Tim Cook je šef Applea, firme koja je zahvaljujući proizvodima poput iPhonea te iPada danas najvrijednija kompanija na svijetu. Choi Gee-Sung je prvi čovjek koreanskog koncerna Samsung Electronics, koji u međuvremenu prodaje više mobilnih telefona od bilo koje druge svjetske firme, te – što je još važnije – više smart mobilnih telefona od Applea. Radi se o moćnim ljudima koji se nalaze na čelu moćnih svjetskoh kompanija.
I tu je razlog svađi – već godinama se dvije kompanije spore pred sudovima širom svijeta. DW javlja da Apple predbacuje Samsungu bezočno kopiranje njegovih proizvoda i povredu patentnog prava. Samsung na te sudske optužbe odgovara protutužbama. U međuvremenu se tim sporom bave sudovi u deset zemalja. “Postoji lista u kojoj je nabrojano 50 takvih sudskih postupaka, ali neke od tih tužbi su podijeljene u više manjih tužbi, tako da je stvarna brojka procesa koji su u tijeku bilža 100 nego 50”, navodi Florian Müller, savjetnik koji radi za informatičke kompanije poput Microsofta i Oraclea.
Pokušaj prisilne nagodbe
On ne vjeruje da će u San Franciscu doći do nekog dogovora među šefovima Applea i Samsunga. “Na kraju su obje strane pristale na taj razgovor samo kako ne bi izgledalo kao da ne žele surađivati sa sudom. To je razgovor do kojeg je više-manje došlo pod pritiskom suda, i ja ne vjerujem da će to uroditi nekim plodom”, smatra Müller.
Apple je svoj iPhone pustio na tržište početkom 2007. Bio je to mobitel koji je promijenio dotadašnji svijet mobilne telefonije. 2010. se potom pojavio iPad. Uspjeh oba ova uređaja na tržištu je bio ogroman: dosada je Apple prodao oko 220 milijuna iPhonova i oko 70 milijuna iPadova. Sa svojom burzovnom vrijednošću od preko 500 milijardi dolara Apple je najvrijednija kompanija na svijetu.
Novi operativni sustav
Mobilnih telefona i malih tablet-kompjutera koji su se mogli uključivati u internet bilo je doduše i ranije, ali je Apple svoje uređaje opremio operativnim sustavom iOS – oni su time postali vrlo jednostavni za rukovanje i na taj način podobni za masovno tržište.
Dvije godine nakon prvog iPhonea je internetski koncern Google predstavio Android – operativni sustav koji se u principu jednostavnosti za rukovanje djelomice povodi za Appleovim iOS-om. Androidova prednost je to što se njega može instalirati usmart mobilne telefone različitih proizvođača, i to ga je u vrlo kratkom vremenu učinilo vrlo uspješnim. Prema procjenama američkog instituta za istraživanje tržišta Gartner, Android je u prvom tromjesečju ove godine imao udio na tržištu od 56 posto, nasuprot Appleu koji je kontrolirao 23 posto.
Pokojni šef Applea Steve Jobs je mrzio Android. Po njegovom je mišljenju to bila naprosto drska kopija jednog Appleovog izuma. Prema navodima Jobsovog biografa Waltera Isaacsona je legendarni konstruktor svojevremeno izjavio: “Ja ću unuištiti Android jer je to ukradeni proizvod. Da to ostvarim sam spreman pokrenuti termonuklearni rat.”
Ugrožena Appleova egzistencija
Tim Cook, koji je nakon Stevea Jobsa preuzeo rukovođenje Appleom je manje ratoboran. On mrzi sudske procese. Ali svejedno i on ustrajava na pravu Applea na svoje izume: “Mi želimo da drugi sami izumljuju svoje stvari. Ako se oko toga možemo dogovoriti, meni bi to bilo draže nego borba. Ali važno je da Apple ne otkriva nove proizvode koje svatko širom svijeta onda slobodno koristi i uzima kako hoće”, kaže Cook.
Kraj spora se međutim ipak ne vidi. Za Apple je to vrlo važna bitka – u prvom tromjesečju je Samsung prodao više smartfonova nego Apple svojih iPhonova, navode stručnjaci iz Gartner Instituta. Osim toga se smartfonovi sve više razvijaju u standarne uređaje. Samo u višoj klasi novih mobilnih telefona još postoje razlike u performansima i mogućnostima korištenja različitih uređaja. I upravo to Apple želi zaštititi. I zato se u različitim sudskim procesima najčešće radi o detaljima, malo o sličnosti u dizajnu, malo u sličnosti u programima. Ali na kraju, tako se barem nadaju u Appleu, njihovi će uređaji izgledati drugačije i drugačiji će biti osjećaj prilikom njihovog korištenja nego što je to slučaj s uređajima koje izrađuje konkurencija. A ta mogućnost razlikovanja je za Apple pitanje preživljavanja.