Budući da nemožete sve napraviti sami, neke stvari morate podučiti i prenijeti na vaše kolege i zaposlenike.
Većini je poznata fraza: onaj tko ne zna, naučit će! Ironično, to je razgovor koji stvara disfunkciju u poslovanju. Tako često vršitelji zapnu raditi i raditi zato jer ne znaju kako svoje vještine i znanje podučiti i prepustiti drugima. Talentirani ljudi završe s prekobrojnim zadacima, a tvrtka pati od neučinkovitosti.
No, to ne znači da najbolji izvođači ne mogu podučiti druge. Zapravo, uglavnom nikada nisu naučili kako podučiti ili dati osnovne procese za slijediti.
Inc. donosi učinkovit proces od pet koraka za naučiti bilo koga bilo što.
1. Stvoriti jasan kurikulum
Često ljudi odustanu od poduke i prije nego počnu jer nemaju jasan plan. Uspješna nastava zahtjeva strukturiran sadržaj s jasnim cilevima i prekretnicama. Započnite sustavnim ocrtavanjem procesa koji želite podučiti, podijeliti. Važno je zadržati jednostavan jezik, ne komplicirati. Razmislite i zabilježite približno vrijeme koje mislite da će trebati vašem ”učeniku” da shvati i savlada svaki proces. Pokažite kako ste vi svladali istu prepreku i stekli znanje za svaki korak, koji podučavate. Raspravljajte o tematici da se uvjerite kako su zaposlenici shvatili problematiku.
2. Neka materija bude bitna
Jedino što je gore od toga da učite nekoga bez materijala za učenje, je baviti se materijalima koji su nepotpuni, nejasni ili besmisleni. Najbolji način da ubrzate učenje je stvoriti detaljne dokumente, video ili slike koje pokazuju točno što u kojem procesu treba činiti. Odvojite vrijeme i potrudite se oko detalja za svaki korak, logičnim slijedom, s primjerima i natuknicama. Neka sadržaj bude jasan i zanimljiv. Tako ćete si uštediti vrijeme kasnije jer će vaš učenik vjerojatno uzeti proaktivniji pristup umjesto da čeka informacije koje ćete mu vi usmeno prenijeti. Isto tako, dobit ćete dodatnu korist ako budete u mogućnosti koristiti isti materijal ponovno u budućnosti s novim ”polaznicima”.
3. Predstavite se sa svrhom i strašću
Cijela ideja iza podučavanja je osigurati da se vaš ”učenik” nastavi baviti onime što ga podučavate, da nastavi svoje proaktivno istraživanje na tu temu. Kako bi to ostvarili morate biti oduševljeni temom koju podučavate. Jer ako vas nije briga, zašto bi bilo briga vaše ”učenike”, zaposlenike? Budite organizirani, specifični i eksplicitni o tome što mogu očekivati da će naučiti, i zašto je to korisno za sve koji su uključeni. Najvažnije je da cijeli proces bude zabavan.
4. Neka učenici ‘vode’ učenje
Ljudi lako gube interes, lako ih se omete i često teško zadrže informaciju pa je stoga važno pronaći kreativne načine kako bi učenje bilo interaktivno s učenicima ”za volanom”. Dajte im vježbe koje ih potiču da postavljaju pitanja i demonstriraju zadatke, kako bi apsorbirali materijal na smislen način. Pomozite im da budu pametni. Postavite ih da uče jedni druge, kako napreduju. To će ih navesti da proaktivno popunjavaju praznine i povećavaju svijest dok uče.
5. Ponavljanje i odgovor
Samo zato što je materijal predstavljen, a rasprava obavljena ne znači da je vaš posao ”učitelja” završen. Morate provesti učenika kroz stvarni proces i pomoći mu pri prilagodbi na tom putu. Osigurajte mogućnosti gdje će učenik moći obaviti zadatak u realnom vremenu, uvjerite se da je zadatak postavljen tako da učenik i u slučaju neuspjeha ništa važno neće dovesti u opasnost. Budući da često više možemo saznati iz neuspjeha, osigurajte česte specifične povratne informacije začinjene ohrabrenjima i pohvalama. Pomozite učeniku da postavi određene ciljeve i da ih ostvari, kako bi stekao povjerenje. Nekon što se vaš učenik može sam ispraviti, dopustite mu ili joj da se osamostali kako bi vi mogli steći neko drugo znanje sa svojim novo stečenim slobodnim vremenom.