Slane grickalice su jedna od najomiljenijih razbibriga koje su najtraženije upravo u vrijeme velikih sportskih natjecanja. Uoči nastupajućeg europskog prvenstva u nogometu odlučili smo istražiti kakvi su stavovi kada je riječ o konzumaciji ovih popularnih proizvoda.
Kategorija slanih grickalica prema Nielsenovoj klasifikaciji obuhvaća čips od krumpira (uključujući i onaj u obliku štapića), flipseve (ekstrudirane grickalice), čips od kukuruza (uključujući tortilje), krekere, kokice, štapiće, perece, krušne štapiće, orašaste plodove te sjemenke.
Analiza prodajnih rezultata, koja obuhvaća godišnje razdoblje travanj 2015. – ožujak 2016. u usporedbi s prethodnih 12 mjeseci (MAT period), ukazuje na stabilnost kategorije jer je količinska prodaja smanjena za gotovo neprimjetnih 0,1% na ukupno prodanih 12.437 tona, dok je vrijednosna prodaja istodobno porasla za 1,1% i iznosi nešto više od 584 milijuna kuna.
Vodeći proizvođači u kategoriji slanih grickalica su (abecednim redom): Bobi snacks (Bobi), Franck (Čipi čips, Franck, Kroki kroket, Tip top, My Chips), Koestlin (Koestlin, Saltas), Podravka (Kviki) i Štark (Chipsos, Smoki, Prima). Trgovačke robne marke zajedno imaju 38% količinskog udjela u ovoj kategoriji.
Upitani koliko često jedu grickalice:
- najveći broj ispitanika (30,5%) odgovara da ih konzumira nekoliko puta mjesečno.
- Vrlo slične udjele imaju odgovori “Samo u posebnim prigodama (utakmica, rođendan, zabava…) s 24,9% i
- “Nekoliko puta tjedno” s 24,7% udjela.
Da ne jedu grickalice kaže 14,7% ispitanika, a onih koji ovu kategoriju konzumiraju svakodnevno ima 5,2%. Čips je dosta uvjerljivo na prvom mjestu omiljenih vrsta grickalica koji kao svoj prvi izbor ističe 36,1% konzumenata kategorije.
Upola manje udjela (18,8%) od čipsa ima kikiriki, a potom s manjim udjelima dolaze: flips (9,2%), štapići (9,1%), kokice (8,9%), sjemenke bundeve (6,7%), krekeri (4,1%), indijski oraščići (3,5%), pistacije (2%) i sjemenke suncokreta s 1,7% udjela.
Nikakvih iznenađujućih odgovora nije bilo na pitanje gdje se najčešće kupuju slane grickalice jer čak 98,1% konzumenata ovu kategoriju kupuje u trgovini.
S minimalnim udjelima tu su još i kupnja na benzinskim postajama s 1,1%, na kiosku s 0,4%, na štandovima s 0,2% i u kinu s također 0,2%.
Kada je riječ o okusu čipsa, kao najpopularnije vrste slanih grickalica, paprika je najomiljeniji okus koji preferira 45% konzumenata, a nije tako daleko niti slani (regular) koji ima 37,1%.
Daleko je manje popularan čips s okusom sira koji ima 9,8% udjela, a zatim dolaze pikantni (4%), s aromom jogurta (2,8%), s aromom suhomesnatih proizvoda (1%) i s aromom kečapa (0,3%).
Željeli smo vidjeti i paze li potrošači na zdravstveni aspekt kupujući grickalice s manjim udjelom soli, masnoća i sl.
Dobiveni odgovori pokazuju da dvije trećine njih (66,3%) ne obraćaju pažnju na taj aspekt kod kupnje, dok jedna trećina njih (33,7%) ipak pazi na sastav grickalica koje konzumira.
Istraživanje su proveli magazin Ja TRGOVAC i agencija Hendal tijekom travnja 2016. godine na nacionalno reprezentativnom uzorku od 400 građana Republike Hrvatske starijih od 15 godina.
Tijekom istraživanja provedena je stratifikacija po šest regija i četiri veličine naselja uz metodu slučajnog odabira kućanstva i ispitanika unutar pojedinog kućanstva pri čemu je uzorak stanovništva uravnotežen prema spolu, dobi i obrazovnom statusu ispitanika.
Izvor: Ja Trgovac