Svatko želi vjerovati da njihova hrana potječe s dobrog mjesta – stoga je povjerenje u obećanja koja tvrtke daju u vezi sa svojom hranom ključno. Naše PwC istraživanje pokazuje da potrošači danas uzrokuju najviše nemira u poslovanju[1] – njihov glas, vrijednosti i povjerenje koje osjećaju prema prehrambenim robnim markama važniji su nego ikad.
Razmotrimo sljedeću jednadžbu – obično ćemo platiti više za hranu koja nam je najdraža te ćemo ostati vjerni robnim markama kojima vjerujemo. Prehrambene tvrtke svjesne su da pouzdanost pokreće poslovnu uspješnost – to se temelji na provedbi strategije, kulture i operativnog modela koji stavlja povjerenje kupaca na prvo mjesto.
No unatoč tome, svakodnevno pretraživanje vijesti pokazuje da su pogreške u lancu opskrbe uobičajene, uzrokujući redovite poremećaje, povlačenje namirnica i narušavanje tog povjerenja. To je nešto što tvrtke znaju više nego dobro, a više od polovice predsjednika uprava ispitanih u PwC-ovoj Globalnoj anketi o mišljenju predsjednika uprava, kaže da su zabrinuti zbog nedostatka povjerenja u današnje poslovanje[2].
Dakle, koji je tajni sastojak? Izazov je poboljšanje sljedlivosti i transparentnosti opskrbe hranom od polja do stola. Tijekom godina, lanci opskrbe postali su sve duži, složeniji i time skloniji poremećajima. Kao odgovor na to, tvrtke provode niz inovativnih rješenja za izgradnju otpornosti, integriteta i povjerenja u opskrbu hrane i robne marke.
Slijedi naš odabir 12 načina na koje se prehrambena industrija mijenja te će se možda i dalje mijenjati u budućim Božićima:
- Kupci unose više promjena od konkurencije – promjene u ukusu i veća očekivanja kupaca nastavit će određivati sudbinu prehrambenih tvrtki koje ili moraju zadovoljiti te zahtjeve ili izgubiti prednost.
- Mogućnost povezivanja osnažuje potrošače – Među potrošačima prisutan je rastući trend želje da se izravno povežu s tvrtkama koje uzgajaju i proizvode njihovu hranu. Tvrtke prikupljaju sve više podataka i koriste ih kako bi kupcima davali informacije koje priželjkuju čuti.
- Skandali, nadzor i utjecaji na vrijednost brenda – Umjetna hrana, zagađenje, pogreške u sigurnosti i kvaliteti, etički i ekološki problemi skupi su i štete povjerenju. Loše vijesti brzo se šire te će brzo utjecati na potrošače koji su danas ovisni o društvenim medijima.
- Milenijska generacija i mobilno poslovanje mijenjaju pravila igre – Raste potražnja za zdravom hranom koja se uzgaja organski i održivo te kojom se trguje u skladu s etičkim pravilima, što su potaknuli milenijska generacija i savjesniji potrošač Mobilni uređaji alati su za istraživanje i objavljivanje, a mobilna trgovina postaje kupcima milenijske generacije omiljeni online alat za kupnju.
- Tvrtke pružaju više od propisanog kako bi zadobile povjerenje – Zakonski propisi i propisi nadležnih tijela u sektoru pooštravaju se u cijelom svijetu, kao odgovor na niz pogrešaka u lancu opskrbe. No, prehrambene tvrtke pružaju i više od usklađenosti kako bi osvojile povjerenje.
- Sigurnost opskrbe hranom osporava se – Rast cijena, dostupnost hrane i integritet ponude problemi su koji nastaju zbog povećanja globalne potražnje za hranom. Rješenja su povezana s trgovinom, propisima, tehnologijom, infrastrukturom i povećanim brojem javno-privatnih partnerstva.
- Pametnija tehnologija za upravljanje podacima od polja do stola – Poboljšanja sljedljivosti i transparentnosti lanca opskrbe u središtu su izgradnje povjerenja u hranu. Rješenja uključuju stvaranje ekosustava od polja do stola uz pomoć digitalizacije opskrbe hranom.
- Otkup cijelih lanaca opskrbe – Velike prehrambene tvrtke ulažu milijune u integraciju vlastitih lanaca opskrbe kako bi poboljšale nadzor, kontrolu i integritet.
- Globalizacija donosi promjene – Globalni megatrendovi, kao što su klimatske promjene, urbanizacija, digitalizacija i demografske promjene, mijenjaju društvo i način na koji poslujemo. Naš svijet nema granica. Kako bi se ovladalo ovim problemima zahtjeva bržu prilagodbu.
- Promjene u gospodarskoj moći mijenjaju bazu kupaca – Rast gospodarstava u razvoju stvara ogromna potrošačka tržišta tamo gdje nikada dosad nisu postojala. Sve više gospodarstava napreduje na ljestvici vrijednosti i postaju temeljna potrošačka tržišta.
- Mogućnosti rasta i diferencijacije – Povjerenje u hranu ne postiže se obrambenom nego postiže se napadačkom strategijom – pronalaženjem konkurentske prednosti oblikovanjem strategije izbjegavanja poremećaja i održive učinkovitosti kao odgovora na promjene na tržištu
- …Ali Božić sa svim dodatcima vjerojatno se neće mijenjati – Blagdanska pečenja, domaća juha, salate…..u njima svake godine uživamo za Božić i danima nakon njega. Neki običaji neće se nikada promijeniti!
[1] PwC CEO Pulse 2016.: Unositelji promjena
[2] PwC-ova 19. godišnje globalno istraživanje mišljenja predsjednika uprava za 2016. godinu