Poslovni plan koristan je ponajprije poduzetniku – da realno procijeni visinu ulaganja, potrebe za ljudskim resursima i analizira isplativost projekta. Budućnost tvrtke mnogo je izvjesnija ako je poslovni plan izrađen kvalitetno i realistično.
Od početka do kraja
Kada projekt počne, uz dobar poslovni plan bit će lakše pratiti realizaciju i korigirati ono što možda krene u smjeru različitom od planiranog. Dakle, riječ je o višestruko korisnom dokumentu – za planiranje i praćenje projekta, za dobivanje kredita i privlačenje ulagača.
Poslovni plan polazi od definiranja projekta i ciljnog tržišta. Koji proizvod nudimo i kojim potencijalnim kupcima? Ne biste vjerovali koliko poduzetnika ne zna jasno odgovoriti na ta pitanja.
Objektivan i optimističan
Kada znamo što i kome nudimo, treba napraviti istraživanje tržišta i analizu konkurencije. Tko su naši konkurenti i po čemu ćemo se razlikovati (i biti bolji) od njih? Hoćemo li ponajprije konkurirati cijenom, kvalitetom ili na neki drugi način? Kada to utvrdimo, moći ćemo preciznije planirati veličinu ulaganja u osnovna sredstva, marketinške aktivnosti, kao i potrebe za ljudima.
U konačnici, poslovni plan financijski je dokument u kojemu treba treba prikazati jasne i realistične procjene budućih ulaganja, prihoda i rashoda. Iz toga će proizaći i isplativost ulaganja. Za dobar poslovni plan potrebno je razmišljati unaprijed i predviđati različite mogućnosti razvoja projekta. Osim poznavanja industrije, za to je potrebno i iskustvo u izradi poslovnog plana. Iako je svaki plan bolji od nikakvog, korisno je da ga izrade stručnjaci.
Kako to izgleda u praksi?
Poslovni plan ima standardiziran format i u pravilu od 10 do 50 stranica. Konkretan sadržaj ovisi o vrsti posla i ulaganja. Razlikuju se potrebna istraživanja, analize i predviđanja za velika i mala ulaganja, za ulaganje u proširenje postojećeg posla i za ulaganje u novi poduzetnički pothvat, za ulaganja u proizvodnju i za ulaganja u usluge i slično.