Povežite se s nama

Hi, what are you looking for?

Profitiraj.hr

Marketing i prodaja

Neetični marketing – poticanje djece na konzumerizam uzelo previše maha

U Zakonu o zaštiti potrošača stoji: “Zabranjeno je oglašavanje koje prouzrokuje ili bi moglo prouzročiti tjelesnu, duševnu ili drugu štetu u djece te koje djeci upućuje poruke ili dijelove poruka kojima se iskorištava ili zlorabi njihova lakovjernost ili pomanjkanje iskustva.” Problem je samo u tome što se zakona nitko ne drži, a prekršitelje se vrlo rijetko i blago sankcionira.

U Zakonu o zaštiti potrošača stoji: "Zabranjeno je oglašavanje koje prouzrokuje ili bi moglo prouzročiti tjelesnu, duševnu ili drugu štetu u djece te koje djeci upućuje poruke ili dijelove poruka kojima se iskorištava ili zlorabi njihova lakovjernost ili pomanjkanje iskustva." Problem je samo u tome što se zakona nitko ne drži, a prekršitelje se vrlo rijetko i blago sankcionira.

U Lijepoj Našoj nije bilo mnogo provokativnih reklama. Pretvaranje Gavrilovićeva loga u seks-simbol, Goodyearova guma čije se prianjanje uz površinu dočaravalo ženom koja je načinila špagu, fotografije unutrašnjosti ljudskog tijela u strastvenom zagrljaju na Geovim džambo-plakatima – sve to izazvalo je mnogo reakcija naše konzervativne javnosti pa su prve dvije promidžbene akcije povučene a treća je ostala kao mogući podsjetnik za sociološko-ekonomske radove o tabu-temama u hrvatskom marketingu – ali postoji nešto neusporedivo opasnije od dodavanja bojnih grudi djevojci koja nosi kobasicu, i o tome nitko ne govori – njihov utjecaj na najmlađe.

Nemoralno iskorištavanje djece

Iako je to zakonom zabranjeno, naši se oglašivači svakodnevno reklamama obraćaju upravo njima. Sadržajno privlačnim crtanim likovima i lako pamtljivim melodijama u djeci potiču nagon kupnje.

– Reklame i u djeci potiču nagon kupnje, a upravo na to trgovci i ciljaju. Također, djeca se iskorištavaju u reklamama da bi u odraslih pobudila sentimentalne osjećaje – tumačila je svojedobno u Vjesniku Vesna Brčić-Stipčević, predsjednica Hrvatske udruge za zaštitu potrošača, koja je uporabu djece u promidžbene svrhe izrijekom nazvala nemoralnom.

Da trgovci namjerno reklame usmjeravaju prema djeci, pokazuju i studije Centra za istraživanje tržišta GfK, prema kojemu mlada populacija raspolaže znatnom količinom novca. Mladi ne štede novac nego ga troše, i to ne na ono što im treba nego na ono što im se sviđa, stoji u obrazloženju istraživanja.

Dokazano je da djeca imaju i golem utjecaj na roditelje prilikom kupnje. Najmlađi biraju grickalice i pića, ali s godinama raste i njihov utjecaj, pa će ubrzo odlučivati i o televizijskim prijamnicima i DVD uređajima.

Ne razlikuju reklame od programa

Gordana Kuterovac-Jagodić, docentica na Katedri za razvojnu psihologiju Filozofskog fakulteta Sveučilišta u Zagrebu, objašnjava da je problem u tome što djeca ne razlikuju reklame od programa.

– Djecu bombardiraju raznim promidžbenim porukama, i to većinom za proizvode koji njima ne trebaju ili im čak štete – kaže docentica Kuterovac-Jagodić.

Napominje da djeca sve te proizvode u trgovini primijete i traže da se kupe. Kaže kako utjecaj reklama na djecu ovisi o njihovoj dobi, no da ih ona počnu zamjećivati vrlo rano. Dakle, djeca su premlada da shvate što je uopće reklama, ali pamte i pjesmice i likove. Ne razumiju da lutkica iz reklame u zbilji ne hoda i ne govori. Ne znaju ni da svi slatkiši nisu dobri za zdravlje.

Bitna je uloga roditelja

Kuterovac-Jagodić upozorava da roditelji moraju djeci objasniti čemu služe reklame.

– Budući da se u programu reklame samo nadovežu na crtić ili seriju, roditelj djetetu treba naglasiti da dolazi promidžbeni dio – objašnjava docentica.

Kaže da bi i u trgovini roditelj trebao pokazati djetetu autić čija ga reklama toliko veseli ne bi li dijete vidjelo da je u zbilji manji te da se ne kreće sam. Veli da djeca jednostavno padaju na sličice pa će u trgovini uvijek izabrati proizvod s crtanim likom, makar bila riječ o deterdžentu za pranje rublja – o kojem dakako nemaju pojma.


Napisao

Pročitajte još:

Lifestyle

Postoje određene navike i osobine koje svi vrhunski vođe imaju, od kojih je Inc.com izabrao 12 najbitnijih.

Lifestyle

Vi ste odgovorni za sebe i morate odlučiti kako ćete živjeti, jer ako nećete vi tada će to učiniti netko drugi za vas.

Lifestyle

Blog Lifehack tvrdi da su ljudi koji piju kavu uspješniji.

Lifestyle

Uspješni ljudi znaju iskoristiti svoje vrijeme i ustaju rano. Ne zato što to rade svi uspješni ljudi, nego zato što je to mudro.

Oglasi

Medijski mali servis j.d.o.o. Sva prava pridržana.