Upravljanje financijama nezaobilazno je u gotovo svim važnim životnim događajima, a financijska pismenost preduvjet je, kako životne financijske sigurnosti, tako i uspješnog poslovanja. Kad još tome dodamo i činjenicu da se nalazimo usred povijesno visoke inflacije te da su gospodarstvo zahvatile posljedice energetske krize, svima nam je u cilju što učinkovitije upravljanje financijama.
Činjenicu da građani postaju sve više svjesni nužnosti financijske pismenosti i poznavanja financijskih pojmova potvrđuje i nedavno provedeno Hanfino istraživanje. Rezultati su pokazali da je financijska pismenost mladih građana u Hrvatskoj porasla za 6 postotnih bodova u usporedbi s podacima OECD-a iz 2019. godine kada je prosječna ocjena financijske pismenosti građana Hrvatske iznosila 59 posto. Ohrabrujući su i rezultati istraživanja Ekonomskog fakulteta koji pokazuju da gotovo 80 posto studenata želi poboljšati svoja financijska znanja, a i istraživanje Eurobarometra pokazuje da da većina Europljana – uključujući i Hrvate – koristi aplikaciju za mobilno bankarstvo.
Raste zanimanje za temu financijske pismenosti
Sva ova istraživanja pokazatelj su pozitivnog trenda i rastućeg zanimanja za temu financijske pismenosti, ali i potrebe za edukacijom o tome kako odgovorno upravljati novcem, kako štedjeti i u što ulagati te na koji način što prije postati financijski samostalan. Uslijed digitalizacije koju je pandemija koronavirusa dodatno ubrzala, prisutno je sve više novih financijskih proizvoda i usluga na tržištu koje svakim danom postaje sve dinamičnije. Kontinuirano financijsko opismenjavanje je naprosto imperativ vremena koje nam na svakom koraku nudi brojne načine plaćanja, olakšane kupovine, brzih online kredita, novih prilika za ulaganje i štednju.
Sa sve većom razinom digitalizacije i širokom lepezom digitalnih proizvoda sve je važnije poznavati osnove financija jer su nam digitalni financijski proizvodi dostupni na dohvat ruke i u svakom trenutku, a rano razvijanje financijske pismenosti posebno će koristiti mladima. Čini se da se oni danas sve više okreću poduzetništvu i pokreću poslove iz svojih domova preko pametnih telefona i društvenih mreža pa je logično za pretpostaviti da će se puno prije i u većoj mjeri susretati s različitim financijskim obvezama nego što je to bio slučaj s generacijama prije njih.
Financijsko obrazovanje građana
Potrebu za financijskim opismenjivanjem već dugo prate financijske institucije, banke i osiguravajuća društva te se izravno uključuju u financijsko obrazovanje građana kako bi im olakšali donošenje odgovornih i informiranih odluka vezanih za financije.
„Addiko banka strateški se opredijelila za brigu o financijskoj pismenosti građana, naročito djece i mladih, jer kao financijska institucija odjećamo se odgovornima podijeliti svoje znanje s društvom u kojem poslujemo. Ponosni smo na projekte „Zašto ovo nismo učili školi“za sve građane, „Upoznaj svoje poslovanje“ za mikro, male i srednje poduzetnike, ali i na edukativne radionice za osnovnoškolce tijekom 2022. godine. Omogućili smo i tiskanje udžbenika „Novac i ja“ koji su donirani u čak 65 osnovnih škola te ćemo i u budućnosti nastaviti kontinuirano raditi na financijskom opismenjivanju građana. Tako je posljednji u nizu pothvata kojima se promiče financijska pismenost nastao u suradnji s Prirodoslovno-matematičkim fakultetom u Zagrebu koji će izraditi pripremne materijale iz područja financijske pismenosti za nastavu matematike, a rezultati projekta bit će predstavljeni javnosti u veljači sljedeće godine“, istaknula je Katarina Kantolić, menadžerica Korporativnih komunikacija Addiko banke.