Povežite se s nama

Hi, what are you looking for?

Profitiraj.hr

Edukacija

Financijski pokazatelji – pokazatelji likvidnosti

Da li ste se ikad pitali čemu služe svi ti pokazatelji s kojima barataju bankari i konzultanti jer Vam se vjerojatno čini da samo pričaju bez smisla i cilja.

Da li ste se ikad pitali čemu služe svi ti pokazatelji s kojima barataju bankari i konzultanti jer Vam se vjerojatno čini da samo pričaju bez smisla i cilja.

Ipak situacija nije takva jer su financijski pokazatelji, u koje spadaju i pokazatelji likvidnosti, izrazito bitan faktor koji kroz brojke preslikava stanje određenog društva. Navedeno bi mogli usporediti s krvnom slikom čovjeka, samo što umjesto krvnih stanica kod pravnih osoba brojimo financijske pokazatelje.

Što je likvidnost?

U literaturi postoji nekoliko definicija likvidnosti. Najčešće se likvidnost definira kao sposobnost da se sredstvo iz nekog oblika pretvori u novac. Prema drugoj definiciji likvidnost je u novcu iskazana snaga raspolaganja dobrima i uslugama.  Može se općenito zaključiti da je likvidnost svojstvo sredstava (imovine) koji se mogu pretvoriti u gotovinu dostatnu za pokriće preuzetih obveza. Ako poduzeće nije likvidno ono posluje sa poteškoćama i nema dovoljno sredstava za nabavu sirovina, materijala, za isplatu plaća i pokrivanje drugih obveza. Važno je uočiti razliku između likvidnosti i solventnosti. Solventnost je sposobnost podmirivanja dospjelih obveza te kratkoročni aspekt likvidnosti poslovanja.

Kako bi protumačili sposobnosti društva za plaćanje, u praksi su prihvaćeni koeficijenti likvidnosti koje navodimo u nastavku.

Koeficijent tekuće likvidnosti (current ratio)

Koeficijent tekuće likvidnosti = Kratkotrajna imovina / Kratkoročne obveze

Pokazuje nam omjer kratkotrajne imovine i kratkoročnih obveza, a trebao bi biti 2 ili više, a to znači da poduzeće ima dvostruko više gotovine, potraživanja i zaliha nego što su kratkoročne obveze koje dolaze na naplatu.

Prema gruboj procjeni smatra se da je omjer kratkoročne imovine i kratkoročnih obveza od 2:1 optimalan za većinu poduzeća, jer pruža dovoljnu zaštitu pokriću kratkoročnih obveza. Znači ako je vrijednost obrtnih sredstava veća od vrijednosti tekućih obveza velika je vjerojatnost da će dospjele obveze biti plaćene.

Ako poduzeće ima brz obrt zaliha i može naplatiti svoju realizaciju bez problema, prihvatljivi odnos tekućih sredstava i tekućih obveza može biti i niži. Ako je pokazatelj značajno manji od industrijskog prosjeka (konkurencije) to implicira mogućnost da poduzeće ostane bez sredstava za podmirenje kratkoročnih obveza, a ako je ovaj pokazatelj značajno viši od prosjeka industrije može značiti da poduzeće ne koristi efikasno svoja sredstva.

Problem ovog koncepta sastoji se u činjenici da pokazatelj tekuće likvidnosti mjeri u biti statičko stanje, te ne uzima u obzir činjenicu da potraživanja mogu biti nenaplativa ili zalihe nekurentne.

Koeficijent ubrzane likvidnosti (quick ratio)

Koeficijent ubrzane likvidnosti = Novac + Potraživanja / Kratkoročne obveze

Koeficijent koji iz jednadžbe izbacuje zalihe kao nelikvidni dio kratkotrajne imovine. Trebao bi biti veći od 1, što znači da kratkoročne obveze ne bi smjele biti veće od kratkotrajne imovine umanjene za zalihe.

Kao što smo napomenuli, ovaj pokazatelj izuzima zalihe iz izračuna i stoga je precizniji kao mjerilo likvidnosti.  Za ocjenu se uzimaju sredstva iz kojih se može očekivati relativno sigurna gotovina. Ako je pokazatelj visok, znači da je potrebno unaprijediti upravljanje gotovinom radi smanjenja (viška) gotovine, pooštriti kreditnu politiku ili smanjiti kratkotrajnu u korist dugotrajne imovine.

Koeficijent trenutne likvidnosti (cash ratio) pokazuje kolika je pokrivenost kratkoročnih obveza likvidnom kratkotrajnom imovinom, tj. novčanim sredstvima. Smatra se da ovaj koeficijent ne bi trebao biti manji od 0,10.

Koeficijent trenutne likvidnosti = Novac / Kratkoročne obveze

Zaključak

Pokazatelji nam mogu pomoći pri razumijevanju financijskog stanja u poduzeću, ali nikako ne bi smjeli prihvatiti norme pokazatelja kao definitivni dokaz uspješnosti poslovanja. Pokazatelji kao apsolutne vrijednosti ne mogu nam puno pomoći. Postoje brojna istraživanja iz prakse koja su pokazala da vrijednosti pokazatelja ovise o djelatnosti, ali i okruženju u kojem poduzeće djeluje.

Iako bi mogli zaključiti da se tradicionalni standardi financiranja u većini slučajeva ne mogu uvažiti, pokazatelji nam mogu dati dobru sliku o uspješnosti poduzeća u usporedbi sa konkurencijom ili pokazati nam smjer odnosno trend kretanja likvidnosti kroz određeni period. Također, budite sigurni da dobri kupci ili banke neće raditi s Vašim društvom ako su Vam pokazatelji likvidnosti loši.

Tekst je u suradnji s portalom www.profitiraj.hr/beta pripremio Cinotti Revizija/Savjetovanje/Računovodstvo


Napisao

Pročitajte još:

Lifestyle

Postoje određene navike i osobine koje svi vrhunski vođe imaju, od kojih je Inc.com izabrao 12 najbitnijih.

Lifestyle

Vi ste odgovorni za sebe i morate odlučiti kako ćete živjeti, jer ako nećete vi tada će to učiniti netko drugi za vas.

Lifestyle

Blog Lifehack tvrdi da su ljudi koji piju kavu uspješniji.

Lifestyle

Uspješni ljudi znaju iskoristiti svoje vrijeme i ustaju rano. Ne zato što to rade svi uspješni ljudi, nego zato što je to mudro.

Oglasi

Medijski mali servis j.d.o.o. Sva prava pridržana.