiti” načinu rada, na što nažalost mnoge manje tvrtke padaju kada je u pitanju novac. Naravno, možda smo takvim načinom i izgubili nekog potencijalnog klijenta, možda netko za nas kaže da nismo fleksibilni, ali naše konzervativno i defanzivno gledanje na financijsku stabilnost učinilo je svoje, a to je da smo uvijek bili i ostali likvidni, čak i u vrijeme odgoda plaćanja od 60 dana kojima bi izlazili u susret samo klijentima koji bi se nakon dužeg perioda avansnog plaćanja pokazali pouzdanima. Pouka je jednostavna – nemojte nikada zagristi veći komad nego što možete prožvakati.

Na što ste najponosniji?

Zora Bjelousov: – Od medija kojeg je na početku čitalo tek nekoliko stotina ljudi, Femina.hr postala je prepoznatljiva oaza ljepote, stila, ženstvenosti i dobrih vibracija, koju danas čita preko 140.000 ljudi. U životu portala na svakodnevnoj bazi, kroz svoje komentare i dinamične rasprave sudjeluju čitateljice portala, kojih sada u bazi ima preko 40.000. Femina.hr živo i aktivno vodi svoje društvene mreže, pazeći na estetiku, sadržaj i profinjenost te na Facebooku broji preko 60.350 pratitelja, a na Instagramu 17.300. No, brojke nisu sve, mi doista uživamo u tome što radimo, učimo i dalje iz dana u dan i uvijek stavljamo kvalitetu iznad masovnosti.

 

Podijeli

Odgovori

Top