Zašto uopće otpuštamo zaposlenika? Tri su objektivna razloga
1. Nekompetentnost – nemogućnost obavljanja zadanih mu zadataka
2. Prazan hod – nedovoljan opseg posla za radno mjesto, plaća pojedinca nije ekonomski opravdana.
3. Eksterni utjecaji – ekonomski faktori izvan moći kompanije. Recesija, zasićenje tržišta, superiorniji proizvodi ili usluge…
Najbolja taktika je – imati spremne sve točke sastanka s zaposlenikom. Tko preuzima njegov posao, ima li godišnjeg (ako da, hoće li ga koristiti ili će mu se godišnji isplatiti) postoje li neka potraživanja ili dugovanja prema zaposleniku.
Tehnički detalji
Službeni mobitel, automobil, laptop, ostala zadužena oprema treba biti popisana i vraćena.
Posebno treba voditi računa o – poslovnom e-mailu, ključevima, poslovnim karticama (gorivo, kreditna…) šiframa i korisničkim imenom za pristup serveru, datotekama.
Razgovor
Zaposlenika pozovite u svoj ured ili neko drugo mjesto gdje možete neometano razgovarati. Ukoliko je moguće, sa sobom imajte svjedoka razgovora – osobu iz odjela ljudskih potencijala ili zaduženu za plaće i isplate. Ako je vaša kompanija manja vodite računa o tome da uz vas sjedi netko koga otpušteni zaposlenik cijeni ili je u dobrim odnosima s njim. Svakako izbjegnite osobe koje nisu u dobrom odnosu sa zaposlenikom – ne želite poslovnu odluku svesti na osobnu razinu.
Zaposleniku jasno dajte do znanja kako je otkaz nužna poslovna odluka, te kako se njegov/njen dosadašnji rad i zalaganje cijene. Ukoliko ste u mogućnosti ponuditi neku vrstu otpremnine (iako to u Hrvatskoj nije zaživjelo kao običaj u sporazumnim raskidima ugovora) – to može biti lijepa gesta. Najbolje je organizirati da otkazni rok kreće istog dana.
Sastanak trebate voditi odlučno, ne smije biti prekratak, jer bi time zaposleniku mogli dati do znanja da nije važan. S druge strane takav razgovor ionako ne treba pretjerano razvlačiti – pa prema gornjim točkama koje trebate proći nađite pravu mjeru.