Darivanje je oblik marketinške komunikacije i neizbježno je u poslovnom i privatnom životu. Uz lijepu gestu darivanja nužno se vezuju nejasnoće i dvojbe oko izbora dara.
Kulturne razlike u biznisu
Darivate li inozemne partnere, situacija je nešto kompliciranija. Potrebno je voditi računa o korporativnoj kulturi poduzeća te običajima zemlje. Svaka zemlja ima svoje specifičnosti pa se uspješan menadžer mora voditi tim pravilima kako bi suradnja između poduzeća ostala ugodna i uspješna.
Poslovni partneri u Belgiji ne očekuju skupe predmete. Francuzi ne vole darove s logotipom tvrtke. Njemačkim suradnicima nije dobro darovati proizvode koji „donose nesreću” poput kišobrana, noževa ili škara. Za Irce i Portugalce ne pripremajte velike i skupe predmete. Španjolski i nizozemski partneri neće očekivati darove na sastancima. Suradnici iz Rusije s veseljem će primiti mali dar kao podsjetnik na Hrvatsku. Švicarci očekuju da uzvratite darom. U Velikoj Britaniji darivanje između poslovnih partnera nije često. Šveđani ne očekuju darove.
Vino, buket cvijeća ili uredski pribor?
Za suradnike iz Grčke ne pripremajte jeftino vino ili oštre predmete. U Turskoj ne očekuju skupe i preosobne darove. Argentici očekuju dar samo u slučaju dugogodišnje suradnje. Partnerima iz Australije nije pametno darovati vino jer su poznati po proizvodnji vrhunskih vina. Brazilce možete darivati samo na neformalnim druženjima. U Kanadi su ruže vezane isključivo uz romantične odnose pa nije pametno dolaziti s buketom ruža.
Čileanci će prihvatiti dar kada je uspostavljena dobra suradnja i očekuju kvalitetne kemijske olovke, upaljače, uredski pribor i slično. Ako primite dar u Čileu, važno ga je otvoriti istog trenutka pred osobom koja ga je darovala.
Azijski poslovni običaji raznoliki i drukčiji od naših
Kinezima darujte dar držeći ga s obje ruke, a ne očekujte da će ga odmah otvoriti. Stariji Kinezi obično odbijaju dar na prvom sastanku, ali ih treba dva puta ponuditi. To mora biti dar manje vrijednosti jer će im u suprotnom biti neugodno. U Kini treba izbjegavati darove bijele boje i četverodijelne predmete jer su bijela boja i broj četiri simbol smrti.
Partnerima u Hong Kongu ne treba nositi zidne satove jer sat simbolizira smrt, ali i za prvi sastanak treba pripremiti mali dar, jer ga očekuju. U Indoneziji je nepristojno odbiti dar, otvoriti ga na sastanku ili prezentaciji. Darivanje poslovnih partnera nije uobičajeno, ali stručnjaci kažu da tajnici možete odnijeti mali dar. Japanci uživaju u ritualu darivanja i u početku dva-tri puta odbijaju dar. Lijepo upakiran dar daruje se s obje ruke i uručuje na kraju sastanka.