Nedostatak radne snage i visoka cijena rada ključni su izazovi koje se nalaze pred kompanijama, a rast cijene rada utječe na preseljenje proizvodnje pojedinih industrija primjerice iz zapadne i južne Europe u druge regije u kojima su troškovi rada bitno niži. Pokazalo je to istraživanje konzultantske kuće Horváth provedeno među top menadžmentom kompanija iz 19 zemalja svijeta (većinom stacioniranih u Europi) i 13 različitih industrija, od kojih većina ostvaruje godišnji prihod od milijardu eura ili više, te zapošljava više od 1000 ljudi. Ispitanici predviđaju rast cijene rada u prosjeku za 7,5 posto.
Pred kompanijama je transformacija potaknuta ubrzanom digitalizacijom, postizanjem održivosti i u konačnici profitabilnosti poslovanja, no ispitani menadžeri se slažu da dugoročno uspješno poslovanje kompanija ovisi primarno o upravljanju ljudskim resursima. Ispitanici su prepoznali važnost ulaganja u prepoznatljivost poslodavca na tržištu rada, ali i korporativnu kulturu kao presudne faktore za privlačenje novih zaposlenika i zadržavanje postojećih.
“Sve će se više kompanije suočavati s nedostatkom kvalificirane radne snage, što je rezultat implementacije novih tehnoloških rješenja u poslovne procese s jedne strane i odlaska “baby boomer” generacije s tržišta rada s druge strane. S obzirom na visoku cijenu rada, istraživanje je pokazalo da trećina kompanija koja se bavi proizvodnjom, zbog visoke cijene rada planira smanjiti broj radnika u Zapadnoj i Južnoj Europi, a povećati ga u regijama gdje je cijena rada niža. Također, poslodavci su kao vodeće teme naveli i uvođenje novih modela suradnje unutar poslovnih procesa, fleksibilnost u radu i učenje novih vještina”, objasnila je Maria Boldor iz konzultantske kuće Horváth.
Očekuje se da će kompanije nastaviti jačati lokalizaciju svoje proizvodnje zbog geopolitičkih napetosti, a posebno se lokalizacija proizvodnje očekuje u automobilskoj industriji, koja još uvijek osjeća posljedice pandemije.
Svi ispitanici su izdvojili digitalizaciju i kibernetičku sigurnost kao važne teme, no vidljivo je da njihov značaj opada, s obzirom da su većim dijelom kompanije posljednjih godina značajno ulagale u kibernetičku sigurnost, pa je i broj uspješno prevedenih cyber-napada, tvrde ispitani, u padu.