U potrazi za definicijom coworkinga u Hrvatskoj, obratili smo se najvećem takvom prostoru u Zagrebu. Wespa Spaces na Zavrtnici već se dugo pozicionira kao lider u ovom novom nekretninskom obliku prostora za rad. Tako trenutno prostor od 3500 m2 ‘udomljava’ više od 100 tvrtki i 450 aktivnih članova. Zašto se toliki broj tvrtki i pojedinaca odlučilo baš za ovaj koncept ureda?
‘Coworking je u konceptu vrlo sličan Uberu‘, objašnjava Amir Babović, suosnivač Wespa Spaces. ‘Volimo reći kako vam Uber nudi iskustvo vožnje, a Wespa iskustvo ureda i društvenih aktivnosti oko radnog mjesta. Iskustvo se od vlasništva razlikuje time što nudi više toga za manje novca – pod uvjetom da ste spremni koristiti tehnologiju i ideju dijeljenja resursa kako bi to postigli.’
Moderne, mlade i urbane tvrtke tako više cijene iskustvo, umrežavanje i fleksibilniji način rada od kritično bitnih kvadrata radnog prostora, a time u coworking prostoru poput Wespinog imaju na raspolaganju puno veći broj kvadrata dijeljenog prostra, a time i veći raspon aktivnosti i sadržaja koji su im na raspolaganju kada ih mogu i trebaju koristiti.
Tradicionalna definicija opisuje coworking kao ideju dijeljenja ekonomije, koju realizira posredstvom tehnologije kako bi poboljšao iskustvo tradicionalnog ureda za one koji su spremni na kompromis dijeljenja. Radi se čistoj promjeni paradigme s vlasništva na iskustvo usluge koji viđamo kao trend zadnjih pola desetljeća, ne samo u transportu i uredskim uslugama, već i u mnogim drugim aspektima života.
Prednosti su jednostavnost aktivacije i deaktivacije usluge, raspon dostupnih kapaciteta, pristup zajednici i znanju, kreativnost i poticajnost radne okoline, te najbitnije – oslobađanje operative korisnika od neproduktivnog posla vezanog za prostor, infrastrukturu i usluge koje ne stvaraju prihode. Odavno je postalo jasno da je firmama koje su uspješne u svom poslovanju, puno je lakše kreirati nove prihode, nego ostvariti uštede u operativi koja je često spora i neefikasna, čime odvlači fokus od glavnih aktivnosti poslovanja.
‘U suvremenim firmama je trend koristiti tekući kapital na rast poslovanja, u odnosu na ulaganje u urede, infrastrukturu i vlastitu ne-kritičnu operativu, time se coworking uklapa u taj trend, ali on se svakako odnosi i na širu kategoriju, gdje i veće firme outsourcaju tu komponentu poslovanja na specijalizirane pružatelje usluga, pogotovo u segmentu multinacionalnog poslovanja’, zaključuje Amir te nadodaje kako će i u budućnosti biti fokusirani na stvaranje zdravog radnog okruženja i zajednice koja cijeni otvorenost, proaktivnost i transparentnost.