Povežite se s nama

Hi, what are you looking for?

Profitiraj.hr

Upravljanje biznisom

BCG matrica – procijenite svoj tržišni rast jednostavnim postupkom!

Kako bi tvrtka poslovala dugoročno i održivo, obvezatni je preduvjet za to strateško planiranje odnosno strateško upravljanje organizacijom. Ono podrazumijeva da organizacija ima odgovarajuću strategiju usklađenu s vanjskim uvjetima na tržištu, kao i unutarnjim postavkama organizacije, poput ljudi i ostalih resursa.

Kako bi tvrtka poslovala dugoročno i održivo, obvezatni je preduvjet za to strateško planiranje odnosno strateško upravljanje organizacijom. Ono podrazumijeva da organizacija ima odgovarajuću strategiju usklađenu s vanjskim uvjetima na tržištu, kao i unutarnjim postavkama organizacije, poput ljudi i ostalih resursa.

S obzirom na kompleksnost i brojnost faktora, menadžeri rabe brojne alate koji im omogućuju bolje razumijevanje trenutačnog stanja, a katkad i procjenu budućnosti.

Inteligentna rješenja iz Bostona

Jedan je od takvih alata svakako i tzv. BCG matrica, koju je razvila Boston Consulting Grupa 60-ih godina prošloga stoljeća. Drugi naziv koji se može rabiti jest i matrica industrijskog rasta i tržišnog udjela. Oblikuju je poslovna sposobnost i tržišna privlačnost.

– U organizacijama se BCG najviše rabi kako bi se procijenilo koliko su isplative i održive razne poslovne jedinice ili različiti proizvodi/usluge koje organizacija ima u ponudi. Ovisno o financijskim pokazateljima rasta industrije u kojima se pojedini proizvod nalazi te podatka koliki udio na tržištu zauzima proizvod, moguće je smjestiti ga u jedan od četiri kvadranta – kaže Mirna Koričan, redovita predavačica na Katedri za menadžment Zagrebačke škole ekonomije i menadžmenta.

Psi, krave, upitnici i zvijezde

Svaki dio na matrici predstavlja veličinu posla, a pozicija na matrici govori o potencijalnom uspjehu posla. Dijele se na temelju tri parametra: relativni tržišni udio – poslovna snaga i konkurentska sposobnost, tržišni rast – privlačnost neke djelatnosti i tržišta te veličina ostvarene prodaje.

Kako bi bili lakše pamtljivi, dijelovi matrice zovu se krava muzara, zvijezda, pas i upitnik ili problematično dijete.

Krave muzare lideri su na tržištima koji donose velike količine novca, ali nije ih moguće reinvestirati. Zvijezde pak imaju izniman potencijal i izniman profit, a s financijskog su aspekta samostalne jer iz vlastitih izvora financiraju razvoj.

– Kvadranti krave muzare i zvijezde bolja su solucija od kvadranata psi i upitnici. Nalazi li se npr. proizvod u kvadrantu krave muzare, možemo reći da je na spororastućem tržištu, ali da ima velik udio te stoga ne zahtijeva mnogo ulaganja za održavanje položaja, a novac s tog tržišta može se preusmjeriti na npr. proizvode ili usluge u kvadrantu zvijezde. Takvi proizvodi također imaju vodeći položaj, ali nalaze se na brzorastućem tržištu pa je potrebno kontinuirano ulaganje – kaže Koričan.

Jasan pogled na situaciju uz BCG

Upitnici su proizvodi u koje tvrtka treba ulagati jer su na tržištu koje je promjenjivo i brzorastuće, ali njihov je položaj upitan. Zanemare li se takvi proizvodi, lako će s vremenom pasti u kategoriju psa odnosno među proizvode koji nemaju tržišni udio, niti je sama industrija perspektivna.

– Izrada matrice za organizaciju u vrlo kratkom vremenu može dati jasan pogled na trenutačnu situaciju te omogućiti menadžerima da donesu odluke. Ipak, potrebno je imati na umu ograničenost analize zbog upotrebe samo dvije kategorije rasta: tržišta te tržišnog udjela – zaključuje naša sugovornica.


Napisao

Pročitajte još:

Lifestyle

Postoje određene navike i osobine koje svi vrhunski vođe imaju, od kojih je Inc.com izabrao 12 najbitnijih.

Ljudski resursi

Uvijek imajte na umu da vam je cilj postići dogovor. Svakako ne pristajte na prvu ponudu, no pazite a vaše ne u konačnici ne...

Lifestyle

Svijetu ne treba još jedan loš vođa koji negativno utječe na zaposlenike, njihovo zdravlje, klijente i tvrtku.

Lifestyle

Vi ste odgovorni za sebe i morate odlučiti kako ćete živjeti, jer ako nećete vi tada će to učiniti netko drugi za vas.

Oglasi

Medijski mali servis j.d.o.o. Sva prava pridržana.