U posljednjih nekoliko godina, poduzetništvo među mladima bilježi značajan rast, kako na globalnoj razini, tako i u Hrvatskoj. Mladi sve češće vide poduzetništvo kao priliku za neovisnost, kreativno izražavanje i profesionalni razvoj. Digitalizacija, dostupnost edukacija i promjene na tržištu rada omogućile su lakši ulazak u poduzetničke vode, no izazovi poput početnog kapitala, birokracije i neizvjesnosti i dalje su prisutni. U ovom članku analiziramo ključne trendove i stanje u Hrvatskoj te što je potrebno kako bi mladi poduzetnici ostvarili uspjeh.
Globalni trendovi i motivacija mladih poduzetnika
Prema podacima Global Entrepreneurship Monitor (GEM) za 2023. godinu, 13,2% odrasle populacije Hrvatske sudjelovalo je u ranim fazama pokretanja poslovnih pothvata, što je iznad prosjeka Europske unije od 9,3%. Ovaj porast ukazuje na sve veći interes mladih za poduzetništvo, potaknut željom za autonomijom i fleksibilnošću, ali i većom dostupnošću digitalnih alata koji omogućuju brži i jednostavniji ulazak na tržište.
Društvene mreže i online platforme omogućile su mladima izgradnju vlastitih brendova bez velikih početnih ulaganja, što je doprinijelo porastu freelancinga, e-commerce poslovanja i tehnoloških startup-ova. Međutim, unatoč prepoznavanju poduzetničkih prilika, mnogi se ne odlučuju na realizaciju poslovnih ideja zbog straha od neuspjeha i nedostatka iskustva.
Poduzetništvo među mladima u Hrvatskoj
U Hrvatskoj se bilježi rast interesa za poduzetništvo među mladima. Prema istraživanju Eurobarometra iz 2024. godine, 57% mladih u Hrvatskoj preferira poduzetništvo u odnosu na klasično zaposlenje, motivirani željom da budu “sami svoji šefovi”, slobodom u upravljanju vremenom i prilikom za bolju zaradu.
Unatoč velikom interesu, mladi poduzetnici suočavaju se s izazovima poput birokracije i ograničenog pristupa financijskim sredstvima. Iako postoje programi potpore, poput onih koje nudi Hrvatska agencija za malo gospodarstvo, inovacije i investicije (HAMAG-BICRO), mnogima nedostaju potrebne informacije i mentorstvo za uspješno pokretanje i vođenje poslovanja.
Podrška i prilike za mlade poduzetnike
Kako bi se podržali mladi poduzetnici, u Hrvatskoj su pokrenute razne inicijative i programi. Primjerice, poduzetnički inkubatori poput Zagrebačkog inovacijskog centra (ZICER) i Splitskog poduzetničkog centra nude mentorstvo, edukaciju i prostor za rad mladim tvrtkama. Također, dostupni su nacionalni i europski poticaji za samozapošljavanje i razvoj startup-ova, a sve veći broj privatnih investitora i fondova rizičnog kapitala prepoznaje potencijal mladih inovatora.
Nove prilike – novi izazovi
Porast poduzetništva među mladima u Hrvatskoj i svijetu donosi nove prilike, ali i izazove. Dok su motivacija i digitalizacija sve veći, prepreke poput birokracije, pristupa kapitalu i straha od neuspjeha još uvijek usporavaju napredak. Kako bi se osigurao daljnji rast i razvoj mladih poduzetnika, ključno je nastaviti s razvojem poticajnih mjera, edukacijskih programa i mentorstva te smanjenjem administrativnih barijera. Sustavna podrška i razumijevanje potreba mladih poduzetnika mogu značajno doprinijeti njihovom uspjehu i, posljedično, gospodarskom razvoju zemlje.
Diplomirana novinarka s golemim iskustvom u digitalnom marketingu, copywritingu i PR-u. Od terenskih novinarskih početaka do agencijskih brainstorming sesija - priče su moj svijet, a storytelling mi je strast.
