Godina dana zajedničke suradnje prilika je za razmjenu poklona. Poklon je najčešće znak pažnje i lijepa gesta, ali u poslovnom svijetu često puta znači nastavak uspješne suradnje ili početak buduće. Darivanje je odavno dio poslovne kulture. Osim za vrijeme božićnih i novogodišnjih blagdana darovi se uručuju i prilikom sklapanja novih poslova, što je postao i hrvatski ritual.
Darivanje – 30 posto kao poslovni rashod
Darivanje poslovnih partnera tretira se kao trošak reprezentacije, što znači da se 30 posto priznaje kao poslovni rashod. Izdaci za promidžbene svrhe u potpunosti se tretiraju kao rashod pa i ne čudi da su poduzetnici skloniji davati darove upravo u svrhu reklamiranja.
Poslovni pokloni dio su kulture, a u nekim zemljama i dio običaja. Vrlo često odabirom poklona utječemo na formiranje i održavanje uspješnih poslovnih odnosa. Kad se radi o darivanju poslovnih partnera iz inozemstva, pokloni trebaju biti prikladni s obzirom na određene kulturne običaje i tradiciju. Važno je ostati upamćen po jedinstvenom pristupu i načinu na koji se obraćate poslovnim partnerima.
Osamdeset i jedan posto tvrtki u Hrvatskoj primjenjuje praksu darivanja klijenata i poslovnih partnera. Nešto više od polovice daruje vlastite zaposlenike, a 61 posto tvrtki daruje djecu zaposlenika.
Klijentima promotivni materijali, zaposlenicima novac
Kada je riječ o vrsti darova klijentima, velikom većinom prevladavaju promotivni materijali (olovke, rokovnici, šalice) s logotipom tvrtke. Slijede prehrambeni proizvodi i razna pića te modni dodaci i odjevni predmeti. Zaposlenicima, tvrtke uglavnom daruju novac, a djeci zaposlenika igračke i knjige.
Ispitivanje je također pokazalo da se vrijednost tih darova većinom kreće prosječno između sto i petsto kuna.
Većina tvrtki, njih 77 posto, daruje sve zaposlenike, 15 posto tvrtki samo najuspješnije, a njih 3 posto daruje samo menadžment.
Online istraživanje provedeno je u periodu od 14. do 20. listopada 2010., na uzorku od 393 ispitanika.