U 2019. godini, u Hrvatskoj je otvoreno 25 tisuća novih poduzeća, a krajem prosinca iste godine bilo je 209 tisuća registriranih aktivnih poslovnih subjekata.
Tržište svake godine postaje sve kompetitivnije i sve se teže istaknuti među tvrtkama od kojih sve imaju slične ponude i slične cijene.
Također, svijet svake godine postaje sve digitaliziraniji, a pandemija koronavirusa samo je ubrzala cijeli proces te nam pokazala da, ako želimo opstati u poslovnom svijetu moramo biti snalažljivi, fleksibilni i prisutni na internetu.
Iz tog je razloga za uspješno poslovanje u 2021. godini ključna kvalitetna, dugoročna strategija za digitalni marketing. Bilo da je vaš odabir marketing agencija koja će raditi taj posao za vas ili imate osobu u svojoj tvrtki zaduženu za digitalni marketing trebali biste osjetiti benefit u svom poslovanju
1. Vaša konkurencija je online
Svaki uspješni poduzetnik mora konstantno proučavati svoju konkurenciju. Konkurencija nije samo vaš rival u bitci za tržište, već je i prilika za učenje. Možete puno naučiti na greškama svoje konkurencije, ali i na njihovim uspjesima.
Na koji način dovode nove kupce, kako komuniciraju s njima, kakvu vrstu sadržaja postavljaju na web stranicu i oglašavaju li se na društvenim mrežama, možete li vi to raditi bolje od njih? Ne možete ako niste ni prisutni na internetu.
Moguće je da već imate uhodano poslovanje koje donosi stabilan profit i trenutno ne vidite potrebu za digitalnim oglašavanjem. Ali činjenica je da je svijet digitaliziran i da će nastaviti dalje u tom smjeru – stoga je izrazito bitno imati razrađenu dugoročnu strategiju za digitalni marketing.
Digitalni marketing nije samo Google Ads oglašavanje i objava bloga na Facebooku. Marketing je upravljanje ponudom i potražnjom, razumijevanje vlastitih kupaca, njihovih želja i potreba te konstantno unaprijeđivanje vlastitog poslovanja kako bi ostali korak ispred konkurencije.
Devedesetih godina prošlog stoljeća, Nokia je bila neprikosnoveni vladar mobilnog tržišta i teško je bilo zamisliti da bi ih itko mogao prestići. Još 2007. imali su udio tržišta od 49.4% – drugim riječima svaki drugi prodani mobitel bio je marke Nokia.
Ali nekoliko mjeseci kasnije, Steve Jobs je izašao na pozornicu držeći u ruci iPhone i promijenio svijet, a to je učinio tako što je razumio kupce mobilnih uređaja.
Shvatio je da ljudi žele kameru, mp3 i mobitel u jednom uređaju koji će koristiti pomoću touch screena i jednog jedinog gumba – i pogodio je!
Apple je danas član velike petorke, uz Google, Facebook, Amazon i Microsoft, a Nokia ima udio tržišta od 3% i prodana je Microsoftu.
2. Kupci su online
Za početak ću vam reći nekoliko statistika o kojima bi mogli razmisliti kako bi dobili dojam o utjecaju interneta i digitalnog marketinga na naš svakodnevni život.
– Oko 80% ljudi pretražuje Google radi informiranja prije donošenja odluke o kupnji
– Google zabilježi oko 3.5 milijarde pretraživanja svaki dan
– 65% kupaca pretražuje Google kako bi usporedili cijene proizvoda dok su u fizičkoj poslovnici
– Skoro 70% ljudi čita recenzije drugih kupaca prije kupnje proizvoda
– 46% klikova odlazi na prva 3 Google rezultata – sva 3 su (većinom) oglasi!
Već smo spomenuli kako je svijet postao digitaliziran, stoga je logično da će zainteresirana osoba prvo pretražiti Google kako bi saznala gdje može kupiti to što želi i po kojoj cijeni.
Ako vas potencijalni kupac ne može pronaći online, dogodit će se jedna od sljedećih situacija :
1. Ako od prije nije znao za vas, neće ni saznati
2. Ako zna za vas, a ne može vas pronaći tada se stvaraju sumnje u profesionalnost i kompetentnost vašeg poslovanja
Nebitno dogodi li se situacija broj 1 ili 2, ako kupac želi ili treba taj proizvod, a vi tada niste prisutni – postat će kupac vaše konkurencije.
