Iako je veći dio potrošača već shvatio da marketinški stručnjaci ne prezaju ni pred čime kako bi postigli svoj cilj, nitko ne skriva čuđenje na spomen sve radikalnijih manipulativnih metoda. U svrhu povečanja prodaje proizvoda njihovih klijenata marketinški stručnjaci odlučili su „zaviriti” u mozak potrošača te na taj način dodati novu, znanstveno -neurološku komponentu svojim istraživanjima.
Princip je vrlo jednstavan; nakon što su otkrili da veliki dio ispitanika ne govori istinu u anketama, što zbog kulturolških razlika, što zbog običajnih normi i mentaliteta pojedine regije, stručnjaci su shvatili kako njihove fizičke reakcije ne mogu odglumiti oduševljenje niti mogu unaprijed osuditi reklamnu kampanju proizvoda.
Koristeći precizne neurološke tehnike pomoću kojih iz sekunde u sekundu mjere brzinu disanja, otkucaj srca, pokrete tijela i znojenje znanstvenici su ustanovili obrazac prema kojem svi potrošači na svijetu jednako reagiraju kada su iznenađeni, oduševljeni, razočarani i sl.
Kada kupujemo instinktivno…
Objašnjenje za to su naši animalni instinkti, podsvijest i emocije koje gotovo bez iznimke nadjačaju razum, pa u skladu s time donosimo odluke. Dakako, nameće se pitanje etičnosti ovakvih istraživanja, no činjenica je da ga sve vodeće kompanije koriste kako bi povečale učinkovitost i produktivnost svoje kampanje. Samo neki od popularnih trikova su stavljanje ljudskih odnosa u fokus kampanje, kao i ljudskog lica koje u potrošačima instinktivno izaziva visoku razinu emocionalnog angažmana, što je i finalni cilj marketinških agencija, nakon toga vaša podsvijest reagira i slijedi – kupovina!
Ovakav se pristup na hrvatskom tržištu vjerojatno najjasnije vidi na primjeru uspješnih telekomunikacijskih operatera kao i cjelokupnog financijskog i osiguravajućeg sektora.
NLP ili kako to rade političari
Sličnu tehniku koriste i političari, kako Hrvatski tako i strani. Metoda se zove Neuro-lingvističko procesuiranje ili popularno NLP metoda, a dolazi iz Amerike gdje je prvotno osmišljena kao tehnika pružanja nadogradnje prezentacijskih vještina za tamošnje upješne biznismene, managere i poduzetnike.
Metoda se s vremenom popularizira i na globalnoj razini te se do danas razvila u poprilično opsežan tečaj koji vas prvenstveno osposobljava za postizanje neuro-lingvističke i emocionalne superiornosti nad onima kojima pokušavate prodati proizvod. Iz Hrvatske udruge NPL trenera objašnjavaju kako:
“Neetično bez prethodnog odobrenja”
– NLP posjeduje dinamične metode koje nas vode do veoma moćnih, pozitivnih i kreativnih stanja svijesti, čineći tako dostižnim ciljeve u bilo kojem području našeg života, čak i u onima koja su nam do sada izgledala nedostižnima i neostvarivima.
Koliko je korištenje NLP-a u svrhu neuromarketinga etično potvrđuje nam mr. spec. Melita Stipančić, voditeljica NLP treninga u Hrvatskoj – Smatramo to apsolutno neeticnim i unatoc tome sto se metoda koju zastupamo (NLP) puno polaže na poznavanje neverbalnih utjecaja nikad to ne bismo koristili bez dopustenja klijenta.