Što se događa ako kompanija ne uspije zadovoljiti kriterije iz IPPC direktive?
Ako kompanije ili bolje reći pogoni ne uspiju zadovoljiti zadane kriterije, u konačnici prestaju s radom. Međutim, postoji mogućnost usklađivanja te dobivanja rokova u kojim se postrojenja mogu uskladiti sa zahtjevima IPPC direktive.
Koji su rokovi za zadovoljavanje kriterija?
Opći je rok ulazak Hrvatske u Europsku uniju. Za pogone koji su ušli u pregovore u tom području okolišnog zakonodavstva dani su individualni rokovi i poslije ulaska u EU, koji su definirani zavisno od pogona do pogona i problematike koju treba rješavati. Bez obzira na to ima li postrojenje dogovoreni rok za usklađivanje ili ne, ono do ulaska Hrvatske u EU mora imati okolišnu dozvolu prema IPPC direktivi, s time da će postrojenja koja su bila uključena u pregovore u dozvoli imati navedene prijelazne rokove u skladu s pregovorima.
Predstavljaju li IPPC direktive dodatno financijsko opterećenje kompanijama u krizna vremena ili je to nužni tehnološki iskorak koji se mora napraviti prije ili poslije?
Naravno, iako najbolje raspoložive tehnike (NRT) s kojima barata IPPC direktiva nisu samo mjere investicijskog karaktera, tj. novi uređaji i oprema, nego i velik broj mjera radnog i organizacijskog karaktera ili tzv. dobre prakse u radu, koja ne moraju nužno zahtijevati velika sredstva za usklađivanje jer se uvode kod već postojeće opreme. U svakom slučaju, to sigurno predstavlja i obavezu i nužan tehnološki iskorak.
Pojasnite nam način izbora BAT-ova za neku kompaniju.
BAT ili najbolja raspoloživa tehnika (NRT) na kojoj se temelji IPPC direktiva jest najučinkovitija tehnika ili mjera kojom se sprečavaju emisije u okoliš, a koja je i ekonomski izvodiva ili isplativa za prosječno postrojenje. Za izbor NRT postoji niz sektorskih dokumenata za različita područja industrije, poznatih pod nazivom referentni dokumenti za izbor najboljih raspoloživih tehnika (eng. BREFs), koje objavljuje Europska unija. Izbor ili provjera usklađenosti s NRT-om za postojeća postrojenja provodi se prema tim dokumentima.
Koliko je kompanija u Hrvatskoj obvezno uvesti IPPC direktive?
Prema sadašnjim procjenama, oko 200 postojećih pogona obvezno je postupiti prema IPPC direktivi te ishoditi ujedinjene uvjeta zaštite okoliša, što je hrvatski ekvivalent za okolišnu dozvolu po IPPC direktivi.
Kada predviđate da će vaše ministarstvo zgotoviti taj posao?
Ministarstvo će se nastojati držati rokova dogovorenih s EU, što će predstavljati znatan napor za Hrvatsku s obzirom na problem administrativnih kapaciteta potrebnih za taj posao.
IPPC (kao primjerice ISO standardi) postaju propisana norma na tržištu EU. Hoće li se Hrvatske kompanije koje nemaju zadovoljene IPPC kriterije uopće moći natjecati na tržištu EU?
Postrojenja koja su obveznici IPPC direktive, a nisu zadovoljila kriterije, neće moći raditi.