Povežite se s nama

Hi, what are you looking for?

Profitiraj.hr

Upravljanje biznisom

BCG matrica – procijenite svoj tržišni rast jednostavnim postupkom!

Kako bi tvrtka poslovala dugoročno i održivo, obvezatni je preduvjet za to strateško planiranje odnosno strateško upravljanje organizacijom. Ono podrazumijeva da organizacija ima odgovarajuću strategiju usklađenu s vanjskim uvjetima na tržištu, kao i unutarnjim postavkama organizacije, poput ljudi i ostalih resursa.

Kako bi tvrtka poslovala dugoročno i održivo, obvezatni je preduvjet za to strateško planiranje odnosno strateško upravljanje organizacijom. Ono podrazumijeva da organizacija ima odgovarajuću strategiju usklađenu s vanjskim uvjetima na tržištu, kao i unutarnjim postavkama organizacije, poput ljudi i ostalih resursa.

S obzirom na kompleksnost i brojnost faktora, menadžeri rabe brojne alate koji im omogućuju bolje razumijevanje trenutačnog stanja, a katkad i procjenu budućnosti.

Inteligentna rješenja iz Bostona

Jedan je od takvih alata svakako i tzv. BCG matrica, koju je razvila Boston Consulting Grupa 60-ih godina prošloga stoljeća. Drugi naziv koji se može rabiti jest i matrica industrijskog rasta i tržišnog udjela. Oblikuju je poslovna sposobnost i tržišna privlačnost.

– U organizacijama se BCG najviše rabi kako bi se procijenilo koliko su isplative i održive razne poslovne jedinice ili različiti proizvodi/usluge koje organizacija ima u ponudi. Ovisno o financijskim pokazateljima rasta industrije u kojima se pojedini proizvod nalazi te podatka koliki udio na tržištu zauzima proizvod, moguće je smjestiti ga u jedan od četiri kvadranta – kaže Mirna Koričan, redovita predavačica na Katedri za menadžment Zagrebačke škole ekonomije i menadžmenta.

Psi, krave, upitnici i zvijezde

Svaki dio na matrici predstavlja veličinu posla, a pozicija na matrici govori o potencijalnom uspjehu posla. Dijele se na temelju tri parametra: relativni tržišni udio – poslovna snaga i konkurentska sposobnost, tržišni rast – privlačnost neke djelatnosti i tržišta te veličina ostvarene prodaje.

Kako bi bili lakše pamtljivi, dijelovi matrice zovu se krava muzara, zvijezda, pas i upitnik ili problematično dijete.

Krave muzare lideri su na tržištima koji donose velike količine novca, ali nije ih moguće reinvestirati. Zvijezde pak imaju izniman potencijal i izniman profit, a s financijskog su aspekta samostalne jer iz vlastitih izvora financiraju razvoj.

– Kvadranti krave muzare i zvijezde bolja su solucija od kvadranata psi i upitnici. Nalazi li se npr. proizvod u kvadrantu krave muzare, možemo reći da je na spororastućem tržištu, ali da ima velik udio te stoga ne zahtijeva mnogo ulaganja za održavanje položaja, a novac s tog tržišta može se preusmjeriti na npr. proizvode ili usluge u kvadrantu zvijezde. Takvi proizvodi također imaju vodeći položaj, ali nalaze se na brzorastućem tržištu pa je potrebno kontinuirano ulaganje – kaže Koričan.

Jasan pogled na situaciju uz BCG

Upitnici su proizvodi u koje tvrtka treba ulagati jer su na tržištu koje je promjenjivo i brzorastuće, ali njihov je položaj upitan. Zanemare li se takvi proizvodi, lako će s vremenom pasti u kategoriju psa odnosno među proizvode koji nemaju tržišni udio, niti je sama industrija perspektivna.

– Izrada matrice za organizaciju u vrlo kratkom vremenu može dati jasan pogled na trenutačnu situaciju te omogućiti menadžerima da donesu odluke. Ipak, potrebno je imati na umu ograničenost analize zbog upotrebe samo dvije kategorije rasta: tržišta te tržišnog udjela – zaključuje naša sugovornica.

Napisao

Pročitajte još:

Novosti

Slavna novinarka i voditeljica koja se od siromaštva uspela do nezamislivog bogatstva na trenutak je napustila svoju voditeljsku fotelju, na kojoj ponosno sjedi već...

Novosti

Vrijeme je da pustite mašti na volju i otkrijete najluksuznije domove slavnih!

Novosti

Forbes je svoju listu slagao razgovarajući s menadžerima, agentima i ostalim ključnim ljudima u filmskoj i glazbenoj industriji kako bi mogao složiti listu slavnih...

Novosti

Gwen Stefani, Rihanna, Jessica Simpson, Avril Lavigne, Sofia Vergara, Sienna Miller, Mary-Kate i Ashley Olsen, Eva Mendes, Kate Hudson…- možemo nabrajati u nedogled jer...

Oglasi

Medijski mali servis j.d.o.o. Sva prava pridržana.