3. Upoznavanje svojih kupaca
Pojava interneta iz temelja je promijenila naše živote, a samim time i naše poslove. Iako se u oba slučaja radi o marketingu, digitalni i tradicionalni marketing su u potpunosti drugačiji iz nekoliko razloga.
Jedna bitna razlika je da je marketing postao dvosmjerna komunikacija.
Brandovi i oglašivači i dalje šalju poruke svojim potencijalnim kupcima, ali danas i potencijalni kupci šalju poruke nazad.
Kreiranjem sadržaja na društvenim mrežama brandovi se povezuju s vlastitim kupcima, saznaju njihove navike, želje i potrebe, saznaju što im je bitno, zauzimaju stavove oko socijalnih i političkih tema i još mnogo toga.
Tvrtka Eventbrite organizira društvena događanja te su na Twitteru postavili pitanje svojim pratiteljima : “Koliko često idete na događanja organizirana na Novu godinu?”.
Više od pola ispitanika (54%) odgovorilo je da nikada ne ide na događanja u to vrijeme, te je Eventbrite dobio vrijednu informaciju koju će poslije iskoristiti.
Michael Jordan se nije htio miješati u politiku te je navodno izjavio da “I republikanci kupuju tenisice”. Ne znamo je li Jordan to stvarno izjavio, ali znamo da se danas situacija promijenila.
Nike je 2017. godine, u suradnji s Colin Caepernickom, snimio reklamu u kojoj su podržali njegov protest protiv policijske brutalnosti u SAD-u. Zauzeli su stajalište oko problema koji je bio vrlo bitan velikom dijelu njihovih kupaca te su te godine zabilježili rast prihoda od 10%.
Također, korištenjem Google Ads i Google Analytics alata, svaki brand može točno znati koji se njihovi proizvodi/usluge najviše pretražuju, koji donose najviše profita, kako se kupci ponašaju kada dođu na njihovu stranicu.
Sve su to vrlo bitne informacije koje možete iskoristiti kako bi unaprijedili vaše poslovanje, a samim time i povećali svoju dobit.
4. Cjenovna efikasnost i preciznost
Već smo spomenuli kako je internet iz temelja promijenio marketinšku industriju.
U prošlom stoljeću, marketinške kampanje sastojale su se uglavnom od oglasa na radiju, televiziji i jumbo plakata. Istina, postavite li reklamu tik prije dnevnika, vidjet će ju mnogo ljudi.
Ali ne možete znati jesu li uopće obratili pažnju na vašu poruku, je li im se svidjela ili ne, jesu li zainteresirani, hoće li zaboraviti vašu poruku one sekunde kada se Zoran Šprajc pojavi na ekranu i krene sa današnjim vijestima.
Uz sve navedene probleme, cijena spota od pola minute u prime time-u zna se popeti do 12 000kn stoga ćete i platiti popriličnu svotu.
U digitalnom marketingu pravila su malo drugačija.
Nekoliko ključnih razlika digitalnog i tradicionalnog marketinga :
- Preciznost – Oglase prikazujete korisnicima na temelju njihovih interesa ili pretraživanja te na taj način povećatate relevantnost.
- Mjerljivost – Točno znamo koje kampanje donose najviše prodaje, koji oglasi su interesantni, a koji ne, kojim danima su kupci najaktivniji, tko se od vaše konkurencije oglašava na iste riječi kao i vi i tko ima veći udio tržišta. Točno znamo što donosi novac, a što ne.
- Fleksibilnost – Možete uložiti koliko god hoćete. Naravno, kao i u svemu u životu, više novaca uglavnom znači i bolji rezultati, ali hoćete li uložiti 500kn, 5000kn ili 50 000kn ovisi isključivo o vašim željama i mogućnostima.
- Remarketing – Istraživanja pokazuju da brand uđe u svijest korisnika tek nakon 5 do 7 interakcija. Svakog dana, samo na putu do posla, vidite tisuće marketinških poruka. Razmislite malo, koliko ih se možete sjetiti? Remarketing omogućava ponovno prikazivanje slikovnih oglasa korisnicima koji su posjetili vašu stranicu i pregledali vaše proizvode kako bi ih podsjetili na vaš brand i tako znatno povećali šansu za prodaju.
