Svjedoci smo opadajuće potražnje kod većine proizvoda i usluga na tržištu. Kupci su se značajno promijenili i kontinuirano se mijenjaju svakom novom kupnjom. Tvrtke i marketinški odjeli danas imaju zahtjevan zadatak da što bolje upoznaju svoje kupce i kreiraju proizvode i usluge koji će u potpunosti nadmašiti njihova očekivanja. Međutim, što možemo očekivati od kupaca budućnosti, odnosno od djece i mladih rođenih između 1995. i 2009. godine?
Generacije djece i mladih rođenih u tom razdoblju nazivamo generacijom Z, roditelji su im generacija X, a sljedbenici su generacije Y koja je sada u ranim dvadesetim godinama. Danas su u vrtiću ili idu u školu, a uskoro će postati kupci, zaposlenici ili menadžeri. Jako se razlikuju od prošlih generacija, obrazovanje i mediji su im dostupniji, a tehnologija im je u malom prstu.
Djeca i tinejdžeri i danas imaju veliki utjecaj na obiteljske kupovine, pa su i jedan od najbrže rastućih tržišnih segmenata u svijetu. Poznato je da se želje i mogućnosti potrošača mijenjaju u skladu sa životnom dobi. Marketinška teorija i praksa utvrdile su da potrošnja kod djece raste uz stopu od 20%, što je brže nego kod bilo koje druge demografske skupine. Martin Lindstrom, autor knjige Brand Child, predviđa da će se potrošnja potaknuta odlukama djece udvostručiti svakih 10 godina.
Marketinški stručnjaci moraju upoznati današnje generacije djece, jer se potpuno razlikuju od prošlih. U SAD-u ih nazivaju KGOY (Kids Grow Up Young). To znači da odrastaju brže, povezaniji su, izravniji i potpuno informirani o svijetu oko njih. Roditelji im povećavaju džeparce, poklanjaju više pažnje te tako raste njihov utjecaj pri odlukama o kupovini. Važnu ulogu u oblikovanju novih generacija djece odigrala je 24-satna dostupnost informacija. Verbalna komunikacija više nije zanimljiva, već svakodnevno komuniciraju putem e-maila, SMS-a ili društvenih mreža. Podaci govore da jedno od dvoje američke djece u svakoj prilici teži izraziti mišljenje o odabiru branda, a već u ranoj dobi jedno od troje djece preferira određenu marku automobila. Takvo poznavanje i privrženost brandu ima važnu ulogu kod ponašanja pri kupnji i u zreloj dobi, stoga je tvrtkama cilj već u najranijoj dobi ostvariti vezu s djecom. To i nije tako teško, jer je poznato da roditelji i s malim bebama od par mjeseci rado idu u kupovinu.
Generacija Z ne poznaje život bez interneta, skloni su inovativnim proizvodima i uslugama, a odlikuju se brzinom i mogućnošću paralelnog obavljanja nekoliko aktivnosti. Ukoliko tvrtka ima djecu za ciljnu skupinu, svakako mora detaljnije analizirati svoje odgovore na sljedećih 6 pitanja:
1. Koje vrijednosti brend nudi djeci i što su pozitivne i negativne strane tog utjecaja?
2. Kakav utjecaj brend ima u odnosu na konkurenciju?
3. Je li svako dijete ponosan vlasnik brenda?
4. Što nedostaje u ponudi kako bi dijete bilo oduševljeno?
5. Ostavlja li brend prostora za imaginaciju i fantaziju?
6. Je li brend dovoljno prisutan online?
Ozbirom na sve veći utjecaj djece kao potrošača, možemo zaključiti da će fleksibilnost brendova i interakcija s djecom definirati njihov životni ciklus u budućnosti.