Utjecaj loše karizme snažan je koliko i utjecaj dobre. MojPosao donosi nekoliko loših karakteristika koje proizlaze iz karizmatičnog vodstva i kako ih možete izbjeći:
Ogledalce, ogledalce…
Lider koji može nadahnuti grupu, prenijeti viziju ili ušetati u prostoriju te odmah postati centar pažnje zaista ima sreću da mora uložiti minimalan napor u provođenju odličnih ideja. No jednako tako, karizmatični vođa može upasti u zamku šarmiranja samoga sebe.
Rješenje: Lider koji je svjestan da karizma može ‘zamagliti horizont’ svjestan je da uvijek mora učiti i analizirati, ne samo kako bi usavršio sebe već i svoju organizaciju te zaposlenike u cjelini.
Tvrtka ‘ovisnik’
Baš kao što lider može postati ovisan o vlastitoj karizmi, tvrtka može postati ovisna o lideru. Karizmatičan pojedinac privlači pažnju na sebe, ali istovremeno odvlačiti fokus s tvrtke. Posljedica? Zaposlenici su previše ovisni o liderovom liku i djelu do mjere da se ustručavaju samostalno donositi čak i manje važne odluke.
Uvjerenje da lider zna najbolje može stopirati i brojne poslovne procese jer karizmatični vođa mora odobriti svaku odluku. Osim što tvrtka gubi dragocijeno vrijeme, zaposlenici su pasivni i ne doprinose razvoju jer je ionako sve u rukama jedne osobe.
Rješenje: lider se mora zapitati koliko su njegovi zaposlenici uključeni u donošenje odluka? Donosi li ključne odluke čiju razradu prepušta zaposlenicima ili se on sam posvećuje detaljima? Je li sva odgovornost na njemu ili su pojedini zadaci u nadležnosti zaposlenika?
Zamagljeni horizont
Karizmatični ljudi vode velike tvrtke koje imaju viziju. Karizma je ta koja zaposlenike potiče da tu viziju slijede. Što je vizija veća, mora biti veća i karizma. Toliko velika, da se svaki uspjeh tvrtke automatski pripisuje karizmatičnom vođi.
Rješenje: Vrlo je razumno postaviti samome sebi ozbiljno pitanje: što bi se dogodilo s tvrtkom, ako bi je ja sutra prestao voditi jer sam iscrpljen/želim raditi nešto drugo? Ako ja donosim sve odluke, tko će mi priskočiti u pomoć ukoliko mi ponestane dobrih ideja
Osvijestite svoju ranjivost
Ako ste zaista krizmatičan vođa, morate biti svjesni da su ljudi to već prepoznali i nema potrebe da svoj utjecaj naglašavate.
Vaša karizma je produktivna dokle god je držite pod kontrolom. Imajte hrabrosti gledati na nju kako tek jednu u nizu vaših kvaliteta.
Iako je vaš utjecaj iznimno snažan, dozvolite tvrtki da izađe iz vaše sjene i posvetite se njenim objektivnim potrebama, a ne samo vašoj ulozi u njoj ili vašim ambicijama. Dozvolite zaposlenicima da preuzimaju odgovornost – vaš utjecaj zbog toga neće biti manji.