Povežite se s nama

Hi, what are you looking for?

Profitiraj.hr

Lifestyle

Dunning-Kruger efekt – Kada previše samopouzdanja vodi u propast

Što se događa kada ne znamo koliko ne znamo? Efekt Dunning-Kruger je psihološki fenomen u kojem ljudi s niskim razinama kompetencije često imaju pretjerano visoko mišljenje o vlastitim sposobnostima. To može biti vrlo problematično u poduzetništvu, jer pretjerano samopouzdanje u vlastite sposobnosti može biti fatalno za uspjeh.

Zamislite ovo: tek ste započeli poslovanje, stvari idu dobro, brzo učite i brzo se prilagođavate. Osjećate se kao da ste snalažljivi i super produktivni, gotovo kao da znate sve što je potrebno za uspjeh. Možda vam zvuči poznato, zar ne? U tom trenutku, možda se osjećate kao da ste već ekspert u svom području, ali upravo tu leži opasnost.

Zašto je ovo opasno?

1. Nedostatak realne procjene

Kada imamo visoko mišljenje o svojim sposobnostima, skloni smo donositi brze odluke bez dovoljno razmišljanja. U poduzetništvu, brzopleti koraci mogu dovesti do loših strategija, propusta i grešaka koje bi mogli izbjeći da smo uložili malo više vremena u razmišljanje i procjenu situacije. Nedostatak realne procjene često nas sprječava da vidimo potencijalne opasnosti ,koje su očite onim iskusnijima.

2. Neprihvaćanje savjeta

Ako mislimo da znamo sve, teško ćemo prihvatiti savjete drugih ljudi, pa čak i onih iskusnijih. To može biti velika pogreška jer iskusniji od nas često imaju dragocjeno znanje koje nam može pomoći da brže dođemo do cilja i izbjegnemo početničke greške. Neprihvaćanje tih savjeta može nas odvesti u pogrešnom smjeru, čak i ako imamo najbolju namjeru.

3. Prema vani izgledate kao profesionalac, ali u stvarnosti ste početnik

Jedan od najvećih problema efekta Dunning-Kruger u poduzetništvu je to što prema vani možemo izgledati kao profesionalci, dok u stvarnosti nismo ni blizu takvog statusa. U industrijama koje se brzo mijenjaju ili zahtijevaju specifične vještine, ovaj nesrazmjer između vanjskog dojma i stvarne stručnosti može imati ozbiljne posljedice. Klijenti, partneri i investitori brzo će prepoznati razliku i, najvjerojatnije, povući se.

Kako prepoznati Dunning-Kruger efekt i izbjeći njegove zamke?

1. Traženje mentora

Ako ste novi u industriji, najvažnija stvar koju možete učiniti je potražiti mentora – nekoga tko je iskusniji od vas i tko je već prošao kroz slične izazove. Mentor može ponuditi vrijedne uvide, upozoriti vas na moguće zamke i pomoći vam da brže napredujete. Bez mentora, postoji velika šansa da ćete napraviti nepotrebne pogreške koje bi iskusna osoba već znala izbjeći.

2. Priznajte kada nešto ne znate

Umjesto da pokušavate sve sami istraživati i improvizirati, budite iskreni prema sebi i priznajte kada nešto ne znate. Nijedna osoba ne može znati sve, a snaga poduzetnika leži u sposobnosti da prepozna vlastite slabosti i potraži pomoć. U konačnici, priznanje vlastite nesigurnosti može vas ojačati i pomoći vam da učite i rastete.

3. Postavljajte pitanja 

Ne bojte se pitati. Ponekad je najveći znak mudrosti upravo priznanje da nešto ne znate. Postavljanjem pitanja i aktivnim učenjem od drugih, stječete dragocjeno znanje koje će vam pomoći da izbjegnete početničke greške. Pitanja nisu znak nesposobnosti, već znak da ste spremni rasti i učiti.

Previše samopouzdanja može biti opasno, a efekt Dunning-Kruger u poduzetništvu pokazuje zašto. Iako je važno vjerovati u svoje sposobnosti, još je važnije imati realnu procjenu svojih vještina i biti spreman učiti od drugih. Prava mudrost u poduzetništvu ne leži u tome da “znate sve”, već u sposobnosti da prepoznate kada trebate nešto naučiti i kada je bolje pitati. Uspješni poduzetnici nisu uvijek oni koji znaju odgovore na sve – to su oni koji znaju kada i gdje potražiti prave odgovore.


Napisao

Diplomirana novinarka s golemim iskustvom u digitalnom marketingu, copywritingu i PR-u. Od terenskih novinarskih početaka do agencijskih brainstorming sesija - priče su moj svijet, a storytelling mi je strast.

Marketing i prodaja

Ako ste mislili da su najbolje cijene i najbolja vrijednost ono što klijente najviše privlači, pogriješili ste – to je na dnu liste prioriteta.

Marketing i prodaja

Odgovor na pitanje kako napisati dobar naslov koji prodaje, kao i veliki značaj koji naslovi imaju u svijetu marketinga, temelji se na psihologiji čovjeka.

Komunikacija

Ako nešto možete učiniti, ili sanjate o tome da to učinite – započnite. Smjelost ima u sebi genijalnost, moć i magiju. Suvremena psihologija je...

Financije

Sve više štediša rješenje pronalazi u fizičkom investicijskom zlatu namijenjenom dugoročnoj štednji i ulaganju.

Oglasi

Medijski mali servis j.d.o.o. Sva prava pridržana.