- Efikasnost – Ukoliko se koristi Google Ads oglašavanje, plaća se samo kada se ostvari klik. Ako netko vidi oglas, ali ne klikne – oglašivač ne plaća ništa!
5. Jačate snagu branda
Prosječna kratka majica košta oko 50kn. Versace kratka majica zna koštati do 600€, odnosno oko 4500kn. Na prvi spomen cijene pomislili bi da Versace proizvodi svoje majice od zlata i dijamanata, ali i oni koriste tkaninu kao i drugi proizvođači.
Kako onda mogu toliko naplatiti običnu kratku majicu? Odgovor je snaga branda!
Jer, ne radi se o običnoj majici, već Versace majici.
Već smo spomenuli kako je Internet pretvorio marketing u dvosmjernu komunikaciju.
Korištenjem digitalnog marketinga i njegovih alata možete se približiti svojim potencijalnim i postojećim kupcima te značajno ojačati svoj brand.
Američki lanac fast food restorana Wendy’s je poznat po šaljivim Twitter komentarima u kojima komuniciraju s vlastitim fanovima, ali i konkurencijom i na taj način aktivno sudjeluju u razgovoru o svom brandu.
Primijetite da je njihov komentar like-an skoro 2000 puta i da ga je 80 ljudi retweetalo.
To je značajan doseg od samo jednog komentara.
Brandovi se mogu upustiti u pravi razgovor s kupcima, a takva vrsta komunikacije ima puno jači utjecaj na percepciju branda.
Nekoliko prednosti korištenja digitalnog marketing u brandiranju :
1. Vidljivost i doseg
Internet ima globalni doseg i u mogućnosti je pokazati vaš brand puno većem broju ljudi nego je to fizički moguće za vašu poslovnicu ili prodajni tim.
Što više ljudi vidi vaš brand, on polako ulazi u njihovu svijest, a vide li ga dovoljno puta na više različitih kanala upoznat će se s vašim brandom i postići će se “Brand recognition” tj. kada vidi vaš logo, kupac će odmah znati tko ste vi i čime se bavite.
Što je brand recognition jači, veća je vjerojatnost da će vas potencijalni kupci izabrati.
2. Upoznavanje potencijalnih kupaca s vašim brandom
Ljudi se boje nepoznatog.
Ako kupac ne prepoznaje vaš brand, možda vas se neće bojati, ali vam neće vjerovati, a kupac koji vam ne vjeruje neće ni kupiti od vas.
Korištenjem digitalnog marketinga možete provesti svoje potencijalne kupce kroz cjelovito putovanje od faze nepoznavanja do trenutka kada postaju vaši kupci.
To se radi kreiranjem tzv. Customer Journey-a odnosno upoznavanje potencijalnih kupaca s brandom korak po korak, dajući korisne informacije pomoću kojih ga se informira o prednostima vašeg proizvoda sve dok nije dovoljno educiran da bi se odlučio na kupnju.
3. Povjerenje i kredibilitet
Brand kojem se može vjerovati je onaj koji je prisutan već neko vrijeme, prepoznatljiv je, ima vjerne klijente i održava svoja obećanja.
Kada je brand prepoznatljiv i na dobrom glasu, povećava mu se kredibilitet, kako u industriji, tako i kod potrošača.
Razvijanjem kredibiliteta, također se razvija i baza obožavatelja branda, a posljedica toga je tzv. “Word of mouth marketing” odnosno hvaljenje i preporuka branda svojim prijateljima i poznanicima.
Većina ljudi više vjeruje svojim prijateljima nego tv spotu ili oglasu, tako da to vrlo pozitivno utječe na prodaju. Također, to je besplatan način promoviranja vaše usluge tako da oduševljavanje svojih klijenata mora biti prioritet svakoj tvrtci kojoj je cilj dugoročan uspjeh.
Zaključak
- Vaša konkurencija i kupci su na internetu. Ako želite ostati konkurentni i ispred svoje konkurencije – uključite se u razgovor.
- Digitalni marketing je cjenovno puno efikasniji od tradicionalnog i nudi bolji povrat na investiciju
- Za razliku od tradicionalnog marketinga, precizan je i mjerljiv.
- Digitalni marketing vam pruža jedinstven uvid u želje, navike i ponašanje vaših kupaca.
- Pravilnim provođenjem strategije digitalnog marketinga jačate svoj brand, a samim time si i podižete cijenu