Sve se češće šapuće – kriza će trajati godinama!
Posljednjih mjeseci novinske stupce su punilo je Deloitteovo o „pesimističnim hrvatskim poduzetnicima” koji imaju najmanje optimizma u cijeloj regiji. Ovo istraživanje dalo je slične rezultate, optimizam se i dalje nalazi samo u tragovima.
Kada se radi o očekivanjima ispitanika vezanim za budućnost, polovica ispitanika smatra kako će kriza trajati još godinu do dvije, dok je 43% ispitanika pesimističnije i smatra da će kriza trajati još više od dvije godine. Optimista koji smatraju kako će kriza završiti ove godine je svega 7%.
Kome je čaša puna?
Optimizam ipak vlada u određenim skupinama. Tako mlađi, a pogotovo visokoobrazovani ispitanici, imaju značajno vedrije prognoze budućnosti. Tek jedna trećina mlađe populacije smatra kako će kriza trajati više od dvije godine, a tek 17 posto mlađih ispitanika zaključit će da će im iduće godine biti lošije nego ove.
Dežurni pesimisti su zaposlenici hrvatskih institucija i kompanija u državnom vlasništvu. Zlobnici bi zaključili kako oni imaju manje posla, pa tako i više vremena da zdvajaju nad svojom sudbinom. Brojke pak govore kao njih 51 posto krizu vidi kao dugoročno stanje. Njihov strah može se shvatiti, jer sve češće njihove se šefove razvlači po naslovnicama, a nad glavama im vise afere za koje vjerojatno nisu niti znali.
Povišice? Baš i ne…
70 posto ispitanika ne očekuje povišice a 63 posto ih ne očekuje ni napredak u karijeri u ovoj godini. Vezano uz ovakva predviđanja, Hrvati se teže odlučuju na kredite. Tako polovica ispitanika do 30 godina nema dugovanja, a 63 posto svih ispitanika ne namjerava dizati kredite u 2010. godini. Ove brojke sigurno će baciti u očaj građevince, ali možda ih i primoraju da cijene prilagode situaciji na tržištu.
Kraj priče o krizi trebalo bi zaključiti optimističnim tonovima. Pa tako 5 posto ispitanika smatra kako gospodarske krize u njihovoj kompaniji neće ni biti, a egzotičnih 2 posto izjavilo je kako je kriza imala pozitivan učinak na njihovo poslovanje te oni sada posluju još bolje!