5 savjeta za bolju prilagodbu poslovanja novim okolnostima

Ako ste vlasnik poduzeća ili dio upravljačke strukture koja donosi financijske odluke, trenutna situacija na tržištu zasigurno ima velik utjecaj ne samo na donošenje odluka koje su važne za svakodnevno poslovanje, već ponekad i za sam opstanak poduzeća.

Rastuća brojka novozaraženih osoba te činjenica da su se naši životi i poslovanje u kratkom razdoblju u potpunosti promijenili, predstavljaju značajan izvor stresa brojnim financijskim stručnjacima, od kojih se u ovo nesigurno vrijeme najviše i očekuje. S obzirom na to da je novonastala situacija podjednako pogodila sve sudionike na tržištu te da smo sada više nego ikad prije postali svjesni važnosti zajedništva i potpore, odlučila sam u nastavku s vama podijeliti nekoliko ideja koje vam mogu pomoći prilikom nošenja s novim izazovima.

1. Prilagodite budžet

U novonastalim okolnostima koje značajno utječu na poslovanje, bit će neizbježno ponovno procijeniti budžet i napraviti odgovarajuće preinake. Možda ste na početku godine čak bili primorani prestati s radom, ali i u slučaju da ste nastavili s radom zasigurno prihodi nisu na razini na kojoj ste planirali rashode za ostatak poslovne godine. Ako do sada niste imali rezervni fond za izvanredne slučajeve, ovo je idealan trenutak da preraspodijelite sredstva i stvorite jedan za slučaj da ponovno dođe do ograničenja u poslovanju uslijed epidemioloških mjera. Prvi val korona krize nas je naučio da moramo razmišljati unaprijed i imati određeni „fond za sigurnost“. U njemu biste, u pravilu, trebali imati dovoljno sredstava za plaćanje barem fiksnih troškova za tri do šest mjeseci, za slučaj da u potpunosti ostanete bez prihoda u tom razdoblju. Ako niste imali takav fond, već ste posudili sredstva ili imate neplaćene obveze, neka vam otplata dugova bude prioritet jer ćete tako izbjeći i dodatni trošak plaćanja kamata. Svakako preporučujem analizu svih troškova kako biste mogli odlučiti bez kojih to izdataka poduzeće može nesmetano nastaviti s poslovanjem. Također, danas se nude razne vrste poticaja koje olakšavaju poslodavcima da barem privremeno prebrode novonastalu krizu.

2. Prihvatite tehnologiju

U ovim trenucima jedno je sigurno – svako poduzeće treba prihvatiti digitalizaciju kako bi opstalo i ostalo na tržištu. Digitalizacija ne utječe samo na vašu konkurentnost, već je postalo nemoguće uopće poslovati bez softwareskih rješenja. Upotreba odgovarajućih online alata i kreiranje medijskih sadržaja u početku može djelovati zastrašujuće, ali će u konačnici donijeti višestruke dobrobiti i omogućiti vašem poduzeću da se istakne i privuče kupce, ali i kvalitetnu radnu snagu. Pripazite da su vam sigurnost i dostupnost podataka na prvom mjestu prilikom planiranja uvođenja novih sustava. Nije svejedno na koji ćete način razmjenjivati povjerljive informacije niti koji ćete program koristiti u video komunikaciji s klijentom. Prilikom donošenja ovih odluka informirajte se i potražite savjet stručnjaka, kako biste odabrali rješenje koje najbolje odgovara vašim potrebama, ali i budžetu.

3. Budite realni i svjesni svojih snaga

Pokušajte biti što objektivniji u svom poslovanju i nemojte dozvoliti da vas trenutna situacija na tržištu obeshrabri i spriječi u ostvarivanju poslovnih ciljeva. Pripremite financijsku prognozu uzimajući u obzir povijesne financijske podatke i izvješća, ugovorene poslove za tekuću godinu te trenutne parametre karakteristične za tržište na kojem sudjelujete. Na ovaj način stvorit ćete okvirnu sliku budućnosti svog poslovanja. Usredotočite se na svoje snage i prednosti koje se prepoznaju na tržištu kako biste ne samo preživjeli ovo razdoblje već i profitirali.

4. Osmislite viziju nove budućnosti

Pod pritiskom promjena, a s ciljem povećanja konkurentnosti, mnoga poduzeća padaju u zamku kreiranja novih proizvoda i usluga bez jasnog plana. Kako biste bili spremni za nove izazove, potrebno je kreirati prvo viziju i misiju svog poduzeća, koje se ostvaruju kroz postavljanje odgovarajućih kratkoročnih i dugoročnih ciljeva. Kratkoročni ciljevi trebaju u svojoj suštini biti upravo takvi, kratkoročni i usmjereni održavanju likvidnosti poduzeća, dok se oni dugoročni odnose na planiranje budućnosti i mitigiranju svih rizika s kojim bi se poduzeće potencijalno moglo suočiti u bliskoj budućnosti. Naime, ponekad je lako pomisliti da ako smo se prilagodili trenutačnim izazovima, neizvjesnost koju ti izazovi nose, nestaje. Često se događa da nakon što smo riješili posljedice prve krize upadamo posve nespremni u iduću. Poanta uspješnog poslovanja nije u preživljavanju, već u proaktivnom djelovanju i predviđanju budućih izazova.

5. Gradite snažne odnose

Jedan od najvažnijih čimbenika uspjeha u jednom poduzeću su upravo kvalitetni međuljudski odnosi. Nažalost, trenutna kriza ima velik utjecaj na porast nezadovoljstva zaposlenika u gotovo svim industrijama. Zbog ekonomske, ali i epidemiološke situacije sve veći broj zaposlenika osjeća opću nesigurnost, strah za vlastito zdravlje i zdravlje svojih bližnjih, ali i brigu za opstanak radnih mjesta. Uz sve to, većina zaposlenika više ne radi u timovima već je primorana raditi od kuće bez kontakta uživo, što neizbježno utječe i na odnose unutar poduzeća smanjujući produktivnost, motivaciju i zadovoljstvo zaposlenika. Stoga, i u ovim trenucima, naglasak mora biti na poticanju motivacije svakog zaposlenika te pronalasku što boljih i kvalitetnijih rješenja za timski rad. Otvoren i iskren razgovor sa zaposlenicima može uvelike pomoći da se prihvate nove promjene u poduzeću te da se u konačnici doprinese općem zadovoljstvu i zaposlenika i poslodavaca.

Autorica Martina Grubeša

Financijska stručnjakinja Martina Grubeša karijeru je gradila u uspješnim revizorskim tvrtkama, a danas vodi financije Setcora, jedne od najdugovječnijih hrvatskih IT tvrtki, koja ove godine obilježava trideset godina poslovanja. Izuzev zavidnog znanja o financijama, Martinin uspjeh pokreće upornost, timski duh, vedra narav i želja za stalnim učenjem i napredovanjem.

Podijeli

Odgovori

